Fallout is zo’n titel waar elke fan om gilt, jaar in, jaar uit. Maar er kwam maar niks, tot nu toe dan. Fallout 4 is onderweg. Maar waar gaat Fallout ook al weer over?

Hoe is het allemaal begonnen in de prehistorie van de gaming-geschiedenis? In 1988, op een technologie die nog zo primitief was dat het merendeel van de teksten die in de game voorkwamen, in de handleiding gezet moesten worden en waar het spel zelf je op bepaalde momenten gewoon een nummer doorgaf waarmee je in de handleiding ging zoeken wat daar nu precies aan de hand was. De game was Wasteland genaamd.

LazarusSS00030[1]
Wasteland
Wasteland

Wasteland gaf een andere dimensie aan het fenomeen apocalypsgames. Het richtte zich op een science-fiction gevoel met het gebruik van robots en dergelijke. De eerste stad, Highpool, bood ons loslopende jeugd en een rivier waar je zo in sodemietert als je niet uitkijkt waar je loopt tijdens het onderzoeken. Tijdens een gevecht waarin een aantal kids sneuvelen, komt er een cowboy ten tonele genaamd Red Ryder die jou probeert uit te schakelen. Op de vlucht voor Red en de stad verlatend, ga je op weg naar het nabije Ag Center. Maar dat betekent niet dat je veilig bent. De kans om afgemaakt te worden door killer konijnen die zo uit een Monty Pythons aflevering zijn gestapt, is groot. In het geheel was het spel niet echt weird te noemen maar het had zo zijn maffe momenten. Wasteland was party-based en dat was wel een groot verschil met de latere spin-off solo-game Fallout.

Het vervolg op deze game kwam in 1990 en was Fountain of Dreams genaamd. Raar genoeg had er niemand van het originele Wasteland team aan deze game gesleuteld. Deze game speelt zich af in Florida nadat de wereld vernietigd is. Het beetje gekke van Wasteland was naar een hoger niveau getild en dat was ook te merken aan de slogan “The world is crazy. Too bad you’re sane”. Zo liep er een bende clowns rond. Killer clowns welteverstaan die zo’n beetje het grootste deel van de wereld in hun macht hadden. Er was ook een voodoo faction die zonder enige moeite en met veel plezier weerwolven op je party afstuurde. Een fontein was ook niet veilig omdat het vol zat met wilde piranha’s. Totale onzinnigheid dus. Dus Fountain of Dreams was al snel vergeten en zelfs EA gaf toe dat het gewoon een slechte opvolger van Wasteland was.

Fallout

Dan komen we aan in 1997. En Fallout komt in beeld. Interplay kreeg geen rechten van Wasteland dus moesten ze deze opvolger zo maken dat hun eigen identiteit duidelijk te zien was. In de geest van Wasteland zullen we maar zeggen. Dit deden ze door er een 50er jaren sausje overheen te gieten. Een tijdperk vol paranoia. Fallout werd voor een groot deel in Steve Jackson’s GURPS systeem ontwikkeld maar tegen de tijd dat het zijn eindfase bereikte, had men toch voor het eigengemaakte SPECIAL (Strength, Perception, Endurance, Charisma, Intelligence en Luck) systeem gekozen. Deze onderdelen vormden de basis van de stats die je in de game had.

Interplay had geen hoge pet op van Fallout en noemde het toen nog “V13”, oftewel Vault 13, de plek waar de hoofdpersoon een thuis had, veilig van alle mutaties die in de wereld zwierven. Maar dit veranderde naarmate de ontwikkelingen vorderde waarbij een talent als Ron Perlman als voice-over zijn stempel drukte en door het introduceren van een combat systeem die het mogelijk maakte om direct je tegenstanders te markeren en dood te schieten en ook nog de naamsverandering die het spel onderging. Eerst naar Armageddon, maar later naar Fallout.

kill1[1]
Fallout
Fallout 2

Fallout sloeg in het begin niet eens echt aan. Maar Interplay gaf het niet op, richtte de Black Isle Studios op en gaf het de opdracht om Fallout 2 te maken. In 1998 kwam deze titel op de planken. Groter en beter en meer gericht op wat de fans nou in de game wilden zien. Geen tijdslimiet op de hoofd-quest, de mogelijkheid om characters opzij te duwen waren eisen die uit de fanbase kwamen. Een stad, zoals New Reno, waarin je veel meer kon doen. Zoals het bemoeien met de gangster-politiek of een breed gespierde porno-ster worden. Het speelde zich 80 jaar na deel 1 af. Quests zaten vol met seks, drugs en gewelddadige misdaden en hints die als doel hadden om instituten zoals Star Trek of de Scientology belachelijk te maken. Fallout 2’s New Reno is tot op dit moment nog steeds één van de beste RPG locaties ooit. Maar wederom werd deze game door de fans omhelst maar was het toch geen groot succes.

Fallout 2
Fallout 2

 

In 2001 kwam de volgende titel uit, een turn-based strategisch spel, met de naam Tactics: Brotherhood of Steel. Geen slechte game maar het was geen RPG. Maar altijd nog beter dan Fallout: Brotherhood of Steel uit 2004 die op de Xbox en Playstation 2 uitkwam.

Fallout 3

De eerste ‘echte’ Fallout was nummer 3 die als codenaam Van Buren had. Hij is vele jaren geheim gehouden totdat er in 2007 een techdemo het net opdook. Een 3D game die de speler als gevangene  die vast zat tussen een reeks power groups zoals de Ceasar’s Legion of de New California Republic liet beginnen en het speelde zich af rond bekende bezienswaardigheden zoals de Hoover Dam. Als die onderdelen bekend klinken,  dan kwam dat vooral doordat het grootste deel van Black Isle’s leiding overstapte naar Obsidian Entertainment. Ook werden er elementen uit Fallout: New Vegas gebruikt.

Rond 2004 was het geld van Interplay op en was Van Buren al gecanceled en het team naar huis gestuurd. Ze hadden geen andere keuze dan de licenties en rechten van deze serie te verkopen. Bethesda had er rond de 6 miljoen dollar voor over. Er ontstond een vreemde situatie waarin Bethesda met Fallout 3 bezig was en Interplay tevergeefs probeerde een Fallout MMO te maken. Niet lang daarna begon de ellende tussen Bethesda en Interplay omdat Bethesda vond dat Interplay zich niet genoeg inzette om een online versie van Fallout te maken terwijl dit wel was afgesproken. Dit leidde tot de vreemde situatie waarin Bethesda, Interplay aanklaagden voor het gebruik van Fallout elementen zoals namen en lokaties in hun Online game. Interplay gaf aan dat het onmogelijk was om een online versie van Fallout te maken als ze geen toegang hadden tot die onderdelen die Fallout maakte tot wat hij was. Uiteindelijk verkocht Interplay de rest ook maar aan Bethesda. Wij schrijven 2012.

Bethesda

Dus kwam Fallout in de ontwikkel-wereld van Bethesda terecht. Een 3D wereld gebaseerd op dezelfde technologie als The Elder Scrolls met hier en daar wat tweaks om het echt een Fallout gevoel te geven. Het grootste verschil was dat je kon vechten in real time. De 50er jaren waren weer helemaal aanwezig in de muziek en de ontmoetingen, maar Bethesda’s wasteland was een stuk ruwer en minder bebouwd dan die van Fallout 2, terwijl deze laatste game zich toch honderden jaren later afspeelt. In die honderden jaren is alles dus alleen maar achteruit gegaan. Overal lijken, gebroken spiegels en hoge vuilnishopen, iedereen liep maar wat rond. Deze titel was de eerste die een groot succes werd. Het won het direct van alle eerdere games en verscheepte vanaf dag één al zo’n 5 miljoen exemplaren in 2008

Twee jaar daarna kwam Bethesda met een spin-off genaamd Fallout: New Vegas. Met elementen uit Van Buren en met mensen zoals J.E. Sawyer en Chris Avellone, die hadden meegewerkt aan de vorige delen.

Dit brengt ons qua tijdlijn bij Wasteland 2, die vorig jaar door inXile werd uitgebracht. Opmerkelijk is dat zij al snel een aantal namen, zoals Van Buren en Meantime, als trademark wilden vastleggen. De game werd door sommigen wel betiteld als de game die Fallout 3 had moeten zijn.

2526734-0001[1]
Wasteland 2
Fallout 4

Nu is Fallout 4 eindelijk bevestigd. Hij komt nu echt en het lijkt er op dat het zich allemaal zich afspeelt in Boston, Massachusets. Andere details tot nu toe:

  • De wereld van Fallout 4 is drie keer groter dan Skyrim
  • Het speelt zich af in 2287, tien jaar na Fallout 3
  • Fallout 3 data kan worden geïmporteerd en heeft dan zijn weerslag op het verhaal
  • Releasedatum zal oktober 2015 moeten gaan worden
  • De game zal vijf DLC’s gaan krijgen en een expension die we in oktober 2016 kunnen verwachten.
  • De game is current-gen only, geen Xbox 360 versie. Last-gen kan de technologie erachter niet aan.

Voor meer nieuws zullen we moeten wachten tot 14 juni als Bethesda op de E3 zijn verhaal gaat houden.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties