Mark Cerny, het meesterbrein achter de Playstation 4 en de Pro werkt zich diep in de nesten. De man die bekend staat om zijn vreemde theorieën liet afgelopen maand trots weten dat de Pro een technologie uit 2002 bevat. En nu laat de beste man weten dat een console 8 Teraflops nodig heeft voor native 4k. Maar de Pro was toch een ’true 4k gaming console’?

mark-cerny-vita1Cerny probeert concurrent Microsoft direct in het gezicht te spugen met bovenstaande bewering. Project Scorpio moet het gaan doen met 6 Teraflops en volgens meneer Cerny is dat niet genoeg. Waar onze vrolijke vriend echter geen rekening mee heeft gehouden is het feit dat de Scorpio nog een jaar in ontwikkeling is en kan inspringen op nieuwe technologieën. De Pro komt al op de markt en heeft nog minder tot zijn beschikking namelijk 4.12 Teraflops.

Cerny liet afgelopen maand weten dat de Pro ‘in theorie’ zijn 32-bit APU Processing Unit zou kunnen gebruiken om twee 16-Bit processen te draaien. Dit zou de 4.12 Teraflops aan kracht kunnen verdubbelen. Nu komt het: deze technologie stamt af uit 2002 en wordt nauwelijks nog gebruikt. Veel games (zoals Deus Ex: Mankind Divided) gebruiken tegenwoordig 32-Bit. Dus tenzij er volgend jaar alleen maar Indie games uit gaan komen heeft men hier helemaal niks aan. Jammer man!

Phil Spencer liet recent weten dat de ontwikkeling van de Scorpio goed ging en verzekerde ons nogmaals dat wij straks mogen geniet van native 4k gaming. Daarnaast werkt Microsoft, in tegenstelling tot Sony, nauw samen met ontwikkelaars. Dit doet men omdat ontwikkelaars weten wat ze nodig hebben om native 4k gaming te kunnen bewerkstelligen.

Ontwikkelaar Rod Fergusson van The Coalition liet recent weten dat Gears of War 4 native 4k kan draaien op de Scorpio. Gezien het feit dat mijn collega Niels en ik gisteren nog zaten te kwijlen op de graphics van de game op een Full HD tv, geloof ik de man direct. Daarnaast betekent het feit dat Cerny met zijn Playstation geen native 4k kan waarmaken niet dat niemand dat kan. Veel mensen zijn van mening dat het met 6 Teraflops te regelen is.

Voor nu lijkt Sony de handdoek in de ring te gooien en zijn community te hebben voorgelogen. Diezelfde community reageert op het internet heel boos. Dit geldt trouwens ook voor alle ontwikkelaars. Zij hebben net de Tokyo Game Show achter de rug waar zij spraken over ‘native 4k gaming’. In mijn opinie is Sony te veel bezig geweest om haantje de voorste te willen zijn. En of je nou Sony of Samsung heet, haastige spoed is zelden goed. Wat denken jullie, is Sony te snel geweest met het uitbrengen van de Pro?

Abonneer
Abonneren op
11 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments
Jochem
Jochem
5 jaren geleden

Ja te snel!! Maar even een offtopic vraagje, Zijn de graphics van gears 4 nog beter dan dat je op youtube ziet?? Ik vind het een mooi uitzien alleen als ik het begin kijk van het spel met het daglicht valt me dat toch een klein beetje tegen, ziet dit er beter uit als je het spel zelf speelt of precies hetzelfde als op youtube?? (Btw heb alleen het begin van de campaign gezien omdat ik mezelf niet teveel wil spoilen ;). Alvast bedankt 🙂

Ps. In de nacht vind ik de game er wel fantastich uitzien

Domingo Vrij
Domingo Vrij
5 jaren geleden
Reply to  Jochem

Hey Jochem,

Die vraag kan ik voor je beantwoorden als ik de video heb gezien.
Heb je een link van wat je op YouTube hebt gezien?

Domingo

Jochem
Jochem
5 jaren geleden
Reply to  Domingo Vrij

Dit heb ik gezien: https://youtu.be/69bKMea_YVQ

Dat is het begin van de campaign maar ik vind dat er niet heel goed uitzien of ziet dit er beter uit op je tv?

Maar als ik bv een stukje zie van de nacht of ochtend/avond ziet het er wel mooi uit. Voorbeeld: https://youtu.be/sHskWkf0H5k

Domingo Vrij
Domingo Vrij
5 jaren geleden
Reply to  Jochem

Hi Jochem,

Het ziet er op de Xbox nog beter uit dan in de video. Die blur die over het scherm zit is ook niet aanwezig in de game.

Jochem
Jochem
5 jaren geleden
Reply to  Domingo Vrij

Oke dankje! Kan niet wachten om het te spelen 🙂

Aenea
Aenea
5 jaren geleden

Wow, knap staaltje journalistiek hoor! Wat een onzin allemaal zeg! Research eens beter voor je onzin op het internet knalt! 16-bit floats is iets wat al heel veel langer bestaat ja, bestond al voordat het uberhaupt in GPUs werkt gebruikt en vele GPUs hebben daar ondersteuning voor, de reden daar achter is dat het de helft (duh) minder geheugen gebruikt maar net zoveel GPU tijd kost als een 32-bit calculatie. Wat echter nieuw is van de PS4 Pro’s GPU is dat ie in staat is om ook 2 16-bit calculaties TEGELIJK uit te voeren ipv. 1 32-bit calculatie. Dit betekent… Lees verder »

Martin Katerberg
Martin Katerberg
5 jaren geleden
Reply to  Aenea

Dikke Sony fanboy 😉

Rob
Beheerder
Rob
5 jaren geleden

Tja, je zal maar geen leven verder hebben. Man, al die reacties op al die fora. Dat is een dagtaak. Hope Sony pays well.

Niels van der Grift
Niels van der Grift
5 jaren geleden
Reply to  Aenea

Ik vind het wel mooi dat je zegt dat Microsoft er voor zorgt dat hun first party games 4k zullen draaien op de Scorpio (Gears of War 4) en third-party games niet (Battlefield 1). Ik zou zeggen, luister naar je eigen verhaal

Aenea
Aenea
5 jaren geleden

In het artikel staat dat Scorpio dus alles in native 4k zal gaan doen terwijl ik dus zeg dat dat niet het geval gaat zijn… En tja, upscaling, leuk en aardig hoor, maar wat de PS4 Pro gebruikt en checkerboard rendering heet is geen upscaling. Heel kort: checkerboard rendering maakt het mogelijk dat games maar de helft van de pixels van een hele frame rendered, waarbij 2×2 pixel vierkantjes wel of niet gerendered worden in een checkerboard patroon. Elke frame wisselt de wel/niet te renderen vierkantjes om zodat 2 frames gecombineerd kunnen worden tot 1 volledige 4k frame. Als het… Lees verder »