Vorige week kwam het bericht dat Ubisoft de stekker uit The Division Heartland had getrokken. Maar hoe is dat allemaal zo gekomen?

Tussen alle jubelberichten van de nieuwe Assassin’s Creed door, kwam er een kleine aankondiging dat men de ontwikkeling van Heartland had stopgezet. Dit om (quote) ‘middelen in te zetten richting games met een groter potentieel zoals XDefiant en Rainbow Six’. Men dacht en hoopte waarschijnlijk dat de meeste gamers Heartland allang vergeten waren.

The Division Heartland werd voor het eerst in 202 getoond. Als free-to-play PvEvP-focused “survival-action shooter” die zich afspeelde in platteland van Silver Creek. Het verhaal zou draaien om een nieuw soort biodreiging met Rogue agenten en vijandige overlevenden.

Je kon als speler van alles verzamelen terwijl je andere spelers en AI vijanden van je  af aan het vechten was. ‘s Nachts zouden er nieuwe vijanden te vinden zijn. Dus een beetje zoals we al kenden in de andere The Division games als je daar de Dark Zone in ging met als twist dat er een virus rondwaarde waardoor de spanning even wat anders ging lopen.

De franchise zou zes verschillende characters hebben die een rol speelde in het groter wordende verhaal. Een verhaal die wij nooit tot werkelijkheid zullen gaan zien worden. Maar helaas, zoals eerdere projecten (Project Q, de battle royale-achtige Ghost Recon Frontline en Splinter Cell VR, is ook deze nooit tot volwassenheid gekomen.

Gezien de meerdere uitstellen en het feit dat ontwikkelaar Red Storm Entertainment meer tijd in XDefiant ging steken, was het geen grote verrassing, maar toch. Als we in ogenschouw nemen dat Ubisoft wel al jaren bezig is met Skull and Bones, een game die ik al veel eerder van de tafel had willen zien gaan en waarvan ik nu al voorspel dat het een grote deceptie gaat worden, is het vreemd dat een titel zoals The Division Heartland wel ten grave is gedragen. Een IP die vele malen meer fans heeft.

Insider Gaming’s Tom Henderson liet na de cancel weten dat de game behoorlijk was aangepast in de afgelopen jaren en dat het constante playtests had ondergaan maar dat het niet echt viel bij de spelers. Ook streamer ConnorEatsPants liet zijn mening over het spel na een playtest horen wat zoveel inhield als: ‘wat is dit in godsnaam’ met een ingame plaatje waarop een telefoonpaal te zien was met meerdere bordjes die All Way,” “One Way”, “No Cycling”en “Yield to Pedestrians” te lezen hadden. Anderen lieten weten dat er veel problemen met het spel waren, kortom, het was allemaal niet echt goed te noemen. Een van de spelers vertelde dat de beste elementen van The Division er sporadisch of zelfs helemaal niet in zaten.

Het lijkt een beetje een herhalend verhaal te worden. We zagen al eerder Rainbow Six Extraction nooit echt tot bloei komen en zien de vele problemen omtrent de eerder genoemde Skull and Bones. Beide zullen toch tot tegenvallende resultaten hebben geleid en dat betekent minder inkomsten en dus een verplaatsen van kosten richting games die dit nodig gaan hebben. Men heeft wat dat betreft wel geleerd van Skull. Wat we kunnen concluderen is dat Heartland een nieuw slachtoffer is geworden van de pogingen van Ubisoft of achter trends aan te jagen waarbij ze veel te veel projecten starten. Aan het eind van het verhaal zullen we Heartland vergeten en zal de game alleen nog in de herinnering blijven leven van die ontwikkelaars die er uren in hebben gestoken.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties