Chris Carla, directeur bij het ID@Xbox Program heeft in een interview een aantal uitspraken gedaan over hoe het voor ontwikkelaars wordt om te programmeren op de Xbox One of via de Universal Application. Daarnaast werd er ook gevraagd of No Man’s Sky nog op de Xbox One zal uitkomen.

Komen er meer titels van Steam naar de Xbox One voor Crossplay tussen PC en Xbox? 

Er zijn veel developers die zich aanmelden en zo leren wij hun kennen, maar ook ontmoeten wij developers tijdens grote evenementen. Als we coole dingen zien vragen we de developers of ze het gaaf vinden om ons te joinen. We zijn altijd opzoek naar coole games.

Met Windows 10 gaan we developers ondersteunen zodat het Crossplay PC/Xbox mogelijk wordt. Ook gaan we proberen games die in de Xbox Store al zijn verschenen op de pc te laten verschijnen. Dus we gaan zeker proberen crossplay te stimuleren tussen meerdere platformen. Developers kunnnen gewoon programmeren op de pc maar krijgen alle features die ook op de Xbox mogelijk zijn, zoals bijvoorbeeld achievements etc.

Wat is er waar van het verhaal dat developers geld moeten betalen om mee te mogen doen aan ID@Xbox?

Het kost een developer niets om zich aan te melden bij ID@Xbox en ze krijgen alle ondersteuning om te kunnen beginnen. Je kunt als developer nu twee paden kiezen bij Microsoft. De ene is dat je het traditionele developers pad kiest, van het gebruiken van een dev kit. De andere is dat je een windows 10 Universal application maakt. Dit noemen wij zo omdat het gemaakt wordt voor de Windows 10 store. De file die dan wordt ontwikkeld is te verplaatsen op meerdere devices. Je kunt het dan dus verkopen in de Windows 10 store en het is dan te spelen op de telefoon, pc of Xbox One. Het zou wel kunnen dat een high spec game niet speelbaar is op de telefoon, het is een optie om op meerdere platformen te verschijnen maar niet verplicht. Mochten ontwikkelaars hier al mee bezig zijn, dan kan ik verklappen dat we later dit jaar features gaan releasen die het mogelijk maken om deze universel apps sideways te testen op de Xbox One.

over de Parity Clause, waar veel over te doen is geweest, is Chris erg duidelijk. Inhoudelijk mag hij hier niet veel over zeggen. Wij hebben begrip voor kleine studios dat ze niet alles tergelijkertijd uit kunnen brengen en willen graag meedenken om te helpen in dit proces. Een bedrijf dat veel geld krijgt voor exclusiviteit op een ander platform dan de Xbox One en vervolgens zeven maanden later pas naar de Xbox One komt geldt deze Parity Clause wel. letterlijk zegt hij:

De developer zal dan iets extra’s moeten  toevoegen als het naar de Xbox One komt. Wij willen dan een nieuwe toevoeging in de game voor onze community.

Ook is hij zich er wel bewust van dat ze 100 keer hetzelfde zeggen in interviews: ”De developers moeten contact met ons opnemen”. Hij zegt dat dit bewust is gedaan, want ze willen per game kijken hoe zij ervoor kunnen zorgen dat die game ook daadwerkelijk naar de Xbox One komt. Het gebeurt ook heel vaak dat developers geen contact met Microsoft opneemt. Developers moeten gewoon een mailtje sturen naar Microsoft en dan zullen zij gaan praten met hen. Aldus Chris Carla.

In het verleden was het nogal moeilijk om te ontwikkelen voor een console. Is dit nu nog steeds zo? 

Het is makkelijker voor developers om op dit moment te ontwikkelen op de huidige consoles dan eerder. Helemaal als mensen in Unity ontwikkelen. Dus als mensen er tegenop zien of denken het is moeilijk, probeer het eens uit op een dev kit van de Xbox One. Ook als je roddels hebt gehoord over hoe lastig het is met Microsoft en de policies, wij proberen open en transparant te zijn naar ontwikkelaars toe. We zijn over veel dingen opener dan tegen de media. Hij voegt hier nog aan toe:

De dingen die je op forums zoals Neogaf leest over ons beleid moet je niet altijd geloven. Wederom zoek contact met ons op.

Wat is jouw Favoriete ID@Xbox game? 

Op de vraag wat zijn favoriete ID game is, geeft hij geen echt antwoord: ”Ik ga niet vertellen welke ik de beste vindt, maar toen wij op de GDC de games gingen presenteren was er wel een voorselectie gemaakt. In die selectie zat een grote verscheidenheid qua studios. Aan de ene kant heb je de grote selfmade studio van de game SMITE en aan de andere kant heb je Swordy, een studio van drie kinderen uit nieuw zeeland. Je hebt echter ook games zoals Beyond Eyes, die in eerste instantie gemaakt is door een vrouw die inmiddels nu samenwerkt met Team 17 van The escapists en Worms. Andere games zijn Cuphead en Rivals of Ether. Ik houd van al deze games omdat ze zo verschillend zijn, dus een echte favoriet heb ik niet.”

Is Elite Dangerous een goedmaker voor het missen van No Man’s sky?

Elite Dangerous komt uit, deze zomer. Op de vraag of dit het antwoord van Microsoft was op No Man’s Sky, een PS4 exclusive, zegt chris het volgende: ”No Man’s Sky is een fantastische game die ik heel graag wil spelen, het is absoluut een tien. Elite was een geweldige game die je vroeger als kind al wou spelen. Het was een historische game. Ik kon het niet spelen omdat je daar een Engelse computer voor nodig had. Een Engels vriendje die wel zo’n computer had vertelde er contant over. Ik heb het spel zelf nooit kunnen spelen maar de verhalen van eindeloos ontdekken van talrijke planeten waren episch. Nu Elite Dangerous naar de Xbox One komt wil ik dit spel dolgraag spelen. Het spel ziet er namelijk super uit. Het is geen goedmaker”.

Komt No Man’s Sky naar de Xbox One? 

Dat is niet afhankelijk van ons, maar van hun. Dus deze vraag zal je echt aan hun moeten stellen. Dat ligt echt niet aan ons. Ik zou ze graag verwelkomen.

 

 

 

 

 

 

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties