Vorige week ontving ik Halo 5: Guardians en ik had met Domingo afgesproken dat ik met hem de campaign op Legendary zou spelen! Uiteraard hebben we dit, met behulp van Martin en Jeff hier en daar, uitgespeeld. We voelden ons twee grote bazen aan het eind en na intensief de rest van de multiplayer te hebben gespeeld (en bijna een kapotte controller door ragequits), ben ik er klaar voor om deze review te schrijven.

Het was vrij lang wachten voordat we met Halo 5 aan de gang konden gaan, gezien Halo 4 alweer drie jaar geleden was. Het verhaal van de Forerunners werd in dat deel geïntroduceerd en het is alleen maar logisch dat we hiermee verder gaan in Halo 5. Maar hoe pakt dat zich allemaal uit? Is het Halo 4 in een nieuw jasje of kunnen we echt nieuwe gameplay verwachten? Het antwoord op die laatste vraag is ‘ja’ en ik zal je vertellen waarom.

halo5headerlockespartan

Tweestrijd

Er is één overkoepelend thema in mijn review, evenals in de game, namelijk tweestrijd. Laten we met de game beginnen. In Halo 5 speel je dit keer met twee teams, Blue team (Linda, Roos en Jessica Fred, Kelly en Master Chief) en Fireteam Osiris (Locke, Vale, Tanaka en Buck). Zoals je in de trailers misschien al had kunnen zien, wordt Team Osiris op pad gestuurd om Blue Team en vooral Master Chief te arresteren. Onze Chief is met zijn team ineens verdwenen en het is bekend dat de Forerunners menselijke koloniën aanvallen. De verdwijning van Master Chief wordt hierdoor dubieus en men verdenkt hem en zijn team ervan dat hij samenwerkt de Forerunners. Dat is eigenlijk het enige wat ik jullie over het verhaal ga vertellen, voordat dit vol gaat staan met spoilers. Het mooie van dit verhaal is dat je nu twee perspectieven krijgt, die van Locke en Master Chief. Door Locke krijg je dus eigenlijk het verhaal mee als ‘buitenstaander’ van wat Master Chief meemaakt en hoe zijn acties overkomen op de mensen die niet weten wat er aan de hand is. Maar als Master Chief zijnde weet je als speler wel wat er allemaal gebeurt en ben je dus constant aan het switchen tussen twee lopende verhalen. Hoe pakt dat uit? Het antwoord is deel van mijn eigen tweestrijd, namelijk verhaal en gameplay.

De balans van verhaal en gameplay

Met Halo 4 had ik eigenlijk al moeite met de manier waar op 343 industries een groot onderwerp als The Forerunners een soort van… er doorheen jaagt. De verhalende cutscenes zijn boeiend en het klopt ook allemaal wel, maar als speler zijnde heb je toch al snel ‘ok, ik weet niet precies wat er net gebeurde, maar let’s go’. Dat gevoel bespeur ik bij Halo 5 ook. Het switchen van teams werkt heel goed en je raakt de draad niet kwijt omdat het verhaal van Blue Team en Fireteam Osiris gewoon parallel loopt, maar toch mag het tempo van het verhaal wat lager. Dit staat echter niet in de weg van hoe je de game ervaart. Je weet namelijk voldoende over de plaats waar je naartoe gaat, wat de missie is en waarom je de vijanden afknalt.

Om even een voorbeeld te geven van een goede game ervaring, mijn eerste ‘kippenvel’ moment was helemaal aan het begin, die eerste scène van Fireteam Osiris. Holy shit echt. Het had zo een film kunnen zijn van John Woo en The Wachowski’s. Choreografie, camerapunten, muziek en tempo, geweldig! Daarna mag je gelijk aan de gang met dit team en de eerste keer dat je speelt, ook echt met drie vrienden van je, is geweldig! Je merkt namelijk gelijk hoe anders Halo 5 is. Je hebt nu stuwraketten op je rug, waardoor je hele snelle stoten in elke richting kan uitvoeren. Dit werkt in de praktijk zo lekker!

Halo thrusters

Stuwraketten zorgen ervoor dat je mobiliteit hoger ligt en dat de gameplay over het algemeen ook een stuk verticaler wordt. Je kan gewoon op objecten klimmen en dankzij je stuwraketten kan je hoger komen. Je zult merken dat je ook meer kan ontdekken in een level, want die stuwraketten zorgen er ook voor dat je harder kan slaan en dus soms ook door muren kan slaan. Zo kan je ineens op een pad stuiten die je naar een hoger punt leidt waardoor je een beter punt hebt om te schieten. Voor mij zijn de stuwraketten misschien wel de beste vernieuwing van Halo 5! Een ander verbeterpuntje qua mobiliteit is het besturen van voertuigen. De Warthog, Mongoose en zelfs de Covenant voertuigen als Ghost en Wraith reageren nu veel beter en zijn over het algemeen lekkerder om mee te crossen/zweven.

Dan heb je nog een dingetje, namelijk muziek. Ik heb meerdere momenten kippenvel gekregen door de geweldige soundtrack! Ik kan hier niets anders over zeggen dan ‘perfect’.

Om even verder te gaan met verbeterpunten, het doodgaan is nu niet meer zo strafbaar als voorheen. Je kan elkaar gewoon weer op de voet helpen binnen een bepaalde tijd. Nu heb ik artikelen gelezen op het internet waar men zeurt dat je bijna niet dood kan gaan in Halo 5 en zij spelen het dan op normale moeilijkheidsgraad. Ik kan je zeggen dat als de game op ‘Legendary’ staat, dat je het dan echt behoorlijk pittig gaat krijgen. Je moet je namelijk naar de positie van de gevallen kameraad toe vechten en zelfs dan mag je hopen dat je niet in een open veld staat omdat je dan genadeloos hard naast je gevallen kameraad komt te liggen, ook bijna dood. Het oplappen van je kameraden is dus een goede mechaniek en zeker nodig op de hoogste moeilijkheidsgraad, anders kom je er echt niet doorheen. Ik zal je uitleggen waarom.

Halo 5 blue team

De A.I. en de moeilijkheidsgraad

Bij XboxNederland zijn we over het algemeen koppig en trots met games. We geven niet op, we zijn trots en kiezen dan ook vanaf moment één om Halo 5 op ‘Legendary’ te tackelen. Je wordt gelijk met een paar situaties geconfronteerd. Halo 5 is namelijk een stuk meer tactisch dan zijn voorgangers op dit niveau. Je kan er echt niet doorheen lopen, iedereen op zijn bek stompen of om je heen schieten als een dolle dwaas en er mee wegkomen. Je moet echt communiceren, cover zoeken, elkaar weer op de voet helpen alvorens je naar een nieuw punt kan lopen. Zoals ik al zei begon ik Halo 5 met drie vrienden, Domingo, Martin en Jeff. Met Domingo heb ik het grootste deel van de game gedaan, waardoor we soms met twee computergestuurde partners zaten, de A.I..

Volgens mij is er iets fout gegaan bij 343 Industries, want het slaat echt helemaal nergens op. Ze schieten over het algemeen pas als je zegt dat ze ergens op moeten schieten (wat ook alleen Master Chief of Locke kan aangeven) en als je dood naast hen ligt, zal je toch echt eerst op ‘x’ moeten drukken voordat ze naar je toe komen. Mocht je dan met z’n tweeën gamen, je bent allebei dood en je drukt allebei op ‘x’, dan berekenen ze niet de kortste route en wie het langste uit te houden heeft, nee, ze blijven gewoon stilstaan. Je snapt natuurlijk wel dat Domingo en ik behoorlijk wat gescholden hebben tijdens onze speelsessies, wat soms werd afgewisseld met woorden van hulde, omdat ze de A.I. soms wel echt net op het nippertje jou weer op de been brengt. De bijnaam van Vale van Fireteam Osiris, heeft dan ook de bijnaam ‘Epic Vale’. Dat kan dus positief of negatief zijn. Het is dus jammer dat de A.I. tekortschiet bij de campaign, waardoor je dus eigenlijk geneigd bent om vrienden in te schakelen om door een level te komen (of is dit stiekem de strategie van 343 Industries?).

Halo 5 vale
Epic Vale
Multiplayer en 60fps

Om onze epische avonturen even af te wisselen met dom knallen, hebben Domingo, Jeff, Martin en ik een paar potjes multiplayer gedaan (en later heb ik zelf nog het één en ander getest). Warzone is daar toch wel de vernieuwing. Je moet met je team bepaalde punten van de map overnemen en als je alles in bezit hebt, dan kan je de ‘core’ van de vijand kapotmaken. Als dat gebeurt en je hebt 1000 punten, dan heb je gewonnen. Tijdens het potje kan je ook allerlei ‘REQ’s’ (get reqt) gebruiken (requisitions). Dit zijn items die je kan ontgrendelen tijdens speelsessies en kan inzetten tijdens het spel. Denk aan wapens, armors, skins, assassination animaties, boosts etc. Je verdient punten (een soort valuta) met de kills en overwinningen die je binnensleept en daarmee kan je ook REQ’s kopen. Het zou geen titel uit 2015 zijn als er ook niet een manier in zat om echt geld te spenderen aan multiplayer items. Je kan namelijk met echt geld bepaalde REQ pakketten kopen voor betere items, armor etc. Als je echt het fijne hiervan wilt weten, moet je even hier op klikken. Ik wil niet lui zijn, maar laten we de review vooral bij het oordelen van het systeem houden. De REQ’s werken in de praktijk echt goed. Aan het begin is het even klungelen (iedereen heeft betere wapens dan jij), maar later begin je alles te begrijpen en word je al snel heer en meester in allerlei tactieken dankzij bepaalde REQ’s. Warzone is dus een hele fijne toevoeging!

Andere modi kan je in ‘Arena’ vinden. Denk aan team deathmatch, deathmatch, Slayer, SWAT etc. Je hebt een loadout waar je alvast je wapens vast kan zetten en tijdens het potje heb je weer een punt waar een sterk wapen beschikbaar is om de zoveel tijd (denk aan een Railgun of Sniper Rifle,). Dat pakt alleen niet heel goed uit voor elk level. Bij een bepaalde map heb je namelijk de Fuel Rod Cannon als speciaal wapen en het team dat het wapen in bezit heeft, is het team dat wint, want dat ding is echt overpowered in zo’n potje. Er zullen ongetwijfeld patches komen met verbeteringen op het gebied van balans. Voor de launch vind ik het allemaal zeer netjes! Mag ik trouwens ook melden dat ik geen enkele keer een disconnect heb gehad, ook niet tijdens mijn 15 uur met de co-op campaign? Ja, dat mag ik. Heel fijn! Nog een heel klein puntje waar ik op terug moet komen sinds mijn uitspatting over 60fps. Het speelde stiekem toch wel echt heel erg fijn. Vooral omdat alles zo snel gaat, is 60fps erg fijn om mee te spelen. Ik vind nog steeds dat ze lokale co-op en 30fps hadden kunnen bieden, maar ok.

Nog een puntje waar ik het over wil hebben, is de ontwikkeling rondom eSports voor de Halo franchise.

reqpack

eSports

De makers van Halo 5 hebben aangegeven dat de multiplayer ook leuk moet zijn om naar te kijken. Je ziet allerlei acties en iedereen heeft stuwraketten, waardoor het tempo erg hoog ligt, dus spektakel alom. Het irriteerde mij alleen wel dat de studio blijkbaar meer succes wilt behalen op het gebied van eSports dan één van de betere verhalen neerzetten, waarschijnlijk omdat er meer geld met eSports te behalen valt. Als ik daar nu over ga uitweiden, dan kan ik nog een uur aan kritiek neerzetten inclusief filosofieën van het kapitalisme enzovoort, dus dat ga ik niet doen. Het is misschien ook wel logisch dat ze hier op inhaken, want Halo 2 was vroeger toch echt wel één van de shooters waar complete toernooien door werden georganiseerd (Red vs Blue). Alleen nu met al die REQ packs en dingetjes die je kan kopen, krijgt het bij mij allemaal een nare nasmaak. Je hoeft het niet te kopen, maar het is duidelijk waar de ambities van het team liggen. Het is geen nadeel van het spel, enkel mijn persoonlijke kijk op de ontwikkeling.

Halotournament

Al met al is Halo 5 een erg geslaagde game! Het verhaal mag wat trager verteld worden met meer inhoud, maar biedt genoeg redenen om met z’n allen de Forerunners en Covenant aan te vallen. Moeilijkheidsgraad raad ik aan om het op ‘Legendary’ te spelen of op z’n minst ‘Heroic’. Ik hoorde dat Halo 5 binnen 5 uur uitgespeeld werd op ‘Normal’. Domingo en ik hebben 15 uur gedaan over de game op ‘Legendary’, wat leuker is, lijkt mij. Dan komt er veel meer tactiek bij kijken. Zoals ik al aangaf zijn de keuzes van 343 Industries wat betreft de stuwraketten en besturing van de voertuigen zeker positief! Hierdoor is de speelbaarheid echt een stuk fijner geworden. De muziek is wederom fantastisch en er zijn genoeg epische momenten in de singleplayer/co-op campaign. Jammer dat de A.I. meestal het inzicht van een aardappel heeft, want in je eentje Legendary spelen wordt hierdoor toch wel vrij pittig. Des te meer redenen om met vrienden te gaan knallen, dat dan weer wel.

Ben je meer van de multiplayer, dan zit je met Halo 5 gebakken, want ook dat zit gewoon goed in elkaar. Geen problemen zoals met The Master Chief Collection en gezien de prioriteiten ook bij multiplayer liggen, heeft het team er ook voor gezorgd dat alles klopt. Warzone is een leuke toevoeging en de REQ pakketten zorgen voor een nieuwe verslaving bij velen (je weet hoe dat gaat met armor/skins/wapens verzamelen en zo beter worden).

Al met al is Halo 5: Guardians een waardevolle aanschaf voor je collectie!