De game waar ik eigenlijk niet naar uit keek omdat ik de bui alweer zag hangen, Call of Duty: Black Ops 4. De bui was een vooroordeel en zorgde misschien voor een valse start. Toch wist Black Ops 4 te verrassen en dat was niet alleen door de nieuwe Battle Royale modus Blackout.

Een nieuw jaar, een nieuwe Call of Duty. Dat is niet altijd erg gezien Infinite Warfare mij best wist te verrassen qua singleplayer en ook World War II mij vorig jaar wist te boeien. De Black Ops-tak van Call of Duty staat al langer bekend om de goede multiplayer en matige singleplayer. Dat laatste is voor Treyarch (de ontwikkelaar) een reden geweest om de singleplayer campaign compleet te schrappen. Mijn eerste reactie was negatief, gezien de singleplayer nog enigszins een manier was om te laten zien dat er nog gevoel en ruimte was voor creativiteit. Na mijn speelsessies met Black Ops 4 moet ik heel eerlijk zijn… die singleplayer modus mis ik niet. Maar later in deze review kom ik terug op het feit dat het ook wel jammer en ‘lui’ is om deze campaign er uit te laten.

Onverwachte reactie

Het is voor mijn doen vrij onverwacht dat ik het niet heel erg vind dat de singleplayer campaign in een Call of Duty afwezig is. Het is voor Treyarch een logische keuze geweest tijdens het opmaken van de jaarbalans in de administratie. Als de singleplayer bijvoorbeeld 20 miljoen dollar kost om te laten maken en je ziet dat 85% van jouw spelersbasis de campaign niet eens speelt of afmaakt… dan moet je toch eens achter je oren krabben. Dat is precies wat Treyarch heeft gedaan en daarom de pijnlijke beslissing heeft genomen om deze campaign compleet te schrappen. Er zijn nog zeker wat kleinere cutscenes om de speciale klassen uit te lichten met minieme backstory, maar hier kom ik later op terug. Het is nu dus, naast kleine tutorial missies, compleet multiplayer.

In ruil voor de singleplayer campaign krijg je onder andere Blackout terug. Dit is de nieuwe Battle Royale modus in Call of Duty en tegen mijn verwachtingen in… is dit een schot in de roos!

Black ops 4 Blackout

Blackout – Perfecte Battle Royale shooter

Het is een beste statement om te zeggen dat een modus een perfecte Battle Royale shooter is… maar toch doe ik het. Voor de mensen die nog niet weten wat Battle Royale is (en dus een tijd lang onder een steen hebben geleefd gezien de grote hype), hierbij een korte uitleg. Je wordt in een map gedropt en er is een cirkel die steeds kleiner wordt. Degene die buiten deze cirkel komt, verliest langzaamaan levenspunten en zal uiteindelijk sterven. Blackout is dus de Battle Royale variant van Call of Duty.

Blackout is voor mij echt een verrassing. Waar ik eerst dacht dat het een simpel antwoord was op de Battle Royale, is het eerder een geniaal bolwerkje wat tussen het tempo zit van PUBG en Fortnite. Waar PUBG mij veel te traag gaat en Fortnite hetzelfde tempo heeft als een vijfjarig kind met ADHD die net een pak M&M’s achterover heeft getikt, is Blackout een verademing. Het tempo is lekker, de besturing klopt als een bus, de wapens zijn fijner en de voertuigen voelen ook beter om te besturen. De map van Blackout bevat allerlei ‘gouwe ouwe’ levels uit de Call of Duty franchise wat voor veel variatie zorgt. Alles ziet er gewoon goed uit en het voelt ook aan als een product dat af is en niet een game wat net uit de preview is zoals PUBG.

In Blackout val je net als andere Battle Royale uit de lucht en klap je de parachute uit zodat je niet te pletter valt. Het navigeren naar een punt op de map gaat al veel beter dan de andere games. Het komt niet vaak voor dat je echt 150 meter naast je verwachte landing zone landt. In Blackout vind je al iets sneller een wapen, maar ook pakketjes waarmee je bijvoorbeeld tijdelijk wat perks hebt zoals ‘’Deadly Silence’’ waar jouw voetstappen amper hoorbaar zijn (vooral handig als je allerlei vijanden om je heen hebt). Het navigeren door jouw items gaat ook erg soepel, wat mooi is als je in de buurt van vijanden bent. Dan wil je geen apart menu in, maar dan wil je nog zien wat er op het scherm gebeurt.

Dan ben je eindelijk tot de tanden gewapend met allerlei dikke geweren plus scopes en dan ga je jagen! Dit kan je als squad van vier doen, als duo en ook in je eentje. Zelfs solo is deze modus leuk om te doen. Zorg wel dat je uit de Xbox Live party stapt als je nogal praatgrage vrienden hebt, want de audio in Black Ops 4 is zo goed, dat zelfs Daredevil nog level 50 kan worden. Op de meter nauwkeurig hoor je precies waar jouw vijand is. Daarom heb je ook in Blackout een behoorlijk groot voordeel als je een goede headset hebt.

Je hebt ook meer kans op overleving als je eenmaal een paar schoten geïncasseerd hebt door het healing systeem. Je hebt net als in de andere games gewoon first aid en een trauma kit. Dit werkt alleen tien keer beter door het simpele gebruik en snelheid. Hierdoor houd je het langer uit in een potje. Mocht je echt vaak overleven, dan ga je een level omhoog in Blackout en dat gebeurt echt alleen maar als je kills maakt en overleeft. Participatie alleen wordt dus niet beloond.

Zoals ik al zei is de map erg gevarieerd door de verschillende levels die aan elkaar zijn geplakt. Geen uitgesmeerde textures en lelijke objecten. Het is gewoon af. Kortom, PUBG gaat er bij mij af. Als ik Battle Royale wil spelen, wat niet vaak voorkomt, dan wordt het Blackout.

Black Ops 4 Firebreak

De rest van de multiplayer

Goed, genoeg lof over Blackout. Ik ben een beetje naar deze nieuwe modus gesprongen zonder de meer standaard multiplayer modi te behandelen. Natuurlijk heb je weer Team Deathmatch, Control, Free for All, Hardpoint etc. Maar wat nieuw is, is Heist. Het wordt gebracht als ‘’nieuw’’, maar deze modus kennen we natuurlijk al lang van andere games. Kortom, een leuke modus, maar nieuw? Nee, niet echt.

Wat mij opvalt aan de multiplayer potjes is dat er iets meer tactiek bij komt kijken. Ik gaf eerder in deze review al aan dat er klassen zijn met een achtergrondverhaal. Deze kan je allemaal bekijken en spelen in de specialist HQ. De cutscenes zien er best goed uit, maar zijn verder qua verhaal niet indrukwekkend. Ik denk ook niet dat veel spelers dit gaan spelen en bekijken. Het helpt wel heel goed om de missies te gaan spelen zodat je de speciale skills van elke klasse leert kennen. Meer dan dit is het niet.

Is Call of Duty nu ineens net zo tactisch als Rainbow Six Siege? Nee, absoluut niet. Het is leuk dat er spraakmakende personages zijn met aparte skills. Dat wil echter niet zeggen dat iedereen ineens tactisch zijn skills inzet. Hierdoor is menig Team Deathmatch nog steeds een frag-festijn van hier tot Tokio. Het level-systeem voelt wel wat beter qua vooruitgang per match. Je kan uiteraard wapens vrijspelen en perks unlocken. Maar het voelt nu wat ouderwetser en gelijk beter. Geen loot box shit en dus automatisch beter. Je hebt een Black Market waar je dingen kunt ontgrendelen op basis van jouw tier level.

De multiplayer is ergens ook wel streng. Iemand die geen kills maakt zal ook echt niet verder levelen. Je wordt dus echt gedwongen om goed te worden in de game of soms de objectives uit de modi goed te doen, want je komt anders geen steek verder. Dit is natuurlijk geen probleem en klinkt eigenlijk best goed, ware het niet dat level 1 mensen nog steeds in een match terecht komen met level 50. Kortom, ben jij nog niet zo goed, dan is het demotiverend om vooruit te komen als je telkens wordt afgeknald door betere spelers. De matchmaking werkt jou dan tegen, maar het level-systeem ook.

Extra vermelding hier is dat je de multiplayer ook offline kunt spelen in split-screen. Natuurlijk leuk voor thuis, maar je framerate en resolutie gaan omlaag en je hebt natuurlijk maar de helft van het scherm. Met al die snelle actie wordt dat nog best een uitdaging!

Tijd voor zombies!

Iets wat al langer een fan favoriet is en ook totaal uit de lucht gegrepen lijkt, is de zombie modus. Er zijn weer nieuwe levels en gebeurtenissen in de maps wat alles tot een vrij hilarisch geheel maakt. Er zit ook zeker genoeg uitdaging in. Je merkt gelijk dat je het beste met andere vrienden kan spelen door de betere communicatie i.p.v. random mensen die niet communiceren. Er komen hordes zombies op je af en hoewel het duidelijk zichtbaar is dat er iemand doodgaat uit jouw team, is het niet duidelijk wie dan naar die persoon toe gaat om te helpen. Met vreemden spelen heeft ook het nadeel dat iemand er uit kan stappen en dan is het gedaan met het level. Maar goed, voor de nieuwelingen even een korte uitleg. Zombie mode is een wave based shooter modus. Kortom, golf na golf komen er nieuwe vijanden om jou dood te maken. Je moet ze allemaal dood zien te knallen voordat je zelf ten onder gaat. In een level heb je meerdere stadia waar je door heen gaat en die hebben soms ook hun eigen mini bazen waar je dus echt met je vrienden moet samenwerken.

De levels zijn leuk! Je hebt een Colosseum inclusief arena met allerlei uitstapjes naar verschillende ruimtes. Een ander level is Voyage of Despair (op de Titanic nadat je tegen de rots bent geknald) en je hebt Blood of the Dead (doorsnee horror level).

Als je Zombies net opstart, kan het best complex overkomen met allerlei opties voor customization, maar ook het maken van drankjes om jou in de game te helpen. Voor nieuwkomers kan het dus iets te overweldigend zijn. Ik zou zeggen, speel eerst een paar potjes en dan snap je de rest vanzelf wel.

De nadelen

Het is duidelijk dat Call of Duty: Black Ops 4 het ultieme multiplayer pakket biedt. Het is alleen best jammer dat de matchmaking behoorlijk faalt. Als je level 1 bent, hoef je niet raar op te kijken als je met allerlei level 50 spelers in de match zit en dus behoorlijk faalt als newbie. Dit werkt je motivatie behoorlijk tegen om het te gaan spelen. Je kan ook niet even de singleplayer aanzetten, want die is er niet. Hier mis je de singleplayer campaign dus wel een beetje.

Daarbij is het leuk dat Black Ops 4 tactisch probeert te zijn en de mogelijkheden hiervoor geeft. Dat wil niet zeggen dat de spelers tactischer gaan spelen en ook ineens deze mogelijkheden gaan gebruiken. Natuurlijk zijn wel speciale skills die je altijd kunt gebruiken, maar samenwerking blijft iets wat zeldzaam is in Call of Duty.

Dan komt er ook nog bij dat de servers iets instabiel waren en zelfs de hele game instabiel was. Ik was eindelijk een beetje in vorm en maakte allerlei kills om hogerop te komen… crasht mijn game 10 seconden voor het einde van de match! Dat is behoorlijk frustrerend. Dit was ook niet maar één keer, maar gebeurde ongeveer 5 keer tijdens mijn speelsessies voor deze review op totaal willekeurige momenten.

Nog een irritant dingetje is het feit dat er een Black Ops 4 Season Pass is van 50 euro! Je kan ‘m apart kopen, maar zit ook in bundels. In de Season Pass zitten dan extra Zombies ”ervaringen”, 12 maps en 4 exclusieve Blackout personages. Wat irriteert hieraan? Het feit dat een vierde zombie map ”Classified” achter slot en grendel zit bij de lancering van de game omdat je geen Season Pass hebt. Die 12 extra multiplayer maps worden ook alleen aangeboden als DLC aan de Season Pass houders. Kortom, je krijgt zo meteen een verdeelde Call of Duty spelersbasis omdat sommigen de Season Pass wel hebben en anderen niet. Je mag toch hopen dat je gewoon de complete ervaring krijgt als je al 60 euro neertelt voor een multiplayer-only game? Die singleplayer is er niet voor niks uitgesloopt en nu proberen ze ook nog eens extra geld uit de spelers te krijgen met deze Season Pass. Het voelt gewoon niet goed en laat een nare nasmaak achter. Je krijgt dus alleen post-game ondersteuning qua content als je een Season Pass koopt. Dat vind ik ten opzichte van games als Rainbow Six Siege nogal schofterig.

Black Ops 4 Zombies Voyage of Despair

Tegen mijn persoonlijke verwachtingen in wist Call of Duty: Black Ops 4 mij compleet te verrassen door een compleet en goed uitgewerkt multiplayer pakket aan te bieden. Blackout is niet snel in elkaar geflanst door Treyarch, maar eerder goed uitgedacht en verfijnd voor deze franchise. Het is hiermee, voor mij persoonlijk, gelijk de fijnste Battle Royale game op de markt. Als je geen fan bent van Battle Royale, dan kan je nog altijd terugvallen op de meer klassieke multiplayer modes die naar mijn mening niet echt vernieuwend aanvoelen. Wat wel nieuw is en zeer fijn, is het feit dat je manueel jezelf moet helen en dat de klassen meer tactisch qua opzet zijn. Dit wil overigens niet zeggen dat de game ineens tactisch wordt gespeeld, maar het is in ieder geval ook niet de ultrahyperactieve shooter waar jetpacks je om de oren vliegen en allerlei gadgets jouw dood veroorzaken. Gooi hier nog de goed uitgewerkte Zombies modus bij en het pakket is compleet. Het enige wat bij mij een nare nasmaak geeft is het business model van de Black Ops Season Pass waar je dan extra levels krijgt en die maar liefst 40 tot 50 euro extra kost als je kijkt naar de duurdere bundels. Echt vrij dikke afzetterij.

Al met al heeft Call of Duty Black Ops 4 niks nieuws gebracht, maar heeft wel allerlei multiplayer componenten gepakt en dit verfijnd voor eigen franchise. Beter goed gejat dan slecht bedacht zeggen we maar. In dit geval is het goed gejat en ook nog eens goed geïmplementeerd. Dit maakt Black Ops 4 een zeer fijne multiplayer game met voor ieder wat wils.

Call of Duty: Black Ops 4
7.7
review-call-of-duty-black-ops-4-onverwacht-succes<b>Pluspunten</b><br> + Blackout is fantastisch<br> + Multiplayer werkt beter door manueel helen<br> + Zombies modus is goed uitgewerkt<br> + Beloningen-systeem werkt beter<br> <br> <b>Minpunten</b><br> - Dikke season pass afzetterij<br> - Hier en daar crashes <br> - Matchmaking werkt demotiverend door slechte werking<br> - Geen singleplayer is op zich prima, maar zorg dan dat multiplayer perfect werkt en dat je liever teveel content aanbiedt dan content via een Season Pass<br>