Preview: Ghostrunner 2 – in een heerlijk tempo slashen en parkouren

Tijdens de Gamescom 2023 heb ik achter gesloten deuren een half uurtje aan Ghostrunner 2 kunnen proeven. Het goede nieuws: prachtige game, met een heerlijk tempo en uitdagende gameplay. Het slechte nieuws: 55 x ‘you are dead’ in beeld. Een harde leerschool of puur vermaak en entertainment? Je leest het in deze preview!

Het grootste gaming event van het jaar is ook dit jaar weer op steenworp afstand van het XBNL-hoofdkwartier in Ommen. De Gamescom in Keulen bezoeken we traditiegetrouw. Vanwege de sfeer, maar ook omdat de ervaring leert dat we van mooie beelden en hands-on/previews voorzien worden. De preview build van Ghostrunner 2 past uitstekend in deze traditie en in dit artikel dan ook een paar eerste indrukken op van de game!

Hardcore FPP

Ghostrunner 2 is een hardcore FPP slasher. Als speler parkour en slash je je een weg langs hordes vijanden. Dit alles in een Cyberpunk-achtige stetting en een stevig verhaal. In Ghostrunner beklim je als speler het laatste toevluchtsoord van de mensheid, de Dharma Tower – een stad geteisterd door geweld, armoede en chaos, geregeerd door de Keymaster, een wrede tiran. Na het verslaan van de meedogenloze Keymaster en het bevrijden van de mensen van Dharma Tower, is de mensheid eindelijk vrij om haar eigen toekomst te bepalen. De dood van de Keymaster leidt echter tot een machtsvacuüm dat snel wordt opgevuld door nieuwe partijen. Opnieuw wordt Dharma Tower een gevaarlijke plek, vol gewelddadige bendes en geheime sekteleden. Gelukkig is er met de opkomst van de Interface Raad nog steeds hoop. Het is op dit punt in de geschiedenis waar jij als speler instapt.

Ghostrunner 2 begint een jaar na de gebeurtenissen van het eerste spel. Spelers sluiten zich aan bij de Interface met als doel om orde te brengen. Terwijl de dood van een Ghostrunner wordt betreurd, staat de wedergeboorte van een andere op het punt te gebeuren. Ik heb niet genoeg van het spel kunnen spelen om een goede indruk van het verhaal te krijgen. Wel ben ik in ieder geval onder de indruk van de sfeer. De futuristische dystopische wereld kent enorm veel details, prachtige belichting en indrukwekkende levels.

Tevens was ik van de gameplay onder de indruk. De balans tussen parkouren en slashen was uitstekend en het tempo zat er goed in. Ook was er in het half uur dat ik speelde al een duidelijke leercurve. Ghostrunner 2 is echt een hardcore game en doodgaan is, zoals ik de lead designer ter plekke begreep, ‘onderdeel van de leercurve’. Een leuke pr- en marketing leus, maar eentje die in de praktijk dus wel erg merkbaar is. Dat is mede te danken aan de vele checkpoints. Ga je dood? Je wordt nooit ver terug het level in geworpen. Je kunt min of meer direct de draad weer oppakken en het opnieuw proberen. Helpend is zeker ook de nul komma nul laadtijden. Het tempo in de game lag hoog, zeer hoog en dat past bij de setting en het type game!

Opvallend is ook de veelzijdigheid van het leveldesign. In het half uurtje met Ghostrunner II heb ik gemerkt dat je iedere situatie met vijanden op verschillende manieren aan kunt pakken. Er zijn manieren om vijanden te omzeilen, omgevingselementen op te blazen, close combat aan te gaan en meer. Een strak lineaire game, maar wel met keuze opties. Ik kan me voorstellen dat Ghostrunner 2 hierdoor ook meer herspeelbaarheid weet te bieden, omdat spelers nu de campagne kunnen spelen, de ranglijsten kunnen beklimmen, kunnen experimenteren met hun speelstijl en nieuwe modi kunnen proberen.

Uit het persbericht van de ontwikkelaars worden de volgende kenmerken beschreven:

  • Snelle actie: “Ongeacht de moeilijkheidsgraad, instelling of verhaal – het hart en de ziel van Ghostrunner 2 is snelle, behendige push-forward gevechten en platformactie. Hoofdkenmerken zullen het concept van een onstuitbare moordmachine benadrukken als emotionele aantrekkingskracht voor nieuwe spelers en als herinnering aan bestaande Ghostrunner-spelers aan de krachtige krachtfantasie die ze hebben ervaren in de vorige titel”.
  • Skills: “We deinzen niet terug voor een kernwaarde van Ghostrunner – de ultieme krachtfantasie is degene die je verdient; door je aan te passen aan en meester te worden in de gameplay verdienen spelers hun kills en progressie. Met nieuwe vaardigheden en upgrade-paden krijgen spelers de kracht om uitdagende gevechts- en platformsecties aan te gaan en hun eigen ultieme moordmachine te ontdekken”.
  • Cyberpunk: “Ghostrunner 2’s setting, toon, verhaal, personages en muziek zetten een lange popculturele traditie voort van het vieren van rauwe cyberpunk – krachtige helden, monolithische schurken, brutalistische architectuur, neonverlichting, donkere steegjes; thema’s van onenigheid, despotisme en de strijd om te bepalen wat ons menselijk maakt – dit alles wordt geplaatst tegen een op maat gemaakte synthwave-soundtrack van enkele van de grootste artiesten in het genre”.
  • Redder van de mensheid: “Ghostrunner 2 heeft een sterker en prominenter verhaal. Spelers worden belast met een nobele taak – red de mensheid – terwijl Jack’s “broeders”, verbannen Ghostrunners, proberen de laatste overblijfselen van de mensheid te vernietigen. We zullen het meeslepende verhaal benutten om nieuwe spelers emotioneel te betrekken en bestaande spelers een gave voortzetting van het plot van Ghostrunner te bieden”.
  • Dood: “Spelers en de meeste vijanden hebben één levenspunt. Dit is een cruciaal onderdeel van het gevechts- en krachtfantasieproces van het spel. Directe herstarts en frequente controlepunten voorkomen frustratie bij spelers of het gevoel dat ze worden gestraft”.
  • Bewegingsmogelijkheden: “Beweging is de hoeksteen van de voorwaartse bewegingsfilosofie van Ghostrunner 2. Muurlopen, glijden, sprinten, richelboosten, grijpen, enzovoort, stellen spelers in staat om deel te nemen aan gevechten, hun aanvallen te plannen en nauwkeurig te reageren”.
  • Speciale vaardigheden en capaciteiten: “Ghostrunner 2 brengt geliefde vaardigheden van fans terug, waardoor spelers de overhand kunnen krijgen in gevechten en meer gereedschap in de gereedschapskist van het spel, waardoor spelers op unieke manieren kunnen deelnemen aan gevechten, inclusief een nieuw blokkeer- en perfect parrysysteem”.

Over het geheel genomen heeft Ghostrunner 2 me sterk weten te verrassen. De game heeft een aantrekkelijke visuele presentatie en de gameplay verloopt uitermate vloeiend. Hoewel de release van het spel plaatsvindt in een enigszins ongunstige maand, waarin de uitgebreide lijst met releases alomtegenwoordig is, zullen liefhebbers van parkour en intense zwaardgevechten met een soulsachtige moeilijkheidsgraad deze titel ongetwijfeld bovenaan hun verlanglijstje hebben staan.

Ghostrunner 2 wordt op 26 oktober 2023 op de Xbox Series X|S uitgebracht.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties