In het geweld van alle Dungeons and Dragons, Witchers en meer van dat soort games, komt er soms een verfrissende titel langs. Kingdome Come: Deliverance lijkt mij zo’n titel.

Kickstarter uit Tsjechië

Dat ze in Oost-Europa een neus voor rpg’s met een middeleeuwse setting hebben, weten we al van The Witcher. In Tsjechië zit ook zo’n studio met veel potentie. Warhorse Studios, opgericht door Dan Vávra, maker van Mafia en Mafia 2, en Martin Klíma (Original War, UFO trilogy), is een studio waarin een aantal ex-devs van grote namen zoals 2K samen zijn gekomen.

In januari 2014 besloten zij een kickstarter te doen van de game Kingdom Come: Deliverance. Dit was nadat Dan Vávra geen voet aan de grond kreeg bij 2K, zijn toenmalige werkgever, om zijn idee van Kingdom Come te ontwikkelen. Ook andere uitgevers zagen er geen brood in en bleven liever bij het vertrouwde recept van de fantasy wereld. Het doel was een game te maken zonder daarin afhankelijk te zijn van de hulp door of investering van traditionele uitgevers. En dit doel moest bereikt worden met behulp van crowdfunding. Dat bleek een schot in de roos en het succes bewees dat de grote uitgevers er naast zaten. Tot nu toe staat de teller op meer dan 2 miljoen US dollar.

Een van de crowdfunders, Esther, legt uit waarom zij deze game wel zag zitten. Zij zegt dat ze altijd al geïnteresseerd was in dit tijdperk en dat de mogelijkheid om deze tijd, waarin er geen moderne technology, onderwijs en medische kennis was, echt te beleven haar ontzettend aansprak. In februari 2014 kreeg Warhorse toestemming op deze game voor de Xbox One te gaan maken. Op YouTube kan je trouwens prachtig de ‘videoverslagen’ zien die Warhorse maakt om hun backers de voortgang van de game te laten zien. Als je deze video’s bekijkt, krijg je een prachtig beeld van deze game. Dit beeld vind ik al veelbelovend. Ook krijgen deze backers de kans om mee te doen met de alpha en beta van de game.

Kingdom-Come-Deliverance

Kingdom Come: Deliverance verschilt van andere middeleeuwse rpg’s omdat het zich niet afspeelt in een fantasy wereld. Dus verwacht geen draken, elven en magie in Kingdom Come. Het speelt zich af in Centraal-Europa in de 15e eeuw, om precies te zijn in de Bohemen, een deel van Tsjechië. De game wil een historisch correct beeld geven van die tijd met de bekende elementen die we uit de role-playing wereld kennen zoals het levelen, gebruik van inventories, dialogs tussen characters en quests.

Kingdom Come

Het verhaal

Kingdom Come: Deliverance vertelt het verhaal van een simpele smid die werkt en leeft tijdens één van de gewelddadigste periodes in de geschiedenis van Europa, de Hussietenoorlogen die tussen 1419 en 1434 plaatsvonden. In deze jaren voerden de Rooms-Duitse keizer en de Rooms-katholieke Kerk militaire acties uit tegen de protestantse hussieten, vernoemd naar Johannes Hus. Het bevat een wereld die ons bekend is uit de rpg games met vele dorpen, bossen en boerderijen. Daar verschilt de game niet in met een Skyrim of Dragon Age. In de details zitten wel verschillen. Waar de eerder genoemde fantasygames geïnspireerd zijn door de middeleeuwen en fantasy niet geschuwd wordt, is Kingdom Come gebaseerd op de ware historische middeleeuwen. Alles wat we tegenkomen in deze wereld klopt historisch gezien. Je waant jezelf dus echt in de middeleeuwen en leert en ervaart ook hoe mensen in die tijd echt leefden en werkten, hoe dorpen eruit zagen, hoe de wereld toen was. En dat was zeker geen pretje.

Blacksmith[1]

Om dit alles gedaan te krijgen was het belangrijk dat de makers zich losmaakten van de rpg-werelden die zij kenden. De fictie moest worden vergeten, het ging om de authenticiteit. Als de game begint, gaan we in vogelvlucht over een dorpje heen. Weiden met bloemen en vlinders, bossen vol met bomen en struiken en een romantische achtergrondmuziekje geven je een verlangen naar een tijd die veel simpeler was. Natuurlijk is dit een ideaalbeeld van de makers want echt correct is dit niet.

De weiden waren waarschijnlijk gewoon kaalgevreten door het vee, de bossen waren behoorlijk kaal gekapt omdat het hout nodig was voor de vele zilvermijnen in deze regio. Maar ergens moet je een compromis maken tussen de historische werkelijkheid en wat nodig is om de game aantrekkelijk te laten zijn. Om in de woorden van de maker te spreken: ik wilde graag een donker bos, een donker bos is iets wat iedereen in een game wil zien. Toch bleef het historisch correct-zijn een hoge prioriteit hebben en regelmatig liet de studio experts naar de game kijken om te controleren of de game nog klopte. Als er historische onwaarheden inzaten werden deze eruit gehaald.

Toch heeft men af een toe concessies moeten doen. bijvoorbeeld is de keuze gemaakt om meer huizen met een extra verdieping in een stad te plaatsen dan toen gebruikelijk was. Dit om het verschil tussen een dorp en een stad beter te laten zien. Vávra discussieert ook wel eens met vrienden die in de re-enactment wereld zitten. Zo zagen zij de donkere bossen helemaal niet zitten. In die tijd werd het vee deze bossen ingestuurd waardoor ze behoorlijk leeg gevreten werden en de dichte begroeiing niet aanwezig was. Alleen in de minder bewoonde omgevingen waren deze dichte donkere bossen te vinden. Vávra antwoordde daarop lachend… zie je wel… er zijn donkere bossen.

Kingdom Come

Oorlog en vrede

Ook het oorlog voeren moest een hoog gehalte realisme in zich hebben. De Hussieten waren een soort rebellen die tegen de autoriteit van de de kerk en de rooms-katholieke heersers vochten. Ze waren vooral berucht door het gebruik van wagens in de strijd. De voorganger van de tank was toen al geboren. Ze gebruikten kanonnen op wagens die tot dan aan toe eigenlijk alleen als belegeringswapens werden ingezet. Maar het hoofdwapen was toch het zwaard. Juist zwaardvechten is heel lastig te simuleren. Het zwaardvechten wat we in games zien, zoals Mordor of Assassin’s Creed, heeft altijd iets bovenmenselijk in zich. De interactie tussen twee strijders die hun zwaarden zwaaien, het slaan tegen harnassen en schilden en de wijze waarop een zwaard door vlees heen snijdt, waren onderdelen waarin het realisme lastig te creëren was. Het onvoorziene en willekeurige karakter van het vechten met een zwaard maakte dit lastig. Een klein foutje hierin was gelijk te zien en merken. Maar met veel geduld, motion capture en veel werk zijn ze toch een eind gekomen.

Kingdom Come

Taal

De taal was een probleem. Omdat de grootste afzetmarkt van games gesitueerd is in Engels sprekende landen, moest je rekening houden met de wijze waarop men daar dacht over hoe mensen in de oude wereld met elkaar spraken. Om dit ook kloppend te maken, bleek onmogelijk. Het 15e eeuwse oud Tsjechisch leek niets op de huidige Tsjechisch. Om van het 15e eeuwse Engels maar te zwijgen. Om dit toch enigszins authentiek te laten zijn heeft men getracht om twee Engelstalige taalsystemen te bedenken: één voor het gewone volk en één voor de adel. Deze verdeling was in die tijd heel normaal omdat klassen toen ook in taal verdeeld waren. Voor nu heeft men de keuze gemaakt voor de moderne taal maar dan wel in een stijl die we bijvoorbeeld gewend zijn van Game of Thrones.

Kingdom Come

Het verleden

Er waren vijf grote offensieven van de Papen tegen de Hussieten in die tijd en al die keren zijn de laatsten verslagen. Pas na 30 jaar oorlog kwam er vrijheid voor de Hussieten, een vrijheid die ze eeuwenlang hebben behouden. Deze lang vergeten periode wil Kingdom Come: Deliverance weer tot leven brengen. Als Daniel Vávra meespeelt met de middeleeuwse re-enactors, neemt hij dat heel serieus. Hij draagt middeleeuwse kleding en eet middeleeuws voedsel. Er zijn geen sigaretten, geen mobiele telefoons. Zo ontdek je de geschiedenis en ervaar je dingen die je nooit uit boeken kan halen of daar gewoon fout in staan. Het vechten laat hij aan anderen over. Dit kost teveel training en je hebt erg veel ervaring nodig. Als dat plaats vindt, staat hij ver naar achter. Veilig als een echter veldheer.

Kingdom Come

De game belooft wat. Ondertussen zijn er al vele video’s te zien en deze Alpha Teaser, waarin de muziek trouwens prachtig is, willen we jullie niet onthouden.

De game wordt ergens in de zomer van 2016 verwacht. Een game waar een geschiedenisfreak zoals ik naar uitkijk.

Abonneer
Abonneren op
1 Reactie
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Niels van der Grift
Niels van der Grift
9 jaren geleden

Ik kijk echt heel erg uit naar deze game! Mooi geschreven stuk!