Men lijkt maar niet zat te worden van de zombies, want onlangs kregen we nog de freerunning first-person zombie game Dying Light en eind april krijgen we de remaster van State of Decay. Het mag duidelijk zijn dat de (on)doden echt moeite hebben om gewoon dood te blijven, maar dat vinden wij gamers helemaal niet erg. Nu mogen we hun het ‘leven’ zuur gaan maken in Zombie Army Trilogy.

Wat krijg je wanneer je Sniper Elite combineert met zombies? Zombie Army Trilogy natuurlijk. Deze nieuwe game van ontwikkelaar Rebellion is een standalone versie van de twee Nazi Zombie Army games, die in 2013 voor Sniper Elite V2 op de pc verscheen. Heb je deze games al gespeeld, dan is er nog altijd het onuitgebrachte derde deel en dit alles in 1080p/60fps. Dat klinkt allemaal leuk natuurlijk, maar draait het dan ook echt lekker constant soepel met een framerate van 60fps? Niet helemaal, maar daarover later meer.

Standaard verhaal

In Zombie Army Trilogy draait het om Hitler die op dat moment aan de verliezende kant staat. De führer doet nog een laatste wanhopige poging om zijn derde rijk te redden. Hij geeft aan zijn troepen een laatste bevel, dit is zijn allerlaatste plan. Dit plannetje van hem betekent onheil voor jou en je teamgenoten, want alle gesneuvelde nazi’s komen weer tot leven als zombies en dit is nou niet iets wat je bepaald goed nieuws kan noemen. Het plannetje van de führer blijkt echter zwaar te falen en heeft catastrofale gevolgen, want de zombies keren zich tegen iedereen, inclusief Hitler en kornuiten.

Door dit alles gaat het niet meer om de droom van de führer, maar is het een strijd geworden tussen de levenden en (on)doden. Met andere woorden, Duitsland is een grote bende geworden en het is aan jou om het (on)dode gespuis voor goed af te maken. Totdat ze uiteraard weer in een andere zombie game verschijnen.

Zombie Army

Fun, maar wel weinig diepgang

De gameplay in Zombie Army Trilogy is eigenlijk heel simplistisch. De campaign bestaat uit verschillende missies, maar de opdracht is eigenlijk altijd hetzelfde. Je loopt door gebieden heen en maakt zombies af met je sniper-rifle, submachine gun of handgun. Door de levels heen zitten checkpoints verwerkt, zodat wanneer je het loodje legt je niet alles overnieuw hoeft te doen. Alle levels uit de drie games zijn meteen te kiezen en dat is eigenlijk best apart. Het laat gewoon zien dat de ontwikkelaar ook dondersgoed weet dat het verhaal redelijk irrelevant is en dat er eigenlijk geen reden is om persé te beginnen met het eerste level. Daarbij ook nog het feit dat het level-design in de eerste twee campaigns niet heel erg boeiend is en juist een stuk interessanter en een betere structuur kent in de derde campaign. Het geeft de speler genoeg redenen om dan ook gewoon met de laatste campaign te beginnen.

zat4

Zombie Army Trilogy kun je in je eentje spelen, maar ik kwam er al heel gauw achter dat ik weinig plezier beleefde en dat de verveling al vrij snel toesloeg. Deze game is echt bedoeld voor co-op en dit kan gedaan worden met in totaal vier spelers. Uiteraard blijft het concept exact hetzelfde, gewoon de (on)doden afschieten en van checkpoint naar checkpoint gaan. Maar door goed teamwork en de spanning, omdat het soms echt goed pittig kan zijn, wordt het pleziergehalte wel een stukje omhoog gekrikt. We kennen allemaal uiteraard de Horde-modus nog wel uit de Gears of War games en Zombie Army Trilogy bevat ook een soortgelijke modus. Het is een leuke toevoeging om de replay value een beetje ten goede te komen, maar ook niet veel meer dan dat.

795.full

In alle soorten en maten

Om de repetitieve aard van de gameplay een beetje te lijf te gaan, heeft Rebellion wel genoeg verschillende soorten zombies in de game gestopt. Verwacht runners, zombies die exploderen zodra je in hun buurt komt, de onvermijdelijke heavies die in bijna elke game tegenwoordig opduiken en zelfs zombies die het schijnbaar geleerd hebben hoe je een sniper-rifle moet gebruiken. Door de goede variatie aan verschillende zombies kun je niet zomaar als een Rambo in het wilde rond gaan schieten. Vooral in de co-op modus zal hier een goede aanpak vereist zijn en is het verstandig om als team te werk te gaan.

Audiovisueel een mixed bag

In het begin van de review liet ik al weten dat de game een resolutie van 1080p hanteert met een framerate van 60fps. 60fps is naar mijn mening een heerlijke framerate voor games, maar alleen wanneer dit wel een locked 60fps framerate is. Helaas was dit niet het geval in Sniper Elite 3 en nu ook niet met Zombie Army Trilogy. Soms heb je te kampen met framedrops en daarnaast heeft de game ook last van screen tearing en dat is iets wat mij echt nogal uit de game haalt. Daarnaast is de game alles behalve een pareltje te noemen en eerder een Xbox 360 game in Full HD, wat het dus nogal kwalijk maakt dat de game gewoonweg niet 100% soepel kan draaien zonder gekkigheden. Wel zit er een leuke grafische optie in de game, waardoor de game eruit ziet alsof het een oude oorlogsvideo is.

ZAT_01

Qua audio zit het wel in orde met Zombie Army Trilogy. De zombies krijsen er lekker op los en dit gaat gepaard met sfeervol en creepy achtergrond muziek die zo nu en dan voorbij komt. De schietijzers klinken zoals ze horen te klinken en mocht je beschikken over een home cinema set of surround gaming headphones, dan is het een hele nice en wederom creepy gebeuren. Zombie Army Trilogy doet eigenlijk wat het moet doen, maar ook niet meer dan dat. Persoonlijk zou ik de game niet aanschaffen als je van plan bent alleen maar voor de singleplayer te gaan. Als je echter over een groepje vrienden beschikt en de game in co-op speelt, is er voldoende plezier te beleven.