Game of Thrones Episode 4 Sons of Winter Review

Als gamer heb ik, zoals jullie misschien al weten door mijn column, een bijzondere band met Telltale games. Zo ook met twee series die zij ‘vergameden’. De één is The Walking Dead en de ander is Game of Thrones. We zijn alweer bij Episode 4 aanbeland van deze laatste titel en we namen daarom Game of Thrones Episode 4: Sons of Winter eens goed onder de loep!

Ik zal het even direct bekennen: ik ben nog niet zo lang bekend met Game of Thrones (lees 4 weken). Toch heb ik al flink wat uurtjes in de serie zitten, ik bevind me nu aan het begin van seizoen 4 en daar heb ik geen seconde spijt van. Wat mij zo trekt aan de serie is het feit dat deze serie als één van de weinigen (Heroes deed het wel in het verleden, maar struikelde hierover) meerdere verhaallijnen in een episode durft te stoppen. Hierdoor ontstaan er meerdere hoofdpersonen. Het feit dat men de settings en het verhaal zo uitgebreid en precies vertelt, zorgt ervoor dat de serie blijft boeien. Ik heb me met de serie nog geen seconde verveeld en de soms keiharde scenes zorgde er voor dat ik meerdere keren de serie met een bonkend hart bekeek.

cb6faeb55fc14dbb443e33281083a5e7

Maar goed genoeg geluld over de serie, mocht je meer fanboygebrabbel aan willen horen, check dan onze site want er is een verslag van mijn dag bij Game of Thrones: The Exhibition onderweg! Dan nu op naar Telltales Game of Thrones Episode 4 Sons of Winter. Het rommelt op alle fronten in Westeros en de zaken zien er zeker niet rooskleurig uit. Even een flashback van het einde van Episode 3: Schildknaap Gared vermoordde op de Wall, de man die zijn vader doodde en werd betrapt. Asher stond oog in oog met een draak en ontmoette de Khaleesi. Rodrik kreeg het aan de stok (letterlijk) met Gryff, de zoon van Lord Whitehill en Mira werd door Lady Margaery voor een lastige keuze gezet. Ook in Telltale’s Game of Thrones  dus  genoeg verhalen, verhalen die even boeiend als meeslepend zijn. Want laat ik maar direct eerlijk zijn, dat is één van de kwaliteiten van Telltale, je hebt echt het idee dat je in de game zit en je weet gewoon dat elke keuze die je maakt invloed heeft op het verloop van het verhaal. Het enige nadeel eraan is dat je aan het eind van elke episode altijd snakt naar de volgende episode in de wetenschap dat je daar vaak ongeveer twee maanden op moet wachten.

Ik ga voor jullie, de trouwe lezers niet al te veel spoilen van het verhaal in Game of Thrones Episode 4 Sons of Winter. Om het verhaal uit te leggen en te beleven moet je de game toch echt zelf gespeeld hebben. Wel ga ik het hebben over de gameplay. Die is nog steeds het zelfde, maar er werden wat meer vette elementen geïntroduceerd. Zo krijgt men te maken met een missie van Asher waarbij zowel stealth als actie een grote rol spelen. Dit werkte voor mij eerlijk gezegd zeer verfrissend aangezien het een pauze biedt aan de lange monologen en je de vrijheid biedt om zelf te bepalen hoe je de missie aan pakt. Ook in het verhaal van Gared werd deze keer meer actie gedropt en dit leverde een gevecht op wat niet te winnen lijkt.

g-o-t-episode-4-665x385

De graphics hoeven we het eigenlijk niet over te hebben, want deze zijn zoals je gewend bent scherp, maar cartoony. Iets wat ik eigenlijk alleen maar kan toe juichen. Het zorgt voor korte laadtijden en bij de intro (die ook cartoony is gemaakt, maar identiek aan de serie) merkte ik dat ik stilletjes in mezelf zat te glimlachen.

Dan komen we direct bij een wat minder onderwerp en dat is bugs. Ik heb er nog nooit één gehad in de games van Telltale en geloof me: ik heb al hun games gespeeld. Dat was nu helaas voor het eerst wat anders. Zo kon ik de achievement van Episode 1 niet unlocken, zelfs niet na de episode drie keer opnieuw opstarten en het uitspelen ervan. Heel erg jammer en ik hoop dat Telltale gauw een update uit brengt om dit te verhelpen. De eerder genoemde missie met Asher maakte het helemaal bij de beesten af. Zo had ik op een gegeven moment last van popups (zie filmpje voor een voorbeeld) en even verderop besloot Asher dat hij na de eerste trede op een ladder niet meer verder kon. De enige oplossing hier voor was het opnieuw opstarten van de chapter. Heel jammer, en het wekte bij mij als gamer behoorlijk wat irritatie, niemand wil drie keer een episode opnieuw starten en een keer een hele chapter. Kom op Telltale, ik hou van jullie, maar dit kan anno 2015 gewoon echt niet!

Laten we het als laatste nog maar even over de karakters hebben, want die zitten zoals altijd weer goed in elkaar. Het blijft verbluffend dat Telltale van zo’n grote serie als Game of Thrones, zo’n hoop gruwelijke, op zichzelf staande verhalen weet te vertellen. Uit elk karakter valt gewoon op te maken dat men er veel tijd en energie in heeft gestoken. Elk verhaal zit gewoon goed in elkaar en sluit aan op het karakter. Het is daarom ook wel extra leuk om te zien dat verschillende personages uit de serie, ik noem een Jon Snow, Cersei, Tyrion en nu ook Daenerys Stormborn hun opwachting maken. Wel moet ik opmerken dat die laatste qua gedrag niet helemaal overeen komt met de Khaleesi die we kennen uit de serie. Het soms wat naïeve, maar lieve meisje is in de game heel koel, bot en afstandelijk. Dit is eigenlijk iets wat alleen bij Daenerys opvalt en het is één van de weinige dingen die niet helemaal logisch lijken in de game.

Domingo
    Domingo
    De man die meer games verslindt dan de hele redactie bij elkaar, heeft de game-ervaring van Gabe Newell en John Carmack in het kwadraat. En als hij even klaar is met gamen gaat-ie op het internet om nieuwe pre-orders te plaatsen.