Met stijgende verbazing kijk ik de laatste maanden naar vrienden die nog steeds Destiny spelen. En dan bedoel ik jongens die normaal gesproken games aan de lopende band uitspelen, maar ook jongens die behoorlijk kritisch zijn en Destiny helemaal geweldig vinden. Ik dacht deze wind waait wel over maar voor sommigen is het eeuwige grinden iets wat blijkbaar nog voldoende fun oplevert. Aan de andere kant hoor ik veel verhalen over mensen die het oersaai vinden en na de zoveelste raid of hetzelfde monster het meer dan zat zijn. Waarom is Destiny voor mij klaar? 

Nieuwe kans

In het begin had ik de hoop dat alles goed kwam en ook laatst heb ik nog een poging gewaagd. Ik was ziek en dacht: ik heb niks te doen, laat ik een spel spelen die ik blind kan doen, tenslotte heb ik het veel gespeeld dus op de automatische piloot en gaan.  Dit lukte aardig en de fun was ook snel weer terug. Tot wij samen (een vaste gamevriend en ik) bij de merchant kwamen, die de nieuwe quests geeft aan de Dark Below DLC kopers die ik dus niet had. Ik ben niet vies van een beetje marketing, don’t get me wrong,  je kan de items zien maar niet kopen. Dus je ziet de candy maar kijken doe je met je ogen. Nu kun je denken, dan moet je maar de DLC kopen. Ik heb wel 60 euro betaald  en voor een simpele update, die eigenlijk al in de full game hoorde moet ik 20 euro betalen? Of in andere woorden: je hebt een game gekocht maar om het fun te houden moet je DLC blijvend kopen? Zijn we gek geworden? Of verslaafd?

loot-cave

Waarom het loot systeem Destiny verpest

Ze hebben Destiny met de verkeerde intentie ontwikkeld. Ze zien het als een grote melkkoe. We zorgen er gewoon voor dat mensen loot nodig hebben om verder te komen in het spel. De mate waarin en op welke plekken de loot dropt is aan te passen naar hoe het Bungie goed dunkt. Kortom, op het moment dat mensen te snel boosten veranderen ze snel het systeem.

Een voorbeeld hiervan was de Queen’s Wrath. Een vriend van ons had de Queen’s Wrath legendary’s opgespaard, maar toen het systeem veranderde kon hij er geen ascended shards van krijgen.  Dit speelde zich allemaal ruim voor de release van de huidige DLC The Dark Below af. Het ging ze te snel dus stelden ze het bij. Mensen kunnen wel eens ontevreden worden als ze alles hebben en daardoor meer eisen van de game. Dat kan natuurlijk niet, we moeten ze bezig houden. Dat kan in hun ogen alleen om de loot, om een level hoger te geraken, te beperken. We zorgen ervoor dat op het moment dat de nieuwe DLC uitkomt mensen weer omhoog kunnen door middel van nieuwe loot. Het vertragen van het loot systeem zorgde voor hilarische taferelen en echte haat onderling.

Zo heb ik ooit in een raid drie legendary raid gear items gekregen terwijl andere na 10 keer een raid te hadden gedaan pas hun legendary raid item kregen. Dit heeft menig mens gefrustreerd. De nieuwe Destiny DLC houd niet over en lost dit probleem niet op. Het is zelfs noodzakelijk om deze DLC te kopen om het spel enigzins boeiend te houden. Ze hebben dus een spel gemaakt dat puur en alleen gebaseerd is op loot en het grinden daarvan. De rest is bijzaak, ow en als je die nieuw DLC niet koopt is het spel gewoon over.

cad-20140915-bcc17

The Dark Below een gemiste kans

De nieuwe DLC voegt wat verhalen aan het bestaande spel toe en hier en daar een leuke in-game toevoeging, zoals biddende monsters die je moet aanvallen. Ook worden bepaalde gebieden overstroomt door monsters die de aanval aangaan met de guardians. De kans dat er goede legendarische items vallen is er, alleen valt het veel te random. Kortom: We houden ze bezig tot de volgende DLC. Mensen trappen hier nog in ook. Wat heb je aan een game als het alleen om het level hoger worden gaat? Of snap ik er gewoon niks van?

2651948-moon_story_sword-of-crota_01_1410174313_result

Ze hadden het in mijn ogen boeiend kunnen houden om het loot systeem gewoon heel uitgebreid op te zetten. Met veel loot, veel unieke loot, verschil in guardians en mensen die het spel veel spelen hebben voordeel op mensen die het iets minder spelen. Met DLC wat gericht is op echte toevoegingen en niet op een deel van het verhaal wat eigenlijk al in de 60 euro versie had moeten zitten. Dus nieuwe gebieden, rassen, classes en steden, dat is 20 euro waard.

 

 

Abonneer
Abonneren op
4 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Rene Katerberg
9 jaren geleden

De loot is niet uitgebreid genoeg, de missies zijn te repetitief en hoe er aan de knoppen gedraaid wordt door Bungie is gewoon beschamend. Vrienden hebben weken gespeeld om tot lvl30 te komen, nu doe je dat in max een week.

Rob Breedeveld
Rob Breedeveld
9 jaren geleden

Helemaal met je eens. Snap echt totaal niet waarom mensen deze game zo geweldig vinden. Andere games brandt men af omdat ze niet gevarieerd genoeg zijn. Dit is een game waarin Big Brother Bungie alles bepaalt en aanpast naar hun goeddunken. Met maar 1 doel..de 9 miljard terug halen en winst maken. Niks ‘we willen onze gamers de ervaring van het leven geven’.
Blij dat ik hem ingeruild heb..

Rene Katerberg
9 jaren geleden

De loot is niet uitgebreid genoeg, de missies zijn te repetitief en hoe er aan de knoppen gedraaid wordt door Bungie is gewoon beschamend. Vrienden hebben weken gespeeld om tot lvl30 te komen, nu doe je dat in max een week.

Rob Breedeveld
Rob Breedeveld
9 jaren geleden

Helemaal met je eens. Snap echt totaal niet waarom mensen deze game zo geweldig vinden. Andere games brandt men af omdat ze niet gevarieerd genoeg zijn. Dit is een game waarin Big Brother Bungie alles bepaalt en aanpast naar hun goeddunken. Met maar 1 doel..de 9 miljard terug halen en winst maken. Niks ‘we willen onze gamers de ervaring van het leven geven’.
Blij dat ik hem ingeruild heb..