
Clair Obscur: Expedition 33 is geen doorsnee RPG. Het is een game die verder gaat dan cijfers, verder dan systemen en zelfs verder dan wat je normaal gesproken verwacht van een indie studio. Dit is een meesterwerk waarin alles klopt: van het verhaal tot het geluid, van de gameplay tot de grafische stijl. Niels, normaal niet snel onder de indruk, geeft de game voor het eerst in zijn XBNL-carrière een 10.
Je speelt als Gustave, lid van een expeditie om een mysterieuze cyclus van uitsterving te stoppen. Het is inmiddels Expedition 33 dus er zijn al 67 Expeditions voor jou geweest en hebben gefaald in het stoppen van de Paintress. Het verhaal, dat zich afspeelt in een Belle Époque-achtig Parijs, is intrigerend, melancholisch en emotioneel geladen. Elk jaar schildert een mysterieuze entiteit, de Paintress, een leeftijd op een monoliet. Iedereen die die leeftijd bereikt, verdwijnt op slag. Elk jaar wordt het cijfer lager. De mensheid heeft geen tijd meer.
Het verhaal is doordrenkt met thema’s als sterfelijkheid, opoffering en hoop. Maar het is vooral de manier waarop het verhaal verteld wordt die indruk maakt. Cutscenes en gameplay lopen naadloos in elkaar over. De dialogen zijn goed geschreven, de personages voelen echt. Met stemacteurs als Charlie Cox, Ben Starr en Andy Serkis krijgen gesprekken een gewicht dat je zelden voelt in games. Je merkt het in de trillingen in de stem, in de timing, in de subtiele emoties. Dit is niet zomaar voice-acting, dit is acteren.

Een verfijnd genre
De combat is turn-based, maar voelt allesbehalve statisch. Dankzij elementen als dodge, parry en jump blijf je actief betrokken bij elk gevecht. Je kiest zelf wanneer je een gevecht start en bepaalt je strategie aan de hand van de zwaktes van je vijanden. Elk gevecht vereist alertheid en inzicht. Dankzij het “picto”-systeem, dat functioneert als een soort loadout-bouwer, kun je je personages aanpassen aan elke situatie. Ga je voor brute kracht, hoge AP-gain of juist support? De keuzes zijn legio.
De vijandendiversiteit en de samenstelling van vijandengroepen maken elk gevecht uniek. Elke regio heeft z’n eigen visuele stijl, vijanden en elementaire sterktes en zwaktes. Het tempo waarin je nieuwe uitdagingen tegenkomt ligt hoog, waardoor je nooit het gevoel hebt dat je in een herhalingslus zit. Het combat-systeem is diep, maar nooit ontoegankelijk. Beginners vinden hun weg, ervaren spelers kunnen ook hun lol op.

Nieuwe toevoegingen en sfeer
De wereld van Clair Obscur is adembenemend. Elke regio heeft een eigen sfeer, kleurgebruik en visuele stijl, van de versleten pracht van Lumière tot de mysterieuze dieptes van latere gebieden. Je wordt beloond voor het verkennen: verborgen bazen, geheime zones, bijzondere items en unieke dialogen liggen overal op je te wachten. De game moedigt nieuwsgierigheid aan, zonder je te verliezen in eindeloze collectables.
En dan de muziek. Alles is live opgenomen, inclusief een koor en akoestische instrumenten. De soundtrack past zich naadloos aan aan de sfeer van het moment. Of het nu een epische confrontatie is, of een melancholisch kampvuurgesprek: de muziek tilt elk moment naar een hoger niveau. Zelfs de droge humor in de dialogen geeft de game charme en karakter.

Conclusie
Clair Obscur is een zeldzame parel. Het combineert een sterk, origineel verhaal met innovatieve gameplay, een uitzonderlijke sfeer en een visuele stijl die blijft hangen. Het feit dat dit gemaakt is door een relatief kleine en jonge studio maakt de prestatie des te indrukwekkender. Dit is geen game die je alleen speelt; dit is een ervaring die je meedraagt. Een kunstwerk in gamevorm, met ziel en visie.