Er zijn deze week twee aankondigingen geweest van games waar de stekkers uit de servers worden getrokken. Het gaat om Knockout City en Rumbleverse.

We beginnen even met Knockout City. De game kwam uit in 2021 en is ontwikkeld door Velan Studios. Het is een soort overdreven epische trefbalgame, maar heeft nooit echt de tractie gekregen die het wel had moeten hebben. Dat blijkt ook maar uit de beslissing om met de game te stoppen, twee jaar na de release. De game had overigens best wat spelers, dus wat dat betreft totaal geen flop. Het heeft 12 miljoen spelers aangetrokken, maar het kost de studio teveel tijd en geld om de game te blijven ontwikkelen. Volgens Jeremy Russo, de game director van Knockout City, heeft de game veel veranderingen nodig om nieuwe spelers aan te trekken en te behouden. De studio is gewoonweg te klein om met deze veranderingen op de proppen te komen om het live service gedeelte van de game interessant te houden.

Op 28 februari start het negende en laatste seizoen en zal zo’n 12 weken duren. Op 23 mei eindigt het seizoen en daarna volgt een afscheidsevenement van twee weken.

Rumbleverse is no more

Dan gaan we van Knockout City door naar Rumbleverse, want daar wordt ook de stekker uit de servers getrokken. De game was nog maar een half jaar uit, maar wordt nu al door ontwikkelaar Iron Galaxy Studios en Epic Games geannuleerd. Het offline gaan van de game gebeurt al vrij snel, namelijk op dinsdag 28 februari. Als je geld hebt gespendeerd aan de game, dan kan je je geld terugvragen. Of dit nu om in-game Brawlla Bills gaat of de Rumbleverse Battle Pass.

De laatste weken worden gebruikt om lol te maken in Grapital City. Er worden nog een paar livestreams georganiseerd en behind-the-scenes videos. Maar daarna is de pret voorbij.

Hoe kan dit?

Waarom zien we nu ineens bij twee games dat de stekker er uit wordt getrokken en wat betekent dit voor live service games? Bij Knockout City lieten ze al weten dat het een grote uitdaging is om een liveservice game interessant te houden voor spelers om elke dag weer terug te keren en om hen geld te laten spenderen. Games als Fortnite en Rocket League laten zien dat je veel uit de kast moet trekken om spelers elke dag weer terug te laten keren. Denk aan nieuwe items in de shop, nieuwe in-game events en nieuwe seizoenen. Je hebt veel mankracht nodig om op zo’n hoog tempo te kunnen presteren met je game.

Wil dit zeggen dat liveservice games eigenlijk alleen maar gemaakt kunnen worden door grote studios die de mankracht hebben om elke dag weer iets nieuws te bieden? Ik weet het niet. Het is wel zo dat liveservice games zo immens populair zijn geworden de afgelopen jaren, dat je er ook niet zomaar tussen komt met een kleinere game. Het zou wel jammer zijn als de kosten te hoog worden voor een studio om überhaupt een liveservice game te maken, laat staan te onderhouden. Op die manier blijft het huidige landschap namelijk teveel gedomineerd door de grote games. Bij Rumbleverse was het overigens eerder een kwestie van prioriteiten want die games werd uitgegeven door Epic en die heeft sowieso genoeg geld om de game te blijven supporten. Het is onbekend wat de grotere beweegredenen zijn geweest om de stekker uit Rumbleverse te halen. Iron Galaxy Studios heeft wel aangegeven met nieuwe projecten bezig te gaan, dus wellicht zien we weer een nieuwe multiplayer ervaring in de toekomst.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties