Tijdens de Gamescom 2017 werd Biomutant vanuit het niets aangekondigd. Er was zelfs een speelbare demo aanwezig. Nu zijn we twee jaar later en eigenlijk blijft het best wel stil rondom deze game. Hoe zit dat?

Voordat de Gamescom van dit jaar begon waren er hier en daar al wat vragen over Biomutant. Is die game nou bijna af? Zouden we nu dan eindelijk een releasedate gaan krijgen? Nou, nee dus.

De presentatie die ik dit jaar bij mocht wonen was ook weinig meer dan dat. Een presentatie van de game Biomutant en welke kant ze ermee op wilden. In een tien minuten durende trailer werden we voorgesteld aan de wereld van de game, de diverse clans en wat voor soort game Biomutant nu echt gaat worden.

Open wereld

Tijdens de demo’s van 2017 en 2018 speelden we behoorlijk lineaire stukken van Biomutant. Poppetje maken, gangetje door, bunker in, vijanden verslaan, bunker uit en meer van dat. De uiteindelijke game gaat dit soort dingen wel bevatten, maar wordt veel opener.

Dat de demo heel lineair was bleek om een bewuste keuze van de uitgever te gaan. Mensen krijgen tijdens dit soort beurzen vaak maar iets van tien minuten om te gamen. De ontwikkelaar wilde niet dat men lekker ging rondneuzen, vervolgens iets zou ontdekken en dan geen tijd meer zou hebben om die ontdekking eens uit te pluizen. Dat wilden ze bewaren voor de uiteindelijke game.

Je zult in Biomutant zelf kunnen kiezen waar je heen gaat en op welk moment. Onderweg neem je sidequests aan, verzamel je voorwerpen om sterker te worden en uiteindelijk onderneem je een poging om de wereldboom te redden en zo de wereld van een zekere ondergang te redden. Een echte avonturengame dus.

Om sterker te worden kun je verbonden sluiten met diverse clans. Elke clan heeft bepaalde outposts die je kunt veroveren. Versla diverse waves met vijanden, lok de baas naar buiten, versla hem en je bent een outpost rijker. Dit doe je overigens niet allemaal voor niets. Wanneer je genoeg outposts voor je clan verzameld hebt, leren zij je hun geheime martial arts skills en krijg je hun bijbehorende wapen. Dit geeft je nieuwe opties om je vijanden te lijf te gaan.

Voor wat betreft verhaalvertelling ben je aangewezen op exploratie en praten met NPC’s. Er zullen geen uitgebreide cutscenes in de game terecht komen. Hoeft natuurlijk helemaal geen probleem te zijn. Er zijn zat andere games die dit ook succesvol doen. Denk dan bijvoorbeeld aan een game als Okami.

Is de game al bijna af?

Omdat we de afgelopen twee jaar al met een demo aan de slag konden tijdens de Gamescom, had ik het idee dat het nooit heel lang meer kon duren voordat Biomutant uitgebracht zou gaan worden. Gedurende de presentatie werd me echter duidelijk dat we nog wel even geduld moeten hebben.

Toen de game in 2017 aangekondigd werd had het ontwikkelteam er pas een halfjaar aan gewerkt. Datzelfde ontwikkelteam bestaat uit slechts twintig man. Erg knap dat ze destijds dus al een werkende demo klaar hadden staan, maar ook niet helemaal handig natuurlijk. Dit schepte namelijk de verkeerde verwachtingen en hype voor een game is ook zo weer weg, maar het team was erg enthousiast en wilde destijds graag tonen waar ze aan werkten.

Nu zijn we ruim twee jaar verder en is er nog niks bekend over een releasedate. THQ Nordic laat het team ook zonder al te veel druk lekker doorwerken en datzelfde team wil een game afleveren die werkt en ook leuk is om te spelen. We hoeven Biomutant dan ook zeker niet meer in 2019 te verwachten.

Biomutant lijkt een enorm ambitieus project te gaan worden van een klein team. Misschien hebben ze het te vroeg aangekondigd en hadden ze dit wel wat anders aan kunnen pakken, maar ik ben desondanks wel benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden. Ik ga hem in de gaten houden.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties