In drie dagen een miljoen keer over de toonbank – huh?! Ik geef je een overzicht waarom deze game zo goed is en wat het onderscheidt van de rest.

Dacht jij dat een traditionele turn-based RPG in 2025 amper nog publiek zou trekken? Think again. Clair Obscur: Expedition 33 knalde op 24 april de etalage in, stond binnen 24 uur al op een halve miljoen verkochte exemplaren en tikte vanochtend – nog geen 72 uur later – de magische miljoen aan. En nee, daar zitten de Game Pass-downloads niet eens bij.

Creativiteit boven spreadsheets

Terwijl de boardrooms nog bijkomen van de schok (“Wie koopt er nou een traag, turn-based spel?!”) lachen de devs van Sandfall Interactive in hun vuistje. Hun game is geen copy-paste-product, maar een waanzinnige mix van Belle Époque-kunst, existentiële horror en dynamische gevechten waar timing wél uitmaakt. Het resultaat? Een Metacritic-score van 92 en een social-media-feed vol jubelkreten.

Sterker nog, de user rating van deze game is een 9.7 op Metacritic op basis van meer dan 2000 user ratings. Kortom, we hebben een nieuwe parel die zijn weerga niet kent. Op Steam heeft de game al meer dan 100k spelers op de piek.

Voor mij persoonlijk was het ook een kantelmoment want ik heb nog nooit een 10 gegeven aan een game en dit was dan tocht echt de eerste in mijn carrière bij XBNL.

Metacritic Clair Obscur

Expedition 33 in een notendop

Clair Obscur speelt zich af in een surreële versie van Frankrijk waar de mysterieuze Paintress elk jaar een nieuw en lager getal schildert. De mensen die de leeftijd van dat getal hebben, word weg gevaagd zoals je ziet in Avengers: Endgame (”Mr. Stark, I don’t feel so good”). De gameplay is gebaseerd op turn-based RPG’s maar dit keer met parry’s en dodges zodat je altijd alert blijft. In het verhaal moet jij met jouw Expeditie de cyclus doorbreken en dat wil zeggen… het gevecht brengen naar de Paintress.

Mocht je echt alles willen weten waarom deze game zo goed is, lees/luister/kijk dan mijn review.

‘Day One’ op Game Pass, toch kassa

Xbox-spelers konden hem op dag één gratis binnenhalen met Game Pass. Toch rinkelt de kassa bij Sandfall, want fysieke én digitale verkopen op alle drie de platformen (Xbox, PC, PS5) schieten door het dak. Het is het beste argument tot nu toe dat Game Pass én verkoopcijfers elkaar niet hoeven te bijten.

Waarom slaat dit zo hard aan?

Clair Obscur: Expedition 33 laat zien wat er gebeurt als creativiteit voorrang krijgt op marketingsheets. Het is een liefdesbrief aan het genre én een schop onder de kont van iedereen die denkt dat turn-based “niet meer verkoopt” (of niet, Square Enix?). Heb je Game Pass? Downloaden. Geen Game Pass? Dan is dit er eentje die elke cent waard is.

Ik wens het hele team van Sandfall Interactive alle liefde toe die de game nu massaal van iedereen krijgt. Het is eindelijk weer eens een heerlijke ‘fuck you’ naar de overgeproduceerde triple A titels die vervolgens falen door gebrek aan visie. Gooi deze middelvinger nog eens bovenop Baldur’s Gate 3, Kingdom Come: Deliverance 2 en we hebben al drie mooie parels die hopelijk het startschot geven van een nieuw tijdperk.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties