Monument?

Wat doe je als iemand je de opdracht geeft om de Mona Lisa te verfraaien, of de Eifeltoren een make over te geven? Ik stel me voor dat 343 studios zich zo moet hebben gevoeld toen de kogel door de kerk was en er besloten werd om een anniversary edition van Halo uit te brengen. Want Halo is kunst, Halo is gamegeschiedenis. Halo is een monument. Halo het heeft het FPS genre naar de console gebracht. Voor de meeste games begon FPS op de console met Halo CE (Combat Evolved) en werd het geperfectioneerd met Halo 2. Ik heb Halo 2 helemaal grijs gespeeld, het had namelijk een revolutionair party systeem waardoor je in een privé chat kon met alleen je vrienden. Je kon als party ook gezamenlijk matchmaking in gaan. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Call of Duty destijds. Dat ging meer in de trend van “1…. 2…. 3….. ok! join…” en dan hopen dat je door tegelijk te joinen toevallig in dezelfde game terecht kwam, waarbij als het wel goed ging, je ook nog eens tegenover elkaar kon komen te staan. Halo 2 heeft 2 jaar lang onaangetast op 1 gestaan als meest gespeelde online game op de Xbox. De game was zelfs zo populair, dat het, toen op de net releasede Xbox360 beschikbaar kwam d.m.v. backwards compatibility, weer op 1 kwam. Dus wat doe je als je wordt gevraagd om zo’n monument een overhaul te geven? Aangezien 343 studios het stokje al eerder van Bungie hadden overgenomen de meest geschikte kandidaat voor de taak toch? Ze hebben de kans dan ook met beide handen aangegrepen. Aan mij dan weer de schone taak om te vertellen hoe ik vind dat ze het hebben gedaan.

mona-lisa-bad

Halo CE, Halo 2 Halo 3 en Halo 4

Hoe pak je een review aan van iets dat zo bekend is bij grote groepen oudere gamers maar misschien bij een generatie jongere gamers weer minder? Het zijn eigenlijk 4 games, dus ik zou ze één voor één kunnen beschrijven. Maar ik pak het anders aan. Ik vertel het verhaal van Halo en laat het aan jullie over om de game echt te gaan ontdekken. Halo beschrijft het verhaal van de mensheid die in oorlog is met een alliantie van buitenaardse wezens. Deze oorlog draait om bouwwerken die gemaakt zijn door een ras (de Forerunners) dat er niet meer is. De bouwwerken, halo’s genaamd, zijn enorme ringen in de ruimte, met een atmosfeer en flora en fauna. De alliantie waartegen je vecht, de Covenant, hangen een religie aan die voorschrijft dat de bouwwerken heilig zijn en ze zien het als hun taak om de bouwwerken te beschermen en te activeren. Ze geloven namelijk dat de activatie van de halo’s het zeer agressieve parasitaire ras genaamd the Flood zal vernietigen. De forerunners hebben de halo’s gebouwd om de Flood te vernietigen. De flood assimileren alles wat ze tegenkomen, je zou dus zeggen dat de Covenant en de Aarde een gezamenlijke vijand hebben. De aardse strijdkrachten zijn achter een verschrikkelijk geheim gekomen, waardoor ze willen voorkomen dat de halo’s geactiveerd worden. Daardoor zijn ze in gevecht met de Covenant. Jij speelt de laatste van de supersoldiers, spartans, die gemaakt zijn om de Covenant te bevechten: Masterchief John-117.

Old School, New School, Old School, New School

De verschillende delen hebben dus een make-over gekregen en het ziet er echt schitterend uit. Vooral de filmpjes tussen de actie door zijn om door een ringetje te halen. Maar het is dus ook mogelijk, om tussen alle pracht en praal even terug te schakelen naar het origineel (door op back te drukken). En wat je dan ziet… tranen van nostalgie. En ook verwondering want het zag er destijds toch zo vet uit. Door te schakelen tussen oud en nieuw krijg je echt waardering voor wat 343 gedaan heeft.

Tonnen met lolz

In deze drukke game tijden, kan je je alleen met Halo al tijden vermaken. Je kan dus de campaign spelen, volledig co-op, waarbij opgemerkt moet worden dat je Halo: CE en Halo 2 met twee spelers kan spelen en Halo 3 en Halo 4 met 4. Daarbij kan je in alle games skulls vinden, ze zijn goed verstopt, maar er zijn uiteraard wel guides voor te vinden. Skulls kan je gebruiken om de game interessanter/leuker/moeilijker te maken door ze te activeren voordat je een campaign begint. De skulls geven je naast meer uitdaging, ook bonus punten, wat weer fijn is voor de highscore rankings.

Naast (co-op) campaign heb je ook de verschillende multiplayer modes, gecategoriseerd per game, per modus, per type, een shitload aan opties. Multiplayer varieert van Halo 2 classic, met klassieke Halo 2 maps en game types tot  modi waarin je uit alle games maps en types voorgeschoteld krijgt. De game wordt geleverd met alle maps die bij de originele games zaten en daar bovenop de DLC, wat neerkomt op een totaal van 108!!!11! maps.

mmcmenu

Nog meer content

Naast campaign en multiplayer, zitten er nog een paar alleraardigste zaken in. Zo kan je de serie Halo: Nightfall bekijken, een 5 episode lange serie, die de gebeurtenissen tussen Halo 4 en Halo 5 vertelt. Naast Nightfall is er de ,voor de Halo fans welbekende, Theater waarin je je complete multiplayer game vanuit alle hoeken en standen kan terug kijken. De forge mode, waarin je zelf maps kan aanpassen. En als klap op de vuurpijl krijg je toegang tot de beta van Halo 5.

Om de metafoor weer even aan te halen: 343 industries heeft de Mona Lisa niet verknald, ze hebben de kern in stand gelaten, het schilderij is door de betere belichting en de sublieme positionering alleen maar beter geworden. Het verhaal van Halo is versterkt door de geweldige cinematics die zijn toegevoegd. Het geluid is merkbaar beter en er is tonnen aan content, voor een hele schappelijke prijs. Voor de nieuwe gamers voelen games als Halo: CE misschien wat te basic en gedateerd aan, misschien mis je features als double jump en slides. Het ziet er soms wat kaal uit, maar dat is de kern van de game. En die kern speelt heerlijk weg. Kortom, een echte aanrader.