[Review] NHL 24 – Gaat niet over één nacht ijs

EA Sports NHL24 is wederom een sterke sportgame als het aankomt op gameplay en uitdaging. Daarnaast biedt de game een behoorlijke lijst aan toffe, nieuwe soundtracks. Het is echter jammer dat de game een beetje stil lijkt te staan qua vernieuwing. Tel daarbij op dat de aanwezige vernieuwingen op één hand te tellen zijn en dat deze eigenlijk herhaald worden uit andere games, dan weet je dat dit meer een update, dan een nieuwe game is. Is de game een aanrader om eens te proberen? Absoluut, alleen niet voor de volle pond. Ben je geen die hard speler, overweeg dan zeker om een half jaartje te wachten tot deze game in EA Play zit.

De wereld is levendig en zeer gedetailleerd en de voice-acting is zeer overtuigend, mede door het gebruik van acteurs die uit die regio komen. Stoor je je aan de vele variaties in zij-opdrachten, dan kan ik mij voorstellen dat het spel repetitief voelt. Maar goed, welk spel bestaat in de basis niet uit vele keren hetzelfde doen? Wat mij betreft is Mirage een instant buy.

Plussen

+ Ziet er weer prachtig uit
    + Ijzersterke gameplay
    + Genoeg content

Minnen
    - Vision Passing werkt nauwelijks
    - HUT Moment voelen als een oppervlakkige kopie
    - Weinig vernieuwend

De afgelopen maanden zijn de seizoenen voor vele sporten weer begonnen en dat betekent dat er een behoorlijke line up aan sportgames aankomt. En zo is het nu ook de beurt aan EA Sports NHL 24, weet deze game het ijs weer te breken?

Voor alle lezers alvast een waarschuwing: Deze review bevat een aantal ijskoude woordgrappen. Kun je hier niet tegen, blijf dan ook ver weg van onze Discord, want hier zit een aantal leden die niks onder de leden hebben, maar van het woord ‘woord’ nog een grap kunnen maken. Ik noem verder geen namen, voor deze mensen naam voor zichzelf gaan maken.

De NHL games behoren tot één van de oudste sportgame franchises in de videogame industrie. De games begonnen in 1991 met NHL Hockey en vandaag de dag krijgen de games per seizoen er een nummertje bij. In deze review zal ik met jullie voornamelijk de vernieuwingen rondom de gameplay en game modes uitlichten.

Heerlijke deuntjes

Laat ik eerst eens beginnen met deze game een ontzettend groot compliment te geven rondom de soundtracks. Waarin andere games van EA vaak nummers bevatten van wisselende kwaliteit bevat deze game steevast elk jaar fantastische nummers die onder verschillende genres vallen. Toch weten deze nummers met bekende en onbekende artiesten een lach op je gezicht te toveren. Daarnaast begon ik zelf al gauw mee te krijsen met verschillende hits. Vooral de nummers met vleugjes metal en rock wisten voor mij een fantastische sfeer neer te zetten.

Daarnaast blijft deze game er elk jaar fantastisch uitzien en dat is met nummer 24 niet anders. Het ijs glinstert, zweetdruppels zijn zichtbaar op de gezichten en aan de zijkant staan supporters die niet op elkaar lijken (maken we aantekeningen, FIFA?). Daarnaast is er wederom goed nagedacht over de motion capture want spelers ogen zeer realistisch. Dit geldt ook voor de emoties die terug te zien zijn. Het ijs is dus weer gebroken.

Vernieuwingen

Maar goed, ik beloofde jullie mee te nemen in de vernieuwingen. Wat is er allemaal nieuw in deze game? Nou, beste lezers, niet zo heel veel. Op het gebied van gameplay hebben we eigenlijk één element wat is toegevoegd en deze heet Vision Passing. Dit nieuwe element moet er voor zorgen dat je meer controle hebt over je passes. Met een druk op de knop verschijnen er verschillende buttons per teammate die je in kan drukken om de pass te geven. Klinkt heel leuk, maar werkte voor mij vaker niet dan wel omdat ik te lang moest kijken naar wie ik wilde passen. Dit resulteerde vervolgens in een harde schouderduw waardoor ik onderuit ging. Daarnaast weten de echte sportfanaten dat soortgelijke elementen ook al jaren in andere sportgames voorkomen, zoals FIFA en NBA. Een vernieuwing die helaas door het ijs zakt.

De tweede vernieuwing in deze game is de game mode HUT Moments. Een game mode binnen HUT (Hockey Ultimate Team) waarmee je historische wedstrijden nabootst. Een leuke toevoeging als je een beetje in de geschiedenis van de sport wil duiken. Ook dit zal sportfanaten bekend in de oren klinken gezien we deze modus ook in FIFA en FC24 tegenkomen. Het is eigenlijk exact dezelfde modus maar dan met hockey.

Gezien dit redelijk basic in elkaar gezet is, is het jammer dat de makers niet eens met 2K om tafel gaan. Exact een maand geleden schreef ik de review van NBA24 waarin je Mamba Moments en de Jordan challenge had. Een fantastische throwback waarin zelfs het stadions en de steden van jaren geleden werden getoond. Zelfs de graphics gaven je dat jaren dat old skool gevoel. En dat heeft NHL 24 niet wat HUT Moments eigenlijk een kopie van FUT Moments maakt. En ja, dan kun je misschien beter met de klompen van het ijs blijven.

Ijskast?

Wellicht denk je na het lezen van deze review: is het niet tijd om die game in de ijskast te zetten? Wat mij betreft niet, want er zijn een aantal onderdelen wat deze game goed maakt. Ten eerste is de gameplay van NHL al jaren on point. Scoren dat doe je in deze game niet zomaar. De tactiek verschilt echt per situatie en alles zelf proberen te doen of als een malle naar voren skaten gaat je niet helpen. Wat wel helpt? Veel passen en op zoek gaan naar die kleine ruimte om ijskoud een snoeihard schot af te vuren.

De physics zijn hierbij ook goed in orde en ik kan je garanderen dat er niks leukers is dan iemand eens flink in de reclameborden te beuken. Oh en pootje haken met je stick, al mag dat eigenlijk niet. Maar dat laat jullie natuurlijk ijskoud.

Domingo
    Domingo
    De man die meer games verslindt dan de hele redactie bij elkaar, heeft de game-ervaring van Gabe Newell en John Carmack in het kwadraat. En als hij even klaar is met gamen gaat-ie op het internet om nieuwe pre-orders te plaatsen.