[Review] System Shock Remake – Terugkeer van een legende

System Shock Remake is een vermakelijke game die op Citadel Station een leuke, uitdagende cyber sfeer neer weet te zetten. Hierbij krijg je de beschikking over tal van interessante wapens en een schat aan toffe puzzels. Het is echter jammer dat de game geen betere poetsbeurt op het gebied van graphics neer weet te zetten. Daarnaast zijn de clunky combat controls echt niet meer van deze tijd. Mocht je echter nostalgische games van vroeger een warm hart toedragen, of een groot fan zijn van de franchise, dan is de System Shock wellicht wat voor jou. Voor zo'n €40,00 pik je de game op. Verwacht je echter meer op het gebied van graphics en gameplay, dan is het wellicht beter om de game een keer in een sale te kopen of te wachten op het eerder aangekondigde System Shock 3.

+ Sfeer
    + Variatie in wapens

+/- Verschillen in puzzels

- Grafisch zeer oppervlakkig
    - Gameplay is beperkt
    - Clunky combat controls

Vorig jaar kwam de remake van System Shock uit op de PC. Deze oudgediende maakt 21 mei ook zijn opwachting op de Xbox. In het kader daarvan lees je in deze review of het de moeite waard is of niet.

System Shock is een first person action adventure game uit 1994. De game kreeg lovende kritieken en wordt het zien als één van de trendsetters in het first person shooter genre. In 2016 werd bekend dat ontwikkelaar Night Dive Studios een Kickstarter campagne was gestart voor een remake van System Shock. En met succes want de remake van System Shock zag het levenslicht!

Laten we eens beginnen met het verhaal. De game draait om een naamloze hacker die op een gigantisch ruimte station zit genaamd Citadel Station. Hoe je daar bent gekomen, dat is niet helemaal duidelijk. Wat wel al gauw duidelijk wordt is dat je een groot probleem hebt. Het ruimte station is namelijk overgenomen door een AI genaamd SHODAN. Deze voelt zich een god en begint de speler vanaf de eerste stapjes in de game in de gaten te houden.

Vertrouwde formule

De gameplay is relatief eenvoudig en bekend te noemen als je first person shooters gewend bent. In het begin start je met een metalen pijp waarmee je eventuele vijanden van je af kan slaan. De wereld van System Shock draait daarnaast voornamelijk om het verkennen van Citadel Station. Verwacht dus geen way points en uitgebreide mission logs die je uitleggen wat de bedoeling is. Dit betekent dat je de wereld om je heen goed moet verkennen en je ogen open moet houden voor eventuele doorgangen. Vergeet daarbij niet om ook tafels en kasten te verkennen, want alles wat je tegenkomt kun je oppakken en zul je wellicht nodig hebben.

Verwacht hierbij echter geen Walking Simulator, want waar je doel ook is, je komt er niet zomaar. SHODAN heeft namelijk flink huisgehouden in Citadel Station en dat betekent dat je vaak genoeg geconfronteerd wordt met verschillende soorten vijanden. Zo zijn er een soort van zombies, robots en zelfs turrets passeren de revue.

Ondertussen heeft onze kunstmatige vriend ook overal camera’s geplaatst om spelers in de gaten te houden. Deze camera’s zorgen voor een Security Level, die naar beneden gaat als de camera’s in kwestie kapot gemaakt worden. Hou je ogen hier dus goed voor open, want een lager Security Level betekent ook toegang tot ruimtes die wellicht eerder afgesloten waren.

Oh en gezien je een hacker bent, moet er natuurlijk ook iets te hacken zijn. Dat doe je als speler via het oplossen van puzzels. Deze minigames zijn in het begin simpel, maar worden stukje bij beetje moeilijker. De afwisseling hierin is vooral in het begin erg leuk gedaan. Zo duik je een computer netwerk in waarbij je door smalle gangen bij de core van het netwerk probeert te komen. Intussen word je aangevallen door kleine units die je de weg proberen te versperren. Een andere keer mag je een printplaat aansluiten. Dit doe je door stekkers in de plaat te steken en de stroom te herleiden zodat je een hendel mag overhalen. Toen ik dit met succes had gedaan kreeg ik toegang tot een brug die er eerst nog niet was. Daarmee mocht ik ook gelijk een compleet, nieuw gebied betreden.

Sceptisch

Als je dit zo hierboven hebt gelezen, dan zul je waarschijnlijk denken dat het best goed klinkt. En dat is het ook, zeker in de eerste uurtjes. Helaas staan daar vooral in het begin ook een aantal minpunten tegenover. Laten we beginnen bij het grootste minpunt: de graphics. Voor een game die een remake anno 2024 krijgt had ik echt meer verwacht van de graphics.

Hoewel de game ontzettend sfeervol en kleurrijk is met een cybersaus, is alles relatief vlak vormgegeven. Daarnaast zitten er grote verschillen in de details van omgevingen. Als een game een grote wereld op je scherm tovert, waarbij je ook in de verte kan kijken, dan kan ik dat enigszins snappen. Maar dit is bij System Shock absoluut niet het geval. Sterker nog, Citadel Station kent veel gangetjes, kamers en ventilatieschachten.

Nightdive Studios heeft bewust deze low-res keuze gemaakt om fans van vroeger een flinke dosis nostalgie te bieden en toch een moderne game neer te zetten. Je ziet dit ook terug in de keuze van kleuren. De muren zijn eigenlijk te fel voor de setting van een duister station. Ze knallen qua kleur van je scherm af en dat is voor de fan van toen heel herkenbaar omdat het een ode is aan de 90’s en hoe cyberpunk toen werd gezien, maar voor de nieuwkomer kan deze keuze als awkward worden ervaren.

De muziek – of eerder het gebrek daaraan – was ook een stoorpunt. Ik snap dat hier in 1994 anders naar gekeken werd, maar in 2024 zit ik echt niet te wachten op een game met een monotoon geluid op de achtergrond. En ook niet op een game waarbij het enige wat ik hoor m’n eigen voetstappen en af en toe wat vijanden zijn. Wederom ongetwijfeld een bewuste keuze van de studio om het gevoel van vroeger na te bootsen, maar voor de nieuwkomer is het raar.

Dan de wapens. Daar heb ik goede en slechte punten te melden. De wapens die je gaandeweg verzamelt zijn best afwisselend en passen prima binnen de setting van de game. Deze ga je ook echt nodig hebben, want sommige vijanden reageren alleen maar op een bepaald wapen. Daarnaast is de ammo beperkt, wat betekent dat je ook vaak genoeg naar een melee weapon zult moeten grijpen. Gaaf dus!

Maar wat minder gaaf overkomt is hoe clunky de combat is. Iets wat vooral bij het gebruik van melee weapons naar voren komt. Deze is traag en je hebt totaal geen gevoel van impact bij het slaan. Dit haalt de intensiteit van de combat volledig weg. Dan heb ik het nog niet eens gehad over de perfomance drops die plaatsvinden wanneer je met je wapen slaat. Zonde..

System Shock Remake is een vermakelijke game die op Citadel Station een leuke, uitdagende cyber sfeer neer weet te zetten. Hierbij krijg je de beschikking over tal van interessante wapens en een schat aan toffe puzzels. Het is echter jammer dat de game geen betere poetsbeurt op het gebied van graphics neer weet te zetten. Daarnaast zijn de clunky combat controls echt niet meer van deze tijd. Mocht je echter nostalgische games van vroeger een warm hart toedragen, of een groot fan zijn van de franchise, dan is de System Shock wellicht wat voor jou. Voor zo’n €40,00 pik je de game op. Verwacht je echter meer op het gebied van graphics en gameplay, dan is het wellicht beter om de game een keer in een sale te kopen of te wachten op het eerder aangekondigde System Shock 3.

Domingo
    Domingo
    De man die meer games verslindt dan de hele redactie bij elkaar, heeft de game-ervaring van Gabe Newell en John Carmack in het kwadraat. En als hij even klaar is met gamen gaat-ie op het internet om nieuwe pre-orders te plaatsen.