Unravel 2 werd op deze E3 (2018) aangekondigd en was daarna gelijk in de Xbox Store te downloaden en te spelen! Je kan zelfs co-op doen in het spel. Hoe dat uitpakt in de game, dat lees je hieronder.

Unravel 2 was een ware ontknoping (ha-ha, snap je ‘m?). Hoe maak je namelijk een vervolg op een singleplayer game die over een pop van draadjes gaat? Vrij ”makkelijk”, je gooit er een hele nieuwe dynamiek in, namelijk door met twee poppetjes van draad te spelen! Ja, je leest het goed. Unravel 2 kan je met z’n tweeën spelen. Een heel groot minpunt is echter dat je dit alleen maar lokaal kan doen. Kortom, met z’n tweeën op één Xbox One. Niet online. Dat is toch wel even een tegenslag. Vooral als jouw co-op buddy heel ver weg woont en en je dus niet eventjes bij hem op de bank de game kan gaan spelen.

Nu het missen van online co-op gelijk is benoemd als grootste minpunt, kunnen we ons focussen op de positievere zaken. Unravel 2 is namelijk stiekem best een goede sequel van deel 1!

Nieuwe speler, nieuwe dynamiek

Het is eerst even nodig om het co-op element uit te leggen. Je speelt in Unravel 2 met 2 poppetjes. Als je dan een vriend(in) hebt die naast jou op de bank mee kan gamen, dan bestuurt hij of zij het tweede poppetje. Als je het in je eentje speelt, dan bestuur jij gewoon beide poppetjes. Je zou denken dat dit irritant is, maar de waarheid is dat dit best leuk en goed werkt! Kortom, ook in je eentje kan je dit spel prima spelen.

In Unravel 2 hebben we wederom met 7 levels te maken waar je jezelf doorheen moet zien te puzzelen! De grafische stijl is net zo mooi en schattig als het eerste deel. Daar is verder ook niks op aan te merken. Het ziet er allemaal prachtig uit. Dit keer ook andere soort omgevingen dan in deel 1. Deze variatie is zeer welkom! Het ziet er in 4k op de Xbox One X allemaal nog beter uit dan het eerste deel!

Wat ook net zo goed is als deel 1, is de balans tussen uitdaging en gemak. De puzzels zijn niet al te moeilijk, maar wel moeilijk genoeg om je soms echt even 5 minuten naar je scherm te laten staren en te kijken hoe je nou gaat springen en aan de overkant komt. Het is en blijft dus ook heerlijk relaxend om Unravel 2 te spelen.

Het feit dat je nu met 2 poppetjes speelt, maakt het leuker en veel uitdagender dan deel 1, als je kijkt naar de complexiteit van puzzels. Je hebt elkaar in co-op echt nodig om verder te komen. Als je solo speelt, moet je dus goed kijken hoe je de poppetjes gaat besturen om de puzzel op te lossen. Deze nieuwe dynamiek is ten opzichte van deel 1 zeer welkom!

Games met een diepere laag

Net als deel 1 is Unravel 2 een game met een diepere laag. Je krijgt aan het begin van het avontuur een bericht dat de ontwikkelaar een bepaald bericht in de game wilt overbrengen aan de speler. Hartstikke schattig, lief en optimistisch. Het ligt er wat mij betreft allemaal iets te dik bovenop als je het zo expliciet gaat benoemen. Hou het gewoon lekker tot de subtiele puzzels en gebeurtenissen in de game zelf. Dat is veel leuker. Het is anders net als een film zoals Inception kijken, waar de maker aan het einde van de film zijn ”open einde” beschrijft zoals hij het ziet. Nee, elke kijker van Inception gaat zelf het einde invullen op zijn of haar manier. Sommigen doen het gewoon helemaal niet en denken er verder niet over na. Dat kan ook.

In Unravel 2 vind ik de ”diepere laag” iets waziger (no pun intended) dan in het eerste deel. Als je het verhaal uitspeelt heb je niet gelijk zoiets van ”Oh my god, dit is zo diep, Adèle rolt er in”. Er is geen openbaring of echt breinvoer. Dus dat is een klein minpuntje ten opzichte van deel 1.

Unravel 2 is een goede opvolger van deel 1! Het feit dat je nu met twee poppetjes speelt, brengt een welkome nieuwe dynamiek in het tempo van de game, maar ook de complexiteit van de puzzels. Helaas dus geen online co-op, maar enkel lokaal (couch co-op). Als je van Unravel 1 houdt en deze leuk vond, dan is Unravel 2 een absolute aanrader! Heb je geen vrienden? Niet getreurd, ook in je eentje is dit leuk om te spelen!

Unravel 2
83 %
review-unravel-2-samen-spelen-samen-delen<b>Pluspunten</b><br> + Nieuwe levels met meer variatie in omgevingen<br> + Met twee poppetjes in co-op kunnen spelen<br> + Meer complexiteit en nieuwe dynamiek in de puzzels<br> + Goede balans tussen gemak en uitdaging</b><br> <b>Minpunten<b><br> - Geen online co-op<br> - Het ''verhaal'' is iets te wazig<br>