Bij de redactie van XBNL sta ik bekend als de LEGO noob. Mijn hoofd staat ongeveer gelijk aan dat hoofd rechts van dit artikel bij het stukje ”over de auteur”. Toch was ik dapper genoeg om LEGO City Undercover te spelen en het spel heeft mij verrast! Een traditionele LEGO game, maar toch net even wat anders.

Stiekem vond ik het jammer dat deze game eerst alleen op de Wii U uitkwam. Een soort GTA LEGO game met een goede portie woordgrappen en andere humor. Het was dus voor mij goed nieuws toen er werd aangekondigd dat LEGO City Undercover naar de Xbox One kwam!

De game is LEGO-steenrijk

Alle LEGO games die ik had gespeeld waren wel van een bepaalde film of superheld. In LEGO City Undercover draait het daar nu eens niet om. De game draait om een stad met een paar hoofdpersonages. Hij is semi-open wereld. Je kan gaan en staan waar je wil, maar de missies zijn wel opeenvolgend dus daar heb je niet echt een keuze in. Deze missies zijn leuk en afwisselend. Als speler zit je in de rol van Chase McCain, een politieman die ooit een grote zaak heeft opgelost en de crimineel Rex Fury heeft opgepakt. De crimineel is ondertussen op vrije voeten en jij moet hem opnieuw achter slot en grendel zetten. De personages in het spel zijn leuk ingesproken en hebben elk een unieke twist. We zijn natuurlijk al wat gewend van LEGO, maar het voelt dit keer wat vernieuwender en frisser aan. Beetje als The Lego Movie (die ik overigens geniaal vind).

De stad is groot, divers en heel rijk gevuld met allerlei activiteiten die je in een LEGO game verwacht. Uiteraard vind je er duizenden ‘muntjes’ en ernstig veel collectibles. Gelukkig word je niet gedwongen om hier iets mee te gaan doen of mis je iets als je geen zin in hebt in deze verzameltaken. Je kan veel ontdekken en de stad biedt leuke random activiteiten (speeltuinen bezoeken en in de attracties, met een jetpack vliegen, uitzichten bekijken etc.). Ze hebben hiermee geleerd van vorige LEGO games. De ontwikkelaar stoot zich immers niet twee keer aan dezelfde LEGO-steen (pa dum ttsss).

Gameplay is gewoon hartstikke leuk

Dit LEGO spel is niet geheel vernieuwend en herhaalt veel uit de vorige games. Maar toch is LCU hartstikke leuk om te spelen. Het is een combinatie van missies, personages en dynamische gameplay wat het geheel tof maakt. Dat laatste is iets wat ik kan waarderen, dynamische gameplay. In dit spel moet je namelijk als undercover agent meerdere disguises (vermommingen) verzamelen en elke disguise heeft een eigen functie. Zo heb je bijvoorbeeld een mijnwerker die de wat zwaardere objecten kapot kan slaan, een dief die deuren kan openbreken en een astronaut die van geavanceerde technologie profiteert. Met een druk op de knop heb je zo een nieuwe disguise aan en kan je het probleem oplossen. Dat werkt dus heel makkelijk.

Wat ook leuk is, is het bouwen van allerlei objecten in de wereld zelf. Dit is niet nieuw maar in dit spel wel op goede wijze geïmplementeerd. Een carpark waar je voertuigen kunt spawnen, of een brug waar je overheen moet om een missie te doen. Maar ook random dingen als een attractie in een speeltuin. Als jij genoeg bouwstenen verzamelt, of speciale bricks, dan kan je dingen in de stad bouwen.

Een LEGO-steentje bijdragen in co-op

Om de game goed te reviewen, heb ik het spel ook in co-op gespeeld en ik moet zeggen, het spel loopt soepel en ook weer niet soepel. De framerate is lager als je met z’n tweeën in de stad rondrijdt en het is stabiel als je met z’n tweeën in één ruimte staat. Toch stoor ik mij hier totaal niet aan en vind ik het juist fijn dat ik aan de ene kant van de stad kan staan en die maat van mij aan de andere kant. Je hoeft niet bij elkaar te blijven. Helaas mist de game een online co-op modus en dat vind ik dan wel weer een gemiste kans!

Geen krieken zonder LEGO-stenen

LEGO City Undercover is niet perfect. Ik mis de online co-op en op grafisch vlak zie je hier en daar wat pop-ups als je in de stad rijdt. Maar die pop-ups zijn niet zo aanwezig dat het je echt gaat opvallen in de game. Als ik naar details ga kijken, zou ik alleen maar dingen als ”de auto’s mogen iets sneller zijn” zeggen. Wat ik ook jammer vind is dat er geen radio aanwezig is met leuke LEGO muziek (”Everything is awesome!” – The LEGO movie). Als je in de stad rondrijdt dan is er geen achtergrond geluid en dat is soms een beetje saai. Extra irritatiepuntje is dat het rijden van een auto niet echt fijn aanvoelt. Je went er aan, maar het had wel beter gekund voor zo’n grote game waarin je je vaak moet verplaatsen.

Een goede ziel weet van LEGO-stenen brood te maken (conclusie)

De kleine irritatiepuntjes wegen niet op tegen de lol die ik met dit spel heb. Deze puntjes zorgen er wel voor dat dit spel niet perfect is, maar welk spel is dat wel? Als je van LEGO games houdt, dan is dit één van de beste die je in huis kunt halen. Als je nog geen LEGO game hebt gespeeld, maar je vond The LEGO Movie wel tof, dan kan je hier ook prima mee starten. Ik beleef er in ieder geval uren speelplezier aan en zal er nog meer beleven, misschien wel samen met een co-op vriend(in).

LEGO City Undercover
86 %
review-lego-city-undercover-wat-een-verrassing<b>Pluspunten:</b><br> + Voelt verfrissend en nieuw aan qua gameplay met disguises<br> + Humor is weer geweldig in deze LEGO game<br> + De stad is divers, groot en rijk gevuld met activiteiten<br> + De missies zijn leuk en gevarieerd<br> + Co-op werkt goed<br> + Personages zijn leuk bedacht en goed uitgewerkt<br> <br> <b>Minpunten:</b><br> - Geen online co-op<br> - Geen radio of muziek tijdens het free-roamen<br> <br> <b>Mierenneuk-Minpunten:</b><br> - Auto's rijden iets te traag, zelfs met de boost functie<br>