Yoeri Staal is een indie-developer bij StaalMedia en tevens gast-columnist bij Xboxnederland.nl . Wij hebben hem een paar weken geleden geïnterviewd in het A-Lab in Amsterdam. Vooraf aan het interview mochten we in dit gebouw een hele interessante lezing bijwonen over de mens waarin hij een klein uitstapje naar kunstmatige intelligentie maakte. Yoeri heeft per slot van rekening Artificial Intelligence gestudeerd.

Bij StaalMedia worden Flash games gemaakt. Flash games zijn games die je vaak in je webbrowser tegenkomt en die draaien op Adobe flash. Op dit moment is StaalMedia bezig met het omzetten van Flash games naar de smartphone. Games waar het bedrijf bekend mee is geworden zijn oa. “Cloud Wars” en A Knight to Remember”.

Yoeri2

Het bedrijf heet StaalMedia, doe jij het werk dan ook helemaal alleen?

“Nou ja, officieel ben ik alleen, dat is nou eenmaal hoe dat werkt in Nederland als ZZP’er. Ik ben dus de enige die in het bedrijf zit. Als ik iemand nodig heb, huur ik vaak in op projectbasis of op opdrachtbasis om bepaald werk te doen. Dit is dan meestal voor muziek, voice-acting of  tekenen en animeren. Het programmeren doe ik allemaal zelf”.

 

Hoe ben je in de games terecht gekomen? Je hebt namelijk Artificial Intelligence gestudeerd.

“Ja ik heb Artificial Intelligence in Amsterdam gestudeerd. Ik heb op een gegeven moment mijn bedrijf opgericht om websites te gaan maken, dit was ongeveer 5 jaar geleden. Op dat moment was dat het beste wat ik naast mijn studie kon doen. Op een gegeven moment ben ik iemand tegen gekomen en die heb ik geholpen met het ontwerpen van zijn spel. Die jongen is later bij “Spillgames” terecht gekomen en kon daardoor zijn tijd niet meer in games steken. Ik vond het zo boeiend om spellen te maken dat ik hier gewoon mee ben doorgegaan. Ik ben daarna begonnen het spel “Flooded Village” te ontwikkelen en dit werd naar verhouding een heel groot succes. Hierdoor kreeg ik ook het gevoel dat ik echt met iets goed bezig was.”

Je hebt ook een aantal prijzen gewonnen?

“Dat klopt, Flooded Village is toen in de Innovation Showcase getoond. Dit was in Kiev Oekraïne.

Wat was er dan zo innoverend aan de game?

De mechanic was behoorlijk nieuw, je moest blokjes weg klikken waardoor er water door een stad ging stromen. Als het water langs zaadjes heen stroomde groeide dat tot bomen uit. Daarnaast stonden dan piraten op het land die je in hun bootjes kon laten varen.

Zie je je zelf meer als Game Designer of als programmeur?

Ik zet zelf altijd “Game Producer” op mijn visitekaartje omdat ik graag degene ben die bedenkt hoe het spel eruit ziet, het zelf ook programmeert maar ook vooral degene ben die het spel faciliteert. Zorgen dat de juiste mensen de goeie taken uitvoeren en zorgen dat het spel ook daadwerkelijk  afkomt. Dat zijn mijn belangrijkste taken. Als programmeur kan je namelijk niet in je eentje een hele game maken. Je moet goed van bovenaf kunnen zien wat het resultaat moet zijn en hoe je hier naartoe gaat komen.

Je bent nu met Flash games bezig. Heb je nog bepaalde ambities voor later?

Jazeker, ik denk dat je over 5 jaar nog wel Flash ontwikkelaars hebt, maar dat je er niet meer echt van kunt leven. Flash is natuurlijk al jaren een aflopende zaak, de populariteit wordt steeds minder. Met de opkomst van de mobile-games is het al veel minder belangrijk aan het worden om er spellen voor te ontwikkelen. Flash staat nu ook wel als een platform bekend waar je advertenties op kan vertonen, maar met de huidige ontwikkelingen van Flash wordt dit ook steeds minder. Vroeger had je nog gewoon flash-advertenties op alle websites.

Waarin zie je jouw toekomst dan wél?

“Ik ben nu bezig met kaart en bordspellen te ontwikkelen, dat is natuurlijk een totaal andere markt. Op deze manier sla je de hele stap van programmeren over, dat is ook wel eens prettig. Nu kan ik meer tijd besteden aan het ontwikkelen van een tof spel en minder aan het oplossen van bugs.”

Heeft het er ook mee te maken dat je dan geen moeite meer hoeft te steken in het leren van nieuwe ontwikkelomgevingen zoals Unity?

“Ik krijg soms van mensen om mij heen te horen dat ik een andere programmeertaal moet gaan leren omdat die taal “het populairst is”. Er zijn 2 redenen waarom ik dit niet ga doen. De eerste reden is omdat er steeds een andere taal wordt genoemd, er is dus geen populairste programmeertaal. Ik hoor dan ook soms Unity, ik denk alleen niet dat Unity de trend van de komende 20 jaar gaat worden. Als tweede is het in mijn optiek beter om bij één taal te blijven. Ik ben nu nog een amateur in Unity, ik zou heel veel tijd moeten steken in het leren van dat programma. Ik had die tijd ook in een Flash game kunnen steken. Het is dus logischer voor mij om op dit moment nog bij Flash te blijven. ”

Het was erg leuk om Yoeri te ontmoeten, zijn Flash games zijn zeker een aanrader. Als je van kleine spellen houdt en je wilt ze uitproberen, klik dan hier. Ook hebben wij één van zijn kaartspellen gespeeld en we denken dat het spel Chef een groot succes wordt. Tijdens het kaartspel moet jij je eigen restaurant beheren en klanten voorzien van hun bestelde eten. Het is een tactisch onderhandeling spel waar we vast nog meer over gaan horen.

Zoals al een paar keer in het interview naar voren is gekomen, heeft Yoeri Artificial Intelligence gestudeerd. Wij hebben het hier ook een hele tijd over gehad. In een komend artikel over AI, laat Yoeri zijn visie hierover horen.

 

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties