Dit najaar komen er twee Assassin’s Creed games uit, namelijk Assassin’s Creed Unity en Assassin’s Creed Rogue. Twee dagen geleden heb ik Unity op Firstlook voor het eerst uitgeprobeerd. Voordat ik met mijn hands-on begin moet ik er wel bijvertellen dat de versie die ik heb gespeeld een oude build was van nog voor de Gamescom. De demo speelbaar op Firstlook was ook de Gamescom gameplay trailer, in plaats van de video op internet nog een keer na te spelen heb ik me meteen omgedraaid en ben ik Parijs ingetrokken.

Een prachtig Parijs

Jullie kunnen je natuurlijk allemaal nog wel de prachtige E3-trailer herinneren van Assassin’s Creed Unity. In juni maakten wij allemaal kennis met de prachtige wereld die Ubisoft heeft gemaakt. De demo speelde ik op de Xbox One, ik heb erg genoten van het uitzicht toen ik met Arno boven op torens klom of naar de Notre Dame keek. Het enige probleem was dat de framerate wel erg vaak instortte. Vooral in gevechten of tijdens het rennen door grote straten met grote menigte begon het beeld erg te schokken. Natuurlijk weet ik dat dit een vroege build was, maar het baarde mij toch wel een beetje zorgen. De draw distance is erg indrukwekkend maar dit mag niet ten koste gaan van de flow en feel van de game.

Navigeren met Arno

In 2009 zette Ubisoft met het eerste deel in de Assassin’s Creed-serie een standaard voor de besturing van free-run games. Ubisoft gaat met Unity het roer een klein beetje omgooien. De besturing is veel vloeiender gemaakt, nog nooit daalde ik spectaculairder af in een game dan in Unity. Er zitten toch nog een paar haken en ogen aan. Normaal in een Assassin’s Creed game kon je aan de ledge van een kerkgebouw hangen, naar beneden droppen en doodvallen. Bij deze hands-on probeerde ik dit uit maar tot mijn verbazing greep Arno zich bij het eerste punt wat hij tegenkwam weer vast. Ik kan dus niet meer alles doen in het navigeren dan in vorige Assassin’s Creed games. Het is goed dat Ubisoft het navigeren probeert te verbeteren, maar ik denk niet dat het voor beperkingen moet zorgen. Ik vond het masteren van klimmen en klauteren in Ubisoft games altijd leuk om te doen, maar ik ben bang dat dit beperkt gaat worden.

The crowd

Assassin’s Creed Unity speelt zich tijdens de Franse Revolutie af, deze tijd staat natuurlijk bekend om de grote protesten tegen de adel. Als je met Arno door deze groep van mensen, maximaal 2000(!) op het scherm, heenloopt valt direct al op dat ieder persoon identiek is. Je zult echt niet veel dezelfde figuranten in Parijs tegenkomen en dit geeft je natuurlijk wel een nog betere illusie van het daadwerkelijk rondlopen in het oude Parijs. Iets anders wat me opviel aan de crowds waren de bezigheden van de mensen: schreeuwen, brandende poppen in de lucht wapperen en zelfs het beginnen van gevechten. Deze events zijn zo goed uitgewerkt dat je hierbij ook weinig tot geen herhaling tegenkomt. De wereld van Unity voelt erg goed aan, de crowds maken hier een groot deel van uit.

Conclusie

Assassin’s Creed is altijd één van mijn favoriete series geweest. In de graphics zie ik erg veel vooruitgang. Mijn enige punt is dat deze grafische vooruitgang niet ten koste mag gaan van de feel van de game. Ik wijs er nog een keer op dat de demo die ik heb gespeeld een oudere build was. Ik heb er alle vertrouwen in dat Ubisoft deze problemen allang heeft opgelost en dat we op 13 november lekker los kunnen gaan met mijn mogelijke game van het jaar. Hebben jullie er ook al zin in? Laat het weten in de comments!

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties