Microsoft zet zijn zinnen op de mobiele gamingmarkt. Volgens Xbox-president Sarah Bond zal er in juli 2024 een gloednieuwe Xbox-mobiele winkel worden gelanceerd.

Bond laat in een interview met Bloomberg weten dat de Xbox mobiele winkel in tegenstelling tot apps van de huidige app stores, direct toegankelijk zal zijn via het internet, waardoor gamers wereldwijd een alternatief krijgen voor de Google- en Apple-platforms.

“Op deze manier creëren we een ervaring die voor iedereen toegankelijk is, ongeacht het apparaat of land,” verklaarde Bond. “Zo blijven we onafhankelijk van de regels van gesloten ecosysteemwinkels en breiden we onze mogelijkheden verder uit.”

Aanvankelijk zal de nieuwe winkel alleen beschikbaar zijn voor first-party games van Xbox, waaronder Candy Crush van King en Minecraft van Mojang. Later zal het platform worden uitgebreid met games van andere partners, al zijn er nog geen specifieke namen bekendgemaakt.

De mobiele markt veroveren

De aankondiging volgt op Microsoft’s recente overname van Activision-Blizzard-King, die ervoor zorgde dat populaire titels zoals Call of Duty en Diablo aan het Xbox-portfolio zijn toegevoegd. Deze overname speelt een cruciale rol in Microsoft’s streven om relevant te blijven binnen de snelgroeiende mobiele gamingmarkt. Een markt die in potentie vele malen groter is dan die van de consoles, zoals de Xbox, PlayStation en Nintendo Switch.

Microsoft Gaming-CEO Phil Spencer benadrukte eerder al het belang van deze stap, hoewel hij duidelijk maakte dat het niet betekent dat alle Xbox-franchises omgezet zullen worden naar mobiele versies of gratis beschikbaar zullen worden gesteld.

Welke games van Xbox zou jij graag op je mobiel spelen?

Abonneer
Abonneren op
2 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
GroteGeer
GroteGeer
9 dagen geleden

De console markt lijkt verzadigd – of op zijn minst ruim over zijn groeispurt heen te zijn. Tja, dan nogmaals een mobile avontuur – maar dan voor games. Leuk voor kinderen – niet voor volwassenen.