
Het zevende seizoen van Diablo IV, Season of Witchcraft, brengt nieuwe vijanden, mechanics en uitdagingen naar Sanctuary. Maar weet dit seizoen genoeg vernieuwing te bieden om spelers opnieuw te laten terugkeren? Domingo dook erin en deelt zijn bevindingen in deze review!
Zoals bij elk seizoen in Diablo IV begint Season of Witchcraft met een frisse start: spelers maken een nieuw personage en kiezen een klasse. Dit seizoen brengt geen nieuwe map, maar voegt wel een mysterieuze paarse mist toe aan de wereld, samen met nieuwe vijanden genaamd de Head Rotten. Deze ontsnapte “hoofden” uit de Tree of Whispers zorgen voor chaos en nieuwe uitdagingen.
Een van de kernmechanieken dit seizoen is de samenwerking met de heksen van Hazar, die je helpen om de Head Rotten te bestrijden. Spelers kunnen Fugitive Heads verzamelen en inleveren voor beloningen. Dit seizoen introduceert ook nieuwe krachten en items die de gameplay veranderen, zoals eerdere seizoenen dat deden met vampierkrachten en andere unieke buffs.
Qua class balancing heeft Blizzard de Spiritborn generfd, waardoor andere klassen zoals de Barbarian, Rogue en Necromancer nu beter tot hun recht komen. Dat zorgt voor een meer diverse meta dan in het vorige seizoen, waar de Spiritborn te dominant was.
Check onze videoreview van Diablo IV: Season of Witchcraft hier:
Nieuwe toevoegingen en sfeer
Hoewel er geen nieuwe gebieden zijn toegevoegd, heeft de wereld van Sanctuary een visuele update gekregen met de paarse mist en duistere sferen. De vijanden en evenementen zorgen voor een frisse wind, maar het verhaal blijft oppervlakkig en voegt weinig toe aan de algehele lore.
Een belangrijke quality-of-life toevoeging is de Armory, waarmee spelers builds kunnen opslaan en met één druk op de knop kunnen wisselen tussen verschillende setups. Dit bespaart een hoop tijd en frustratie bij het aanpassen van gear en skills, iets wat al jaren in andere games zoals World of Warcraft bestond.
Wat mist zijn nieuwe World Bosses. Na bijna twee jaar bevat Diablo IV nog steeds dezelfde drie World Bosses zonder enige aanpassing, wat begint te vervelen.
Conclusie
Season of Witchcraft biedt genoeg om weer wat uren in Diablo IV te steken, maar de vernieuwing blijft oppervlakkig. De nieuwe vijanden, krachten en mechanics zijn leuk, maar het blijft een herhaling van zetten: een net iets andere insteek, maar in de basis dezelfde gameplay-loop. Het opnieuw activeren van strongholds en waypoints en het voltooien van Season Pass-chapters blijft een grind die inmiddels vermoeiend begint te worden.
Voor spelers die nog steeds plezier halen uit de seizoenscontent, is dit een prima update. Maar voor wie zoekt naar echt nieuwe content, voelt dit seizoen als meer van hetzelfde. Domingo overweegt zelfs om het volgende seizoen over te slaan als er geen grotere veranderingen komen.