Just Cause, een franchise vol met chaos, explosies, revoluties, auto’s, gekke stunts en cliché vijanden. Het derde deel is onlangs aangekondigd en game director Roland Lesterlin gaf wat informatie over wat we kunnen verwachten. 

Rico, hoofdpersoon van de franchise, kan in deeltje 3 weer volop eindeloos de parachute gebruiken (ook al spring je van een richeltje af, maakt niet uit). Dit keer heeft Rico ook een wingsuit, zo’n pak waarmee je kan zweven mits je de benen en armen spreidt. Zoals in de vorige delen, kan je de grappling hook weer gebruiken om jezelf aan vijanden te binden of de vijand aan een gastank zodat hij/zij een trip naar de maan maakt. Echter moet in dit derde deel de beweging en de transities tussen parachute/wingsuit/grappling hook erg verbeteren. Het speelde in Just Cause 2 op zich al goed, maar fine-tunen kan geen kwaad. Zo kon je in deel 2 bijvoorbeeld niks meer doen als je eenmaal een punt had waar je met je grappling hook naar toe trok (behalve de parachute openen dan). Nu kan je tijdens je vlucht naar het punt ook vijanden beschieten, andere dingen grijpen met je haak en nieuwe punten zoeken om je daar weer aan vast te grijpen. Je kan dus als een soort Spiderman de haken achter elkaar gebruiken. Het ontwikkelingsteam noemt het dan ook ‘Spidermanning’.

justcasue31

Het materiaal van je grappling hook is dit keer sterker en…oneindig. Zo kan je meerdere mensen ergens aan laten hangen (eerst annuleerde je vorige lijn als je een nieuwe lijn wilde gebruiken om dingen vast te binden). Dit levert hilarische momenten op volgens de game director. Je kan ook een helikopter en het hoofd van een standbeeld met elkaar verbinden middels je grappling hook zodat de helikopter als een ronddraaiende sloopkogel functioneert.

justcause3

 Meer voertuigbeheersing

Goed nieuws wat betreft de auto’s. Een ex-Criterion medewerker (weet je wel, die van de Burnout franchise) werkt mee aan de bewegingen van auto’s en zorgt ervoor dat ze dit keer een betere wegligging hebben. Waarom nog auto’s gebruiken als je toch als een malle aap overal kan komen met je grappling hook? Omdat auto’s toch het snelste vervoermiddel blijven volgens Lesterlin, dus daar mag best aandacht aan besteed worden. Alle auto’s hebben trouwens ook modifications, dus ik hoop op mooie spoilers, hoewel de auto in het plaatje onder al mooi genoeg is zonder alle poespas.

Just Cause 3

Het team heeft ook gekeken naar spellen als Need for Speed en Forza Horizon wat betreft ‘asynchronous gameplay’ (ja hoor, daar hebben we de term weer). Je moet je voorstellen dat vrienden tijden neerzetten met een race en dat jij hun fantoom variant ziet racen. Zo kan je een betere tijd neerzetten dan je vrienden en gelijk zien hoe zij rijden of waar ze de fout in zijn gegaan.

Meer moet en kan kapot

Lesterlin legt met dit deel ook echt de nadruk op het open wereld gevoel en de vrijheid van de speler. De wereld kent vanaf het begin geen beperkingen. Je kan binnen tien minuten al naar de moeilijkste basis van het spel gaan, maar je zal het waarschijnlijk niet overleven. Basissen moeten dit keer ook echt goed gesloopt worden, geïnspireerd door Red Faction: Guerrilla waarin alles kapot kon. Dit is een goed teken, want Just Cause 2 had net wat te weinig dingen die kapot konden. Het ging al de goede kant op vergeleken met deel 1, maar er moet meer kapot kunnen en dat zal dus ook zo zijn met dit derde deel.

justcause

Er is geen zwarte markt meer. Het economische systeem van Just Cause 2 gaat helemaal op de schop. Wil je dat er een helikopter voor je neus staat? Pak je telefoon (of wat hij ook gebruikt) en laat er één voor je neus spawnen. Het kan allemaal zo gek als je maar wilt en misschien is dat straks wel gelijk de makke van dit deel. Hetzelfde waardoor Saint’s Row 3 ineens een tikkie te overdreven was en waardoor de uitdaging ook een beetje afwezig was. Het ziet er nu naar uit dat Just Cause 3 een zandbak wordt van 1036 vierkante kilometer (!!!!) waar je kan doen en laten wat je wilt. Het ziet er prachtig uit (zoals je op de screenshots kan zien), maar hopelijk schieten ze hun eigen doel niet voorbij.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments