Onder de tag Inside Xbox Series X Optimized worden lieden met heel verschillende functies bij ontwikkelaars die iets in de pijplijn hebben zitten voor de X bevraagd. Weten de devs al die rekenkracht voor de juiste dingen te benutten? Welke ontwikkelingen gaan we mogelijk zien de komende generatie? 120 fps met raytracing, op 4K, wil dat nou een beetje lukken? Of is dat maar prietpraat?

In de aanloop naar de release van de Xbox Series X heeft Xbox Wire een reeks interviews gepland. Deze week is een gesprek tussen Will Tuttle van Xbox Wire en Manuel Fernández gepubliceerd. Manuel is mede-oprichter en programmeur bij Out of the Blue, de studio die werkt aan Call of the Sea. Tijdens de Xbox 20/20 presentatie, begin mei, heb je hier waarschijnlijk voor het eerst wat van gezien.

Op een vraag van Will over welke van de mogelijkheden die de Series X biedt het team van Manuel het meest enthousiast is, naast simpelweg het vermogen of de snelheid waarop data wordt verwerkt, kan de programmeur kort zijn.

“Wij geloven dat Microsoft met initiatieven als Smart Delivery een positieve bijdrage levert aan de toekomst van gaming, hiermee wordt de consument op de eerste plaatst gezet. Wij zijn erg blij daar aan bij te dragen.”


Natuurlijk hoopt Microsoft zijn klanten zoveel mogelijk te binden aan haar ecosysteem. Maar je kunt niet ontkennen dat het nu al een aantal jaar met initiatieven komt, of bepaalde idealen actief uitdraagt, waar wij de vruchten van plukken. En je ziet dat Out of the Blue deze idealen ook graag wil uitdragen. De platformhouder (Microsoft) en de uitgever hebben daar natuurlijk ook een zegje in. In dit geval zie je dat Microsoft de ontwikkelaar daar meer mogelijkheden in biedt. Smart Delivery, wat ervoor zorgt dat als je later over betere hardware beschikt, je automatisch ook over de beste versie van de game zult beschikken. Koop je een versie voor de One, dan is de Series X-versie voor jou al een zekerheid.

Andere voorbeelden waar we niet slechter van zijn geworden zijn Game Pass, platformoverschrijdende opslag en -multiplayer en Play Anywhere. Dat laatste houdt in dat als je een versie voor de Xbox in huis haalt, je het automatisch ook op de pc bezit. Nou wordt Smart Delivery wel gezien als een evolutie van Play Anywhere en platformoverschreidende bestandsopslag, maar op dit moment is er nog onzekerheid in hoeverre games die deze programma’s nu al ondersteunen, ook worden meegenomen in het Smart Delivery programma.

Op de Store pagina van Call of the Sea of de pagina ‘Optimized for Xbox Series X – complete list’ vind je informatie van de beeldkwaliteit voor Series X games en of de game gebruik maakt van een programma als Smart Delivery. Helaas lijkt een tag voor platformoverschreidende multiplayer te ontbreken, maar nou zitten daar voor een ontwikkelaar ook een hoop haken en ogen aan, wat het mijn inziens lastig maakt om daar in een vroeg stadium zekerheid over te geven. Bovendien zitten er een hoop single player titels tussen, waarin je weinig of niks hebt aan zo’n tag. Okay, ze zouden kunnen vermelden dat nader moet worden bepaald of platformoverschreidende multiplayer een optie is, of dat het helemaal niet van toepassing is.

Op de vraag waarom het team heeft gekozen zich te focussen op een 4K resolutie, 60 frames per seconde en raytracing heeft Manuel het volgende te zeggen:

“We willen de mooist mogelijke versie van onze game brengen. Call of the Sea heeft een hele sterke en uitgesproken stijl, die hebben we toch een next-gen look weten te geven. Dat kan bereikt worden met visuele effecten en beweging in je decors. Met raytracing in de mix komt het eiland uit de game bijna tot leven. De resolutie zorgt dan weer voor een verhoging van de kwaliteit van de beelden die op je scherm worden getoverd. Het is voor onze spelers dan nog makkelijker zich onder te dompelen in onze wereld. Wat voorop staat is dat de nieuwe hardware er voor zorgt dat we geen compromissen meer hoeven te maken tussen beeldkwaliteit en framerate.”

Will is benieuwd hoe Manuel denkt dat de spelers straks zullen reageren als ze Call of the Sea op de Series X meepakken.

“We hopen dat onze fans absoluut verrukt zijn met hetgeen ze straks gaan zien. Ik hoop ook dat een sprong op grafisch vlak er ook voor gaat zorgen dat ze meer tijd gaan spenderen in de game. Gewoon doordat ze elke hoek van het eiland willen zien. Wij zien het eiland trouwens ook wel als een karakter in de game. De emoties die zo’n karakter met zich meebrengt, die kunnen wij veel beter overbrengen naar de spelers als we over betere visuele effecten beschikken.”

Of het nou gaat om het overbrengen van een idee, het vertellen van een verhaal, je doen laten ervaren van bepaalde belevenissen of emoties of simpelweg om jou een spel te laten spelen… het feit dat ontwikkelaars weinig, of misschien zelfs soms helemaal geen concessies meer lijken hoeven te doen tijdens hun creatieve proces is wat mij persoonlijk het meeste aanspreekt aan de Series X. Wat haal jij uit de antwoorden van Manuel?

Abonneer
Abonneren op
2 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
roko
3 jaren geleden

Ik ben hier bij voorbaat al fan van. De stijl, de setting, het spreekt mij erg aan. Ik hoop dat de Series X vooral het gevoel van onderdompeling versterkt, het gevoel dat je echt onderdeel bent van een soort interactieve animatiefilm en niet alleen maar een toeschouwer (die af en toe een actie moet uitvoeren om de volgende cut-scene te activeren)

Orajnemonster
Orajnemonster
3 jaren geleden

call of the sea klinkt tof, en ben heel benieuwd naar hoe t gaat spelen op de series x.