Dat de prijs niet in verhouding staat met de onderdelen die we in een console zien, dat is algemeen bekend. In het verleden hebben wij weleens de optelling gedaan van alle componenten die we in de One X zagen verschijnen en die bleken in waarde bijna 2,5 keer de prijs te zijn.
In de rechtszaak van Epic Games vs Apple werd Xbox business development vice president Lori Wright door Epic advocaat Wes Earnhardt ondervraagd over hoeveel geld Microsoft verdient aan de verkoop van Xbox-consoles.
Dat doen we niet. We verkopen de consoles met verlies

Op de vraag of Microsoft ooit winst heeft gemaakt met de verkoop van Xbox-apparaten, zei Wright simpelweg “nee.”
Wright vermeldde ook dat verliezen worden opgevangen door games, diensten, accessoires en abonnementen. Hoewel de prijzen van onderdelen na verloop van tijd meestal dalen, dalen ook de consoleprijzen zodat men kan blijven concurreren. Elk verkochte console kost de bedrijven dus gewoon geld.
Zoals Daniel Ahmad, senior analist bij Niko Partners, opmerkt, kost de PS5 Sony elke keer dat een van die consoles wordt verkocht geld. Men heeft wel de verwachting dat ze naarmate ze ouder worden, ze ook weer winstgevend gaan worden.
Slechts enkele consoles hebben in de loop der jaren inkomsten gegenereerd, met de PS4 als een uitstekend voorbeeld dankzij het prijskaartje van rond de 300 euro welke eigenlijk altijd gelijk is gebleven. In combinatie met lagere productiekosten bleef de prijs aantrekkelijk voor de consument, terwijl Sony uiteindelijk toch winst maakte.
De Nintendo Switch is ook een buitenbeentje, aangezien de console vanaf de lanceringsdag winstgevend was. Tatsumi Kimishima, chief executive officer van Nintendo, legde al in 2016 aan VentureBeat uit dat de console zowel winstgevend als aantrekkelijk geprijsd zou zijn voor consumenten.
De rest van de week zijn er een aantal fascinerende industriegeheimen onthuld in het proces tussen Epic en Apple, waaronder het standpunt van PlayStation over cross-play dat mogelijk illegaal is, Fortnite dat een enorme geldmaker is voor Epic en Microsoft dat de first-party games van zijn concurrenten nauwlettend in de gaten houdt.