We moeten nog van alles te horen krijgen over AC Origins. Helaas voor Ubisoft is er een groot lek ontstaan bij één van de game-magazines en is het hele artikel op straat komen te liggen. Wij zouden Xbox Nederland niet zijn als we niet gelijk aan het vertalen gingen slaan en de hoofdpunten alvast aan jullie zouden laten weten.

Het maken van Origins is al na Black Flag, in 2014, begonnen. Creative Director Jean Guesdon had zijn team opdracht gegeven om Assasin’s Creed even helemaal te vergeten en met nieuwe ideeën te komen. Daar kwam uiteindelijk de inspiratie voor Origins vandaan en de locatie, het oude Egypte.

“We wisten dat de fans hier al heel lang op zaten te wachten. Het oude Egypte kwam telkens weer tevoorschijn in de reacties van de fans. Daarnaast wilde we laten zien dat Black Flag geen foutje was maar dat we wel degelijke deze serie konden vernieuwen”, aldus Guesdon.

De productie van Origins begon een paar maanden voor de release van Unity. Men heeft hier echt de tijd voor genomen. Een totaal nieuwe vechtsysteem, een nieuwe AI en het goed neerzetten van de game is het resultaat.

Nieuwe visie

De demo die men speelt voelt al direct anders aan. Startend op ongeveer 15 uur in de game als Bayek, rijdend op een paard, valt het gelijk op dat er geen minimap is maar alleen een kompaswijzer. Ook zijn er geen iconen van belangrijke plaatsen meer in beeld maar zie je die alleen op een soort balk onderaan je scherm. Het bewegen werkt ook anders. In plaats van sprinten door middel van een knop, gaat dit nu puur vanuit de stick. Als je de stick in een bepaalde richting duwt en vasthoudt, gaat Bayek de sprint in. In het artikel laat men al veel zien behalve het doel van de game waarvan we alleen de codenaam in beeld zien, The Crocodile. Ook is de Eagle Vision veranderd. De saturatie van het beeld blijft in deze game onveranderd als je de Vision gebruikt. In plaats daarvan zendt Bayek een pulse uit waardoor belangrijke zaken omlijnd worden. Tijd om echt te zien waarom Origins anders is. We ontmoeten Senu.

Senu

De arend heeft altijd een prominente rol gehad in de Assassin’s Creed serie. Ook hier weer. We kennen allemaal het beeld vanuit het oogpunt van de arend als je op een hoog uitkijkpunt stond in de game. Het krijsen van de arend was altijd hoorbaar.
De naam Bayek komt van het hiëroglyfische teken van een valk, dit omdat er geen symbool van een arend is in dit schrift. In Origins heet de arend Senu. Door zijn ogen zie je hoe de wereld eruit ziet. Met een simpele druk omhoog op je D-pad vliegt het beeld de lucht in terwijl Senu boven Bayek zweeft. Je hebt volledige controle over de vogel en kan stijgen, dalen en duiken. Met een simpele druk op de left trigger ga je de zweefmode in. Senu blijft op hetzelfde punt hangen en je kan rustig de omgeving afzoeken naar vijanden. Senu kan nog meer. Naast het op laten lichten van allerlei zaken, kan hij ook de weg die een NPC volgt laten zien. Perfect om een hinderlaag te leggen.

Cleopatra

Het verhaal van Bayek speelt zich af tijdens de heerschappij van de meest bekende naam uit de geschiedenis van Egypte: Cleopatra VII. Assassin’s Creed historicus Maxime Durand legt uit dat we niet erg veel over Cleopatra weten, behalve dan dat ze zeer invloedrijk was. De reden hiervan is dat hetgeen we wel weten, geschreven is door anderen. Zijzelf heeft niets achtergelaten. “Het is heel moeilijk om te weten hoe zijn zich voelde, wie zij was en hoe ze er precies uitzag. We weten dus erg weinig maar haar invloed en haar impact is groot geweest”, aldus Durand.

Cleopatra was bijzonder omdat zij de enige heerser was die alleen heeft geregeerd in die tijdsperiode. Haar broers zouden haar bij hebben moeten staan maar deze had zij al opzij gezet en er zelfs één van omgebracht. Later kreeg zij een zoon maar omdat hij tijdens haar heerschappij nog een baby was, heeft hij nooit een rol gespeeld. Het koninkrijk van Egypte was in verval voordat zij op de troon kwam en zij heeft dat gestopt. Zoals wij nu weten is Cleopatra tragisch aan haar einde gekomen. Ze pleegde zelfmoord door zichzelf te laten bijten door een slang. Mocht je ooit goed hebben opgelet in Assassin’s Creed II, dan weet je dat er een beeld van Amunet bij Ezio’s villa te vinden is. Amunet bracht haar de slang.

Vechtsysteem veranderd

Als men bij de demo in gevecht gaat, blijkt hoe dit is veranderd ten opzichte van de vorige games. Hiervoor kon je rustig afwachten tot je vijanden in de aanval gingen en dan snel een counter attack inzetten. De rest van je aanvallers wachtte netjes af totdat deze aanval over was. Nu zal je echt je skills en abilities moeten gebruiken die je unlocked. Een serie combo’s zorgt ervoor dat je meerdere aanvallers om kan brengen. Het vergt dus skills in plaats van een soort voorgeprogrammeerde animatie.

Egypte biedt de mogelijkheid tot meerdere wapens zoals zwaarden, speren, bogen en meer. Elk heeft zijn eigen bijzonderheden en de wapens leren kennen, geeft je een groot voordeel. In de demo missie bevrijdt Bayek een slaaf die je vertelt dat je op zoek moet naar Hotephres. Hij is te vinden op een schip. Te paard gaat Bayek richting de kust en daar kan hij een kleine boot pakken, een felucca of Senu gebruiken om de man op te sporen. Het meer ziet er geweldig uit.

De Brotherhood

Al tijden vragen de spelers van Assassin’s Creed zich af waar de assassins vandaan komen. Hoe zijn de rituelen en tradities van de brotherhood tot stand gekomen. Bayek gaat hier antwoord op geven. Hij zal de brotherhood gaan vormen. Maar dat is later.
Bayek heeft een belangrijke rol, hij is de laatste Medjay. De Medjay zijn eigenlijk de politieagenten van het oude koninkrijk. Hij is de beschermer van zijn community. De Medjay zijn een orde van Nubische strijders en huurlingen. Het oog van Horus is één van hun symbolen. Bayek is niet een sarcastisch type zoals Jacob Frye of een vrouwenversierder zoals Ezio Auditore. Hij lijkt een krachtig persoon die zijn leven al op de rails heeft. Een man van rond de 30 die weet waar hij staat en die keuzes moet maken die de wereld kan veranderen. In het begin is hij ook geen assassin, dat gaat hij worden. Bayek is trouwens niet het enige speelbare character in de game. Wie nog meer speelbaar zijn, dat vertelt Ubi nog niet.

Wildlife

Origins zit ook vol met wildlife. We zien nijlpaarden, de ibis, flamingo’s en meer. Ook hier zijn deze dieren weer te bevechten maar zij bevechten elkaar ook in de game. Bayek kan twee melee wapens en twee bogen dragen die je met één klik kan wisselen. Natuurlijk kan hij veel meer meenemen maar die zijn niet direct grijpbaar. Het verhaal draait verder zoals we dat al van AC kennen. Van Hotephres gaat hij naar Zahra, een boerin. Die verwijst hem weer naar haar Griekse buurman die door bandieten is gepakt. De quests zijn op meerdere manieren te verkrijgen. Dus zelfs als Bayek niet met de NPC op de boot had gepraat, dan nog was Zahra in de game te vinden geweest. Bij het gevecht om de buurman wordt er lustig met pijlen geschoten. Een schild is Bayek’s bescherming en geeft hem ook het voordeel van extra pijlen want elke pijl in zijn schild is bruikbaar. Origins maakt, net zoals bijvoorbeeld The Witcher, gebruik van levels. Een vijand van een hoger level aanpakken is lastig en vergt veel geduld. Ook kan je bepaalde missies onderbreken en gewoon de omgeving gaan onderzoeken.

Interactie

De wereld is levendig. De demo laat bijvoorbeeld een scene zien waarin een priester met een krokodillenmasker een man straft met een zweep. Bij het aanspreken van de priester vertelt hij dat de man een paar beelden had gestolen. De man vertelt dat het een misverstand is en dat hij de beelden tijdens een aanval is verloren. Ook dat kan je dan weer onderzoeken. Het is een beetje vergelijkbaar met wat we in Watch Dogs tegenkomen. De game heeft ook een aantal puzzels in zich. Je kan wat tombes, tempels   en tenminste één piramide verkennen.

Skills

Bayek heeft veel talenten en jij bepaalt hoe je die inzet. Het heeft veel meer een RPG-achtige werkwijze. Men heeft daarbij gebruik gemaakt van een graph system die je ook in Final Fantasy X kan vinden. Je ziet wat hoofddisciplines en daarvan kan je er één goed ontwikkelen of meerdere een klein beetje. Die abilities kosten wel credits en hoe verder je komt, hoe duurder die abilities worden.  Hoe je de game ook wil spelen, stealthy of gewoon rammen, het kan allemaal door de inzet van je skills. De game heeft een max level van 40 maar ook met het behalen van deze level cap kan je blijven door ontwikkelen. Ergens in de game komen zelfs de skills van een gladiator om de hoek kijken. Om die te krijgen, ga je vechten in een kleine arena en leer je allerlei combat skills te gebruiken. Aan het eind van deze gladiator battle neem je het dan op tegen een boss, in dit geval The Slaver genaamd. Aan het eind krijg je de keuze, laat ik hem leven of dood ik hem. Het heeft verder geen consequenties in de game zelf maar de makers wilde spelers toch de keuze geven of ze Bayek een vergevingsvolle of een wraakzuchtige man willen maken.

Scorpio

Origins wordt een van de eerste games die de Scorpio gaat ondersteunen. Tijdens de demonstratie liet men dit even zien en terwijl de pc-versie op 30 fps stabiel draaide, was er zelfs een stabieler beeld op 4K resolutie op de Scorpio te zien. Ubisoft gaf aan dat ze de game binnen een paar weken na het krijgen van de development kit al hadden draaien.

Origins krijgt trouwens geen multiplayer. Dat is echt gestopt na Unity. Wel schijnt er connected features in te zetten. Maar wat dat allemaal betekent, dat laten ze niet weten.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties