Nog een kleine week wachten en dan kunnen we weer rondjes rijden en de champagne rondspuiten. F1 2018 komt eraan en wij mochten hem al spelen.

De F1 serie is de laatste jaren een stuk verbeterd maar het blijft met dit soort series altijd afwachten of men genoeg vernieuwingen kan aanbrengen om de volgende uit de reeks interessant genoeg te maken. Is versie 2018 zoveel beter dan 2017? Die vraag is lastig te beantwoorden want ‘zoveel beter’ is nogal een persoonlijke visie. Voor mij is er genoeg veranderd om de game ‘nog beter dan de vorige’ te noemen. Wat is er allemaal bijgekomen?

Modes

De modes zijn bekend en niet anders dan het vorige seizoen. Een losse race, online rondrijden of een heel seizoen naspelen als je favoriete coureur, het zit er weer allemaal in. Waarschijnlijk zullen de meesten voor de nog niet genoemde optie gaan en die wil ik dan ook in deze review uitgebreid behandelen, Career. Je eigen coureur bouwen en deze laten floreren op de baan, dat blijft toch het leukst. Helaas zijn er niet veel opties bij het bouwen van je coureur. Gezichten, met trouwens enkele dames in het rijtje, helmen, je nummer, de keuzes zijn beperkt. Maar goed, ondanks dat het best leuk zou zijn om een wat meer lijkende versie van jezelf in de game te zien, de game heet F1, geen Hollands Next Topmodel.

Laten we beginnen met wat er anders is in Career. Waar je direct al mee geconfronteerd wordt is de pers. Die heeft nu een aardige rol in de game. Je wordt regelmatig geïnterviewd en je antwoorden hebben invloed op hoe het publiek naar je kijkt maar ook of je team meer of minder blij met je is. Naast je resultaten heeft dat invloed op je populariteit en kan doorslaggevend zijn voor een toekomstig team waar je een contract bij wil tekenen. Het heeft een Telltale tintje waarbij je telkens binnen een bepaalde tijd een antwoord moet kiezen uit vier opties. Wat mij direct als negatief puntje opvalt is dat jij geluidloos de vragen beantwoordt. En dat voelt wat gek. Men had bij Codemasters de antwoorden best mogen inspreken.

In Career draait het ook om credits scoren. Dit doe je door tijdens de practice ronden bepaalde doelen te halen zoals de track leren kennen of je banden sparen, dit was in 2017 ook al zo. Het is een erg slimme manier om het aangename met het nuttige te verenigen. Je leert je auto en de track kennen en scoort daar ook nog eens resource points mee. Points die je weer kan inzetten in de Research and Development afdeling van je team. Het verder ontwikkelen van allerlei onderdelen van je auto om deze nog beter en sneller te maken.

Tactiek

F1 2018 geeft je nog meer het gevoel tactisch te moeten rijden. Er wordt meer focus gelegd op brandstof en banden en hoe je deze spaart om zo een voordelig mogelijke race te rijden. Want races worden gewonnen op de juiste bandenkeuze en strategie, dat hebben we met de laatste zege van onze Max wel gezien. Daarnaast heeft men nu ook de ERS ingevoerd. De ERS oftewel Energy Recovery System zorgt dat je motor op bepaalde momenten extra vermogen kan inzetten. Je kan het zien als een soort accu die opgeladen wordt tijdens het rijden en remmen. Jij bepaalt in hoeverre het ERS actief is, dus meer vermogen of juist opladen. Dit maakt dat je tijdens het rijden goed moet bekijken wanneer je de ERS gaat gebruiken om daarmee je tegenstanders voorbij te rijden en wanneer je spaart om het systeem weer op te laden. Dit en andere onderdelen worden trouwens best goed uitgelegd in kleine tutorial video’s die je wel even moet zoeken.

Naast het bepalen van je brandstofmix, zijn dit zaken die het verschil tussen een snel of een langzaam rondje kunnen maken. Het zorgt ook gelijk voor veel respect voor de coureurs. Het kost mij best veel moeite om, met een snelheid van 300 per uur en een naderende bocht, de opties te veranderen. Ik moet eerlijk zeggen dat dit mij ook al wat noodingrepen heeft gekost omdat die milliseconde niet opletten de auto uit koers liet gaan. Maar dat is ook een kwestie van wennen. Na een paar races weet je al redelijk snel dit menu te openen en je ERS of je mix om te zetten. Toch blijven deze extra functies lastig om te benaderen omdat er teveel handelingen gedaan moeten worden. Een beperking van het werken met een controller helaas. Je krijgt nu ook via de boordradio aanwijzingen over deze settings. Daarnaast geeft de boordradio ook realistische berichten door. ‘Er lijkt iets mis te zijn met de data, rij rustig door, we houden het in de gaten’ of dat je tegenstander een probleem lijkt te hebben zijn bijvoorbeeld dingen die je doorkrijgt. Ik mis alleen nog het gezeik van Vettel of Hamilton.

Natuurlijk zien we ook de halo in beeld. En damn, wat is dat ding irritant. Je mist er een deel van je zicht door en moet daar echt mee leren omgaan. Ik denk dat er bij de coureurs een aardig vloekwoordje over gevallen is toen ze hier voor het eerst mee gingen rijden.

AI

De tegenstanders, dat blijft voor mij wel een dingetje. Waarschijnlijk is dit ook het moeilijkste bij het maken van een game als F1. Hoe gedraagt en reageert je tegenstander op jouw manoeuvres. Zo ben ik al van achter aangereden terwijl ik wat rustiger reed omdat ik een ongeoorloofde inhaalmanoeuvre had uitgevoerd. Ook in de bochten blijft het uitkijken want soms lijkt het alsof het veld vol met Grosjeans zit.

Een handige tip voordat je met de Career begint, zorg dat je de wedstrijdinstellingen goed hebt doordacht. Je kan het aantal trainingen, kwalificaties of de lengte van de wedstrijd namelijk niet meer veranderen zodra je met je career bent gestart. Ik heb al de fout gemaakt om een race 50% te laten duren en dat is best lang. Het rijden gaat erg soepel. De meeste stuurwielen staan in de lijst en die keuze stelt allerlei zaken al vanzelf in, zoals bijvoorbeeld je Force Feedback. Een aanrader is om deze game echt met een Force Feedback stuur te spelen. De trillingen van de curve, de baan, het gras maar nog belangrijker, het voelen dat je grip verliest, maken je race-ervaring nog echter. Dit hoeft echt geen duur stuur te zijn. Ik race met een Thrustmaster TMX en die werkt heerlijk met de game. Naarmate je beter leert rijden, kan je ook allerlei hulpmiddelen uitzetten en ik raad je aan dit ook zo snel je kan te doen. Het maakt echt verschil.

Sound and graphics

Grafisch is de game geweldig mooi. Maar hij laat soms wel stotters zien. Tijdens het rijden valt dit wel mee maar de uitreiking van de beker, die is echt dramatisch te noemen op mijn One X. De cutscenes voor en na de race zijn sowieso best verbeterd. Het lijkt gevarieerder en niet meer zo Xbox 360 qua graphics. Het is nog steeds niet retescherp maar goed, nogmaals, het gaat om het racen. Men heeft ook echt aandacht aan details besteed. Zo zie je met regelmaat de vonken bij je voorgangers onder de auto uitspatten.

zo’n lekke band is best lastig

Een lekke band is ook echt lek als je later de wedstrijd terugkijkt en ook de animatie in de pits lijkt opgepoetst en verbeterd te zijn.

en daar is de wegenwacht

Het commentaar is ook gevarieerder geworden en geeft meer informatie dan voorheen. De geluiden van de verschillende motoren is smullen. Zeker als je met de wat oudere Formule 1 bolides mag gaan rondrijden tijdens de invitationals. Het ronken van een Ferrari van 2004 blijft smullen.

een klassieker met een lekkere ronk

Al blijft het verbeteren van een serie die elk jaar bijna een identieke game neergooit lastig, ik vind dat Codemasters in dit geval met vlag en wimpel is geslaagd. Ze hebben met de ERS en de manier waarop strategie een grotere rol speelt, een F1 game neergezet die nog realistischer is geworden. Het rijden is een feestje en als je eenmaal in de flow van een track zit, zweef je over de baan en geeft dat een geweldig gevoel. Ja, er zitten glitches in en ja, de AI is nog steeds een dingetje in de game. Toch voorkomt dit niet dat je ontzettend veel plezier hebt met het rijden en plannen van je wedstrijd. Het is naast geconcentreerd rijden ook schakend nadenken en je race goed afstemmen. Dat extraatje maakt de game erg interessant. Dus wat mij betreft kan de champagne open!

F1 2018
90 %
review-f1-2018-racen-als-een-schaakmeesterPluspunten <br> <br> + grafisch prachtig<br> + meer dan racen alleen<br> + veel extra aspecten in career<br> + zeer realistisch <br> <br> Minpunten<br> <br> - AI is soms onbegrijpelijk<br> - stottert soms in cutscenes<br> - extra functies lastig te bedienen