[Review] NBA 2K24 – Gooit wederom een driepunter

NBA 2K24 laat weer eens goed zien waarom het de koning van de sportgames is. De game ziet er fantastisch uit en weet een aanstekelijke sfeer met zich mee te brengen. Het is fijn dat er met name bij de MyCareer mode wat meer ruimte is voor vrijheid. Daarentegen is het jammer dat deze bepaalde omgevingen uit voorgaande deel heeft meegenomen. Daarnaast kan de game overweldigend voelen voor nieuwkomers en voor die hard fans voelen als een update in plaats van een upgrade. Van de andere kant: why change a winning team? Deze game is weer een gegarandeerde driepunter!

+ MyCareer
    + Grafische een plaatje
    + Sfeer gedirigeerd door vette soundtracks
    + Propvol content

-/+ Overweldigend voor nieuwkomers
    -/+ Gebouwen en omgevingen lijken soms hergebruikt

- Voelt voor die hard fans wellicht als een update in plaats van een upgrade

Samen met voetbal is basketbal wellicht één van de populairste sporten ter wereld. En als je weet dat 2K een sportgame maakt, dan weet je dat het goedkomt. Maar is dat ook het geval met NBA 2K24?

Basketbal, het is een sport die ik zelf ook een tijdje heb beoefend in de rol van Power Forward. Het lijkt zo makkelijk, even rond rennen op een court, maar het is eigenlijk oh zo moeilijk. Je gebruikt je hele lichaam en je energie dien je daarom goed te verdelen. Daarnaast ben je afhankelijk van team en je tegenstander. Want als je een boomlange vent voor je hebt staan, dan hoef je in ieder geval niet te gaan voor een close of mid range shot. Het is ook een sport waar ik veel respect voor heb. Het publiek kan dichter op de court zitten zonder dat er noemenswaardige incidenten plaatsvinden. En fluit de scheids af? Dan is er geen discussie, want de scheids heeft gewoon gelijk.

Maar dat is niet waarom je begonnen bent met het lezen van mijn review. Jij wil weten hoe NBA 2K24 is. Nou, de eerste woorden die in mij opkomen zijn ‘propvol content’. De game kent een behoorlijke verscheidenheid aan game modes en daarom neem ik jullie hier stuk voor stuk even in mee.

My Career

Voor mij de meest favoriete game mode van NBA en dan ook de eerste waar ik weer in dook. Eigenlijk mag je deze mode ook zien als de campaign van de game. In My Career maak je je eigen character, waarmee je vervolgens je eigen unieke eigenschappen kiest. Word je lang zodat je makkelijker kan dunken en een rebound kan pakken, maar minder snel bent? Of wordt je wat kleiner, waardoor je sneller bent en makkelijker de ruimte kan maken om een driepunter te schieten? De keuze is uitgebreid en de keuze is aan jou.

Natuurlijk is dit niet nieuw en kennen we het ook van andere games. Wat het echter uniek maakt is hoe dit jouw pro vormt als karakter. Want er is geen enkele sportgame die ik ken waarbij deze keuzes zoveel impact hebben in game.

Het mooiste aspect van deze game mode is voor mij echter niet de creatie van je pro, maar de wereld hier omheen. Want jij bent een beginnende basketballer die je aan de hand van cutscenes, main quests en side quests ziet opgroeien. Nu heb ik recent de campaign van NBA 2K23 gespeeld en mijn kritiek op de career mode van die game was dat je op een gegeven moment overladen werd met cut scenes en quests die je eerst moest voltooien voor je je volgende wedstrijd mocht spelen. In 2K24 heeft men dat losgelaten, jij bepaalt wanneer je je volgende wedstrijd speelt en welke missies je wel of niet doet. De vrijheid die je hierbij krijgt gaat ver. Heb je een goede wedstrijd gespeeld, maar heb je geen zin om de pers te woord te staan bij een persconferentie? Dan mag je er gewoon voorbij lopen.

De main quests richten zich voornamelijk op het spelen van de wedstrijden in de arena van je team, terwijl de side quests wat meer gericht zijn op het spelen in de City. Hierbij speel je vaak online tegen anderen kleine potjes zoals first to 21. Je hoeft hierbij geen laadtijden te verwachten want de City doet eigenlijk dienst als een grote, open wereld lobby.

Over die City gesproken, die ziet er weer fantastisch en in het begin zelfs overweldigend uit. Sowieso is deze stad te groot om te voet af te leggen, dus je mag gelijk met je elektrische skateboard de stad verkennen. Alles wordt kleurrijk en levendig weergegeven en naast NPC’s en voetgangers kom je dus ook gewoon andere spelers tegen die online zijn. Toch zit hier een puntje van kritiek, want hoe gaaf het ook allemaal is, het is duidelijk dat bepaalde omgevingen en gebouwen één op één zijn overgenomen van 2K23.

MyTeam

In MyTeam ga je kaarten verzamelen van je favoriete basketballers waar je vervolgens mee aan de slag mag op de court. Het is eigenlijk wat Ultimate Team is bij FIFA. Zij het wel een stuk uitgebreider, want de mogelijkheden die je met de kaarten hebt zijn eindeloos. Uiteraard kun je hier je potjes mee spelen en dit mag je zowel in singleplayer als offline doen. Gaaf hierin is dat je echter ook een kaart uit je team kan pakken en als desbetreffende speler online met anderen aan de slag mocht. Zo was ik al gauw met legende Kobe Bryant door de verdediging van andere spelers aan het dribbelen om lay ups te scoren.

Door de verschillende game modes te spelen verdien je geld wat je weer in kan zetten om extra spelers te verdienen. De kaartjes die je daarnaast verdient kun je ook laten ‘graden’. Dit neemt wat tijd in beslag, maar als je dit hebt gedaan dan wordt je kaart aan de hand van z’n score een stuk meer waard mocht je deze willen verkopen.

Daarnaast heeft de game voor het eerst in de geschiedenis een Season Pass. Deze is verdeeld in twee soorten: de Pro en de Hall of Fame Pass. Beiden geven je toegang tot verschillende rewards zoals zeldzame kaarten, schoenen die je een boost geven en extra xp. Daarnaast krijg je bij de Hall of Fame Pass ook nog eens 10 tier skips.

Mamba Moments

In Mamba Moments gaan we aan de slag met de legendarische held Kobe Bryant. We volgen hierbij 7 key scenario’s waarmee Kobe één van de beste basketballers aller tijden is geworden. Aan de hand van verschillende challenges verzamel je vervolgens sterren waarmee je Kobe gerelateerde rewards vrijspeelt. De hoofdprijs? Een kaart van Kobe voor in MyTeam met een rating van 99!

MyNBa Eras

Een game mode die een bijzondere kijk geeft op de geschiedenis van basketbal als je het mij vraagt. Deze modus simuleert de seizoenen waarin de allerbeste basketballers actief waren. Zo zijn er de tijdperken van Michael Jordan, Lebron James, Magic Johnson, Larry Bird en Kobe Bryant. Ook het huidige tijdperk is hierin een optie. Mocht je voor één van deze tijdperken kiezen, dan bepaal je vervolgens ook nog eens zelf de regels. Wil je bijvoorbeeld dat er niet te veel free agents zijn? Of een salaris cap? Dan mag je dat allemaal instellen.

Ga je eenmaal met een team aan de slag, dan wordt je getrakteerd op leuke weetjes. Ik koos namelijk voor het jaren 90 tijdperk van niemand minder dan Michael Jordan en ging aan de slag met de Chicago Bulls. Ik leerde dat de Raptors en Grizzlies in 1995 bij de league kwamen en zone defense in 2001 legaal werd. Nu weet dit mij niet constant te boeien omdat sommige dingen me helemaal niks zeiden of voor mijn tijd was. Maar ik kan me voorstellen dat dit voor de echte basketbalfans zeer vermakelijk is. Oh en je mag daarbij ook gebruik maken van de drafts van desbetreffende jaren! Het leukste aspect van deze game mode? Dat de graphics die jaren 90 vibes van het basketbal met zich meebrengen!

PlayNow

De game mode die voor zichzelf spreekt. Heb je zin in een snel potje basketbal? Kies je favoriete team en ga het veld op.

WNBA

Nee, dit is geen nieuwe hit van The Village People. In WNBA maken we wederom onze eigen pro om de seizoenen in te duiken. Hierin gaan we echter aan de slag met de damesteams om een potje te basketballen. Candace Parker, één van de beste, vrouwelijke basketballers allertijden begeleid de spelers hier in hun career om de beste speler aller tijden te worden. Deze game mode is helaas wel wat minder uitgebreid dan MyCareer, maar het is tof dat deze competitie wordt meegenomen.

2KTV

Eigenlijk het uithangbord van 2K naar community toe. Men heeft wekelijks een eigen tv show waarin de community tips & tricks krijgt en een sneak peak naar dingen die er aan zitten te komen.

Jullie weten nu dus dat deze game weer stampvol met content zit. Maar dat is wat mij betreft nog niet genoeg om deze game eer aan te doen. Want mensen, wat ziet deze game er goed uit zeg. Zweetdruppels zijn zichtbaar op de gezichten van spelers, de lichtinval van de lampen van het stadion vallen allemaal anders op het veld en dan heb ik nog niet meegenomen dat deze game nog steeds het best uitziende publiek in een sportgame heeft.

Juichen! (En Niels irriteren)

Daarnaast wordt de game vergezeld van vette beats waar genoeg variatie in zit. En geloof me, als je het publiek hoort juichen omdat jij die driepunter scoort, dan voel je hoeveel sfeer er in deze game zit. Ik heb Niels in de party ondertussen ook weer genoeg geïrriteerd door de ‘go team go’ chant van de Denver Nuggets te neuriën en keihard te juichen bij elke driepunter dus dan heb je een beetje een idee wat voor vibes deze game met zich meebrengt.

Is er dan echt geen kritiek? Jawel. Zoals ik al eerder aangaf is het jammer dat met name in MyCareer bepaalde omgevingen opnieuw zijn gebruikt in plaats van ruimte te maken voor nieuwe dingen. De game kent weinig echte vernieuwingen, het kan daarom voor de die hard fans voelen als een update in plaats van een upgrade. Daarnaast de game voor nieuwkomers best overweldigend voelen, want waar begin je nou? Dat neemt echter niet weg dat deze game zo dusdanig vol content zit dat er voor elke sportliefhebber wel iets leuks bij zit

Domingo
    Domingo
    De man die meer games verslindt dan de hele redactie bij elkaar, heeft de game-ervaring van Gabe Newell en John Carmack in het kwadraat. En als hij even klaar is met gamen gaat-ie op het internet om nieuwe pre-orders te plaatsen.