More

    [Review] SteamWorld Build – toegankelijke stedenbouwer

    XBNL REVIEW

    SteamWorld Build is wat mij betreft een uitstekende game geworden. Het is een gemakkelijk spel waarbij je in korte tijd een goed werkend mijnersdorp kunt opzetten. Voor de veteranen onder ons kan het misschien wat te makkelijk zijn, maar beginnende city builders zullen hier zeker zo'n 20 uur plezier aan beleven. Het is dan ook jammer dat het verhaal zo beperkt is uitgewerkt, want daarmee had de speelduur verlengd kunnen worden.

    Plus
    + Makkelijk op te pakken
    + Dungeon Keeper meets Sim City
    + Mooie art-atijl

    Min
    - Missie is steeds hetzelfde
    - Te makkelijk voor veteranen van het genre

    Eerder deze maand is SteamWorld Build uitgekomen. De redactie van XBNL heeft communitylid DM4S gevraagd om in de pen te klimmen. Je leest hier zijn review:

    De SteamWorld-franchise is een vreemde eend in de bijt, waarvan het eerste deel alweer uit 2010 stamt. Het begon als een tower defense game, maar met 5 entries heeft het al meer genres betreden dan dat redacteur Jeffrey tienen kon geven aan Forza-games. Je zou dus bijna kunnen zeggen dat de franchise kampt met een identiteitscrisis. Maar niets is minder waar. Ondanks de vele verschillende genres waarin de franchise zich begeeft, worden de games hoog aangeschreven door zowel media als fans. Dat is op zijn minst indrukwekkend te noemen. Met het nieuwste deel in de franchise betreedt de Zweedse studio Image & Form opnieuw nieuw terrein, dit keer met het management/city builder meets dungeon crawler genre als uitgangspunt. Of ze ook deze keer een schot in de roos hebben, lees je hieronder.

    A Rocket to Space

    In SteamWorld Build is het jouw taak om een bruisend mijnwerkersdorpje te bouwen met een bijbehorende mijn. Je eerste keuze is dan ook of je dit in een verhaalgedreven modus wilt doen of in een sandboxvariant, waarbij het in de eerstgenoemde modus het doel is om een grote raket te lanceren waarmee je de stervende planeet waarop je je bevindt, moet weten te ontsnappen. Deze taak volbreng je door onderdelen te vinden die zijn achtergelaten in de grotten onder je dorp. Maar wie of wat heeft deze onderdelen daar achtergelaten? En waarom? Het antwoord op deze vragen wordt duidelijker naarmate het einde nadert. Het is geen baanbrekend schrijfwerk, maar het is een aardige toevoeging om het bouwen van de raket te rechtvaardigen. Het is dan ook ontzettend jammer dat elk level hetzelfde verhaal biedt. Ik had graag gezien dat het verhaal wat meer verspreid was over de 5 verschillende mappen, zodat er naar een climax werd toegewerkt in een allesbepalend laatste level. Dit had ervoor kunnen zorgen dat je een reden had om de diverse levels in de story mode te doorlopen, wat nu dus niet het geval is. Nu speel je enkel een speciaal gebouw vrij dat je bonussen geeft in je volgende speelsessie.

    Iedere playthrough begint met een treinstation, wat geld en een stapel hout. Je eerste taak is ervoor te zorgen dat er huizen komen om werknemers te huisvesten, want zonder werknemers zal je dorp niet uitgroeien tot grote proporties. Werknemers zijn er in verschillende soorten en maten, zoals arbeiders, engineers, aristocraten en wetenschappers. Elke tier-klasse heeft zijn eigen eisen waaraan moet worden voldaan. Een arbeidersklasse wil natuurlijk graag handenarbeid verrichten, dus hiervoor moet je diverse werkgelegenheden creëren, zoals bijvoorbeeld een houthakkersgebouw met een bijbehorende houtzagerij. Aan de andere kant wil de wetenschappersklasse dan weer een onderzoeksfaciliteit om hun brein te laten kraken.

    Je begrijpt natuurlijk dat het dan ook van groot belang is dat je je dorp goed inricht, want om je werknemers te upgraden naar de volgende tier, moet je ervoor zorgen dat aan al hun eisen wordt voldaan. Gebouwen hebben maar een beperkt bereik dat ze kunnen ondersteunen, gelukkig zijn de mappen ruim opgezet en hoef je niet bang te zijn dat je gebouwen niet op de juiste manier kunnen worden aangesloten. Het klinkt allemaal niet heel ingewikkeld en dat is het ook niet. Mocht je er toch niet uitkomen, dan beschikt SteamWorld Build over een uitstekende tutorial die je stapsgewijs de kneepjes van het vak leert. Voor je het weet, bouw je epische dorpen met een bruisende economie.

    Mijnwerker

    Als je eenmaal een goed lopend dorpje hebt, krijg je de optie om een mijnschacht op te knappen. Hier begint het tweede deel van de game. In de mijnen moet je graven naar diverse mineralen, gasbellen, olievelden, enzovoort. Ook hier is het belangrijk om een goede balans te vinden tussen verschillende werkers. Ze hebben allemaal hun eigen werkruimte nodig, maar in tegenstelling tot bovengronds is de ruimte beperkt vanwege sommige steensoorten die niet gedolven kunnen worden. Je moet dus keuzes maken over welke werknemer je het meest nodig hebt.

    De mijn bestaat uit 4 dieptes en elke laag presenteert verschillende uitdagingen. Gesloten deuren, diepe afgronden en diverse vijanden zijn enkele van de obstakels die je tegenkomt. Door gebruik te maken van turrets kun je jezelf tegen deze vijanden beschermen en een verdediging opzetten om je werkers en kamers te beschermen tegen vijandelijke aanvallen. Naarmate je meer onderdelen voor de raket vrijspeelt, komen vijanden in grotere aantallen en frequenter op je af.

    Hier viel het me op dat de diepgang ontbreekt, alsof je een lite-versie speelt van Dungeon Keeper, een game die mij urenlang wist te vermaken met het bouwen van kerkers. Dit brengt me bij een van de minpunten van de game. Het voelt in alles aan als een lite-versie van de twee genres die het combineert. Voor mij als casual citybuilder is dit geen probleem, want zo kon zelfs ik een goed functionerende economie opzetten. Maar voor de doorgewinterde veteraan zal dit wellicht allemaal iets te gemakkelijk zijn.

    Mooie grafische stijl

    Grafisch gezien is de game prachtig om naar te kijken. Met een mooie, kleurrijke, cartooneske artstijl weet de game je in te pakken, vooral wanneer je inzoomt, zijn de details goed zichtbaar. Echter, als je inzoomt en rond beweegt, ontstaat er een soort van vervagingseffect rondom je focuspunt. Dit stoorde mij enorm omdat het erg onprettig was om naar te kijken. Ook vond ik het jammer dat er weinig grote verschillen waren tussen de werelden. Afgezien van enkele landschap voorwerpen zijn de werelden vrijwel identiek. Hier had naar mijn mening meer variatie in mogen zitten. Wat betreft de soundtrack kunnen we kort en krachtig zijn: deze is meer dan prima.

    Conclusie

    SteamWorld Build is wat mij betreft een uitstekende game geworden. Het is een gemakkelijk spel waarbij je in korte tijd een goed werkend mijnersdorp kunt opzetten. Voor de veteranen onder ons kan het misschien wat te makkelijk zijn, maar beginnende city builders zullen hier zeker zo’n 20 uur plezier aan beleven. Het is dan ook jammer dat het verhaal zo beperkt is uitgewerkt, want daarmee had de speelduur verlengd kunnen worden.

    Recent articles

    Abonneer
    Abonneren op
    0 Reacties
    Inline Feedbacks
    Bekijk alle reacties
    SteamWorld Build is wat mij betreft een uitstekende game geworden. Het is een gemakkelijk spel waarbij je in korte tijd een goed werkend mijnersdorp kunt opzetten. Voor de veteranen onder ons kan het misschien wat te makkelijk zijn, maar beginnende city builders zullen hier zeker zo'n 20 uur plezier aan beleven. Het is dan ook jammer dat het verhaal zo beperkt is uitgewerkt, want daarmee had de speelduur verlengd kunnen worden.<br> </br> <b>Plus</b></br> + Makkelijk op te pakken<br> + Dungeon Keeper meets Sim City <br> + Mooie art-atijl </br> </br> <b>Min</b></br> - Missie is steeds hetzelfde<br> - Te makkelijk voor veteranen van het genre <br> [Review] SteamWorld Build - toegankelijke stedenbouwer
    0
    Ik zou graag je gedachten horen, geef een reactiex