[Review] Hypercharge: Unboxed – Uitpakken of in de doos laten?

Speelse levels, ongecompliceerde gameplay en heerlijke shooter-actie, maken van Hypercharge een game die liefhebbers van shooters zeker in hun vizier willen hebben. Hypercharge: Unboxed is een game die je terugbrengt naar je kindertijd en de beginjaren van het online multiplayer tijdperk. Een heerlijke game voor tussendoor, waarbij het na twintig uur spelen ook wel weer genoeg is geweest. En dat is prima!

+ Heerlijke shooter-actie
    + Mooie en speelse levels
    + Verschillende modi; single player, splitscreen, co-op en online multiplayer
    + Variatie aan wapens
    + Soepel wisselen tussen 1st person en 3th person perspectief

+/- Gameplay kan eentonig aanvoelen
    +/- Leuk verhaal, maar kent weinig diepgang

- Geen

Fans van speelgoed en shooters kunnen hun hart ophalen. Op 31 mei komt namelijk Hypercharge: Unboxed uit. Redactieleden Rik en Domingo zochten voor jullie uit of je de speelgoedfiguren die in de game centraal staan moet uitpakken, of beter in de doos kan laten staan.

Toen Hypercharged: Unboxed werd aangekondigd wist de game mij (Domingo) al gelijk te trekken. De vibe van een jaren 90 tekenfilmserie met daarin fictieve actiefiguren stemde me zeer blij. Die blijdschap maakte al snel plaats voor een open mond van verbazing, want jemig wat zagen de eerste beelden er goed uit. Gezien ik benieuwd was naar het verhaal begonnen mijn eerste stapjes in de game met de campaign.

Het verhaal is eigenlijk erg simpel, maar ook zeker humoristisch te noemen. Sergeant Max Ammo en de mannen van zijn Denfense Corps worden namelijk bedreigd door de kwaadaardige Major Evil. En daarom mag jij als soldaat in dienst van Ammo aan de slag om het verschil te gaan maken. Dit doe je in verschillende, knotsgekke werelden waarin je zelf als mini action figure aan de slag gaat. Denk aan het pad van een speelgoedwinkel, een slaapkamer, badkamer en zelfs een air hockey tafel is niet veilig.

Bouwen tot je er bij neer valt

De missies bestaan voornamelijk uit twee onderdelen. Je begint voor elke ronde met de zogeheten build mode. Hier ga je aan de slag om de zogeheten de HYPERCORES te beschermen. Zo heb je traps die vuur spuwen, kauwgumvallen waar vijanden in vast blijven zitten, muren en turrets. Als speler heb je een aantal minuten de tijd om de verschillende HYPERCORES effectief te beschermen. Je hebt hier afhankelijk van de gekozen moeilijkheidsgraad enkele tientallen seconden tot minuten de tijd voor. Het beschermen van de HYPERCORES vraagt enige strategische overwegingen. Ook is het bouwen van bescherming niet gratis.

Als speler zul je hiervoor in de betreffende wereld zogenaamde credits moeten verzamelen. Om deze credits te verzamelen komen enige platform skills om te hoek kijken. Zonder dat de ontwikkelaars er te veel nadruk op liggen, draait de game dus niet enkel om shooter-actie, maar ook strategie, exploratie en platforming. Een leuke mix!

Ben je vervolgens klaar met bouwen? Dan kun je de build mode afsluiten en vuurt Major Evil zijn speelgoed vijanden op je af. Waar de game begint met kleine, groene soldaatjes wordt het al snel complexer en lastiger. Zo heeft de majoor ook radiografisch, bestuurbare vliegtuigjes, tollen en zelfs Mechs in zijn arsenaal zitten. En je raad het al: elke ronde dat je wordt aangevallen is een tikje lastiger. Ondertussen kun je ook allerlei extra cosmetics voor je wapens en figurines verzamelen door bonus objectives te voltooien. Zo moest ik op een gegeven moment een jump pad ergens bouwen en zelfs een dartbord raken met een dartpijl. In de verschillende levels zitten veel leuke en vooral speelse elementen om te ontdekken. De game zit vol details.

Als speler begin je elk level met hetzelfde wapen. Door de wereld van het level waarin je je bevind te verkennen kun je upgrades verzamelen die met een druk op de knop op je wapen wordt gezet. Zo kan deze een shotgun functie krijgen, meer ammo of zelfs een soort radar. Leuk en zelfs handig om te hebben, zeker als je in de laatste wave vijanden zit die vaak toch wel wat pittiger zijn.

Het laat je als speler echt glimlachen hoe mooi de wereld van Hypercharge: Unboxed is weergegeven. De game ziet er strak uit en draait ontzettend stabiel. Daarnaast mag je als speler zelf bepalen of je de game in First of Third Person speelt. Ondertussen schreeuwt Max Ammo geregeld in je oor allerlei bevelen naar jou als speler.

Mocht je dit nou gelezen hebben en denken: dat is wel wat voor mij? Weet dan dat ieder level van de campaign telkens dezelfde speelstructuur volgt. Bouwen, verzamelen, wave-based shooter-actie. En start weer opnieuw. Er zit qua opbouw veel variaties in de levels, maar qua gameplay voelt het wel al snel routinematig en kan het dus ook wel gaan vervelen. Het advies is dan ook om de campaign vooral tussendoor te spelen. Ieder level duurt 15-30 minuten en hoe de game is opgebouwd leent zich uitstekend om zo nu en dan tussendoor eens een level te spelen. Mocht je van Hypercharge: Unboxed geen genoeg kunnen krijgen, dan kun je ook nog in de online multiplayer duiken.

Heerlijk ouderwetse online multiplayer

Digital Cybercherries, de makers van Hypercharge: Unboxed, verdienen grote complimenten. Hoe vaak zien we tegenwoordig nog een studio die een game uitbrengt met een 10-15 uur durende campaign, een free roam mode, splitscreen mode en meerdere online multiplayer PvE en PvP modes? En dat alles ook nog eens soepel werkt? Dat gebeurt zelden. Hypercharge: Unboxed is een complete game, met een duidelijk begin en einde, zonder ingewikkelde battle passes of progressiesystemen. What you see is what you get!

Laten we beginnen met te benoemen dat de volledige campaign ook in splitscreen en online co-op mode gespeeld kan worden. Het spelen van de campaign in co-op mode voegt echt iets extra’s toe. Hoewel de drie extra co-op ‘bots’ in singleplayer mode goed hun mannetje staan in de verschillende gevechten, speelt de game toch lekkerder samen met echte spelers. Hierdoor kun je als speler veel meer uit de strategische elementen van de gameplay halen: wie gaat waar staan? Wie pakt welk wapen? Welke constructies gaan we waar neerzetten? Hypercharge: Unboxed is een game die je prima in je eentje kunt spelen, maar is bij uitstek een game om samen te spelen, omdat de gameplay daardoor meer verdieping krijgt.

Een leuke toevoeging zijn de verschillende online multiplayer modes die gespeeld kunnen worden. Hypercharge: Unboxed biedt traditionele PvP-modi waarin spelers tegen elkaar kunnen strijden, waaronder Deathmatch, Team Deathmatch, Capture the Battery, Infection (waarbij één speler begint als de “besmette” en andere spelers moet infecteren; de laatste overlevende wint) en King of the Hill. Hoewel deze modi niets nieuws of baanbrekends bieden, zijn ze toch verdomd leuk om te spelen. Zelfs pre-release konden we via crossplay snel potjes opzetten en inspringen in een al lopende match.

De online modi spelen zich af in de levels die je in de campaign tegenkomt, en deze blijken ook voor online multiplayer uitermate geschikt. Overal in de levels zijn hoekjes en gaten om je in te verstoppen. De levels zijn behoorlijk verticaal, waardoor spelers kunnen klimmen in lampen, springen op ronddraaiende ventilatoren, of zich verschuilen in de tientallen speeltoestellen die ze in de levels tegenkomen. Het tempo in de online multiplayer ligt lekker hoog en roept sterk het gevoel van het Xbox 360-tijdperk op. Het is een spel waarbij de online multiplayer lekker snel en rechttoe-rechtaan is, en waar je door samen te communiceren en strategisch te spelen kunt laten zien wie de baas is.

Het online gamen verliep verder prima. Er zijn wel momenten geweest dat er zeer lichte vertraging op de server was. Dit was dan met name zichtbaar bij vliegende objecten, zoals de vliegtuigen met hun torpedo’s en de vliegende pony (ja, echt!). Op zulke momenten merk je kleine haperingen in het voortbewegen van de objecten, waardoor het toch wat lastiger is deze te raken (heeft uiteraard niets met skills te maken!). Maar, het merendeel van de tijd hebben wij online een vloeiende ervaring voorgeschoteld gekregen en was het vooral een dolle boel met dolle pret.