Krakende botten in Mortal Kombat 11 is niet het enige dat kraakt bij NetherRealm Studios. Ook het personeel kraakt hier onder de lange werkdagen die ze moeten maken.
Sinds aan het licht kwam dat het personeel bij BioWare hevig overwerkt is, lijkt de beerput open te zijn. Medewerkers van Rockstar en Epic lieten al weten dat het er daar niet anders aan toe gaat en nu is het de beurt aan de medewerkers van NetherRealm Studios.
James Longstreet werkte twee jaar lang voor NetherRealm als software engineer voor Mortal Kombat 9 en hij neemt op Twitter geen blad voor de mond.
“I hardly sleep. I’m grumpy at home. I have no energy to go out. Getting a weekend away from work is a major achievement. If I take a Saturday off, I feel guilty. I’m not being forced to work this way, but if I don’t, then the job won’t get done.”
— Jiminy Snackmouth (@jlongstreet) 23 april 2019
Op Twitter gaat het nog veel langer door. Beck Hallstedt werkte als concept artist aan Injustice 2. Zij valt Longstreet bij en komt met nog meer ervaringen.
this might get my ass blacklisted but i want to talk about the ridiculous amount of experiences i had/saw at netherrealm for the short FIVE MONTHS that i was there.
NRS needs to be exposed for predatory and abusive behaviors in the same ways that riot, epic, and telltale have. https://t.co/fX4eJalL51
— BECK, PLEEEEEASE 💸 (@beckhallstedt) 24 april 2019
Ook voormalig QA analist Rebecca Rothschild doet een duit in het zakje en bevestigd wat Hallstedt tweet.
I worked as a contractor at NRS and can confirm everything @beckhallstedt has laid out here. Lots of amazing people work at NRS, but there are serious, systemic issues that need to be addressed. https://t.co/Q7XPDgzcJ2
— Rebecca Rothschild (@RBonksR) 25 april 2019
Voormalig QA Tester Isaac Torres, die voor NetherRealm aan Injustice 2 werkte verteld het volgende:
Ik moest vier maanden aaneengesloten crunchen. Met regelmaat draaide ik weken van 90-100 uur per week en ik werkte elke dag.
Ik was constant moe. Ik deed er 30 tot 45 minuten over om thuis te komen omdat ik met de bus moest. Ik ken ook iemand die gewoon op de bank op kantoor ging slapen om maar niet het risico te lopen om achter het stuur in slaap te vallen. Ik heb een aantal maanden echt geen leven gehad. Daar was gewoon geen tijd voor. Ik begon rond 9 uur ’s ochtends op het werk en ik ging rond 3 uur ’s nachts naar huis. Ik heb geen idee hoe ik dit ooit voor elkaar gekregen heb.
En zo zijn er nog veel meer verhalen van andere ontwikkelaars waarvan meerdere anoniem wilden blijven uit angst voor de gevolgen. Eén ding is echter wel duidelijk. Er heerst geen lekkere werksfeer binnen de studio’s die ons voorzien van ons favoriete tijdverdrijf, namelijk toffe games. Het is afwachten van welke studio de volgende berichten naar buiten komen over de ongezonde werkomstandigheden, maar het is vooral te hopen dat er dingen gaan veranderen. Al hoe vet de laatste Mortal Kombat dan ook was, op deze manier werken is niet vol te houden.
Wat vinden jullie? Wat zou er moeten gebeuren om de omstandigheden te verbeteren? Zouden we met zijn alleen gewoon iets meer voor een titel moeten gaan betalen zodat er langer doorgewerkt kan worden aan een game onder normale omstandigheden? Laat het vooral weten.