Ik word de laatste tijd hondsdol van al die comments over 1080p, framedrops en andere teleurstellingen van mensen. Wat is nu next-gen? Gaat het om 1080p en framedrops of gaat het om andere dingen? Praten mensen elkaar na, of hebben ze echt gelijk? Ik wil jullie terug brengen naar het tijdperk dat ik voor het eerst next-gen tegen kwam.

Het begon in 1997 met de spellen Mario Kart 64, Final Fantasy VII, Tekken 3 en GoldenEye 007. Ik was 13 en had net de baard in de keel. Een moeilijke periode voor een jonge man. Alles kriebelt maar scoren ho maar. Pukkels en zo onzeker als het maar kan. Gelukkig had ik mijn Nintendo 64 en gamede me elke dag een ongeluk. Als het geen Zelda was dan speelde ik FIFA en Championship Manager op de PC. Ik was opgegroeid met 8-bit consoles en Commander Keen op de pc. Ik kan deze games gaan beschrijven maar op die leeftijd, 4 t/m 12, vond ik alles normaal en logisch. Dus was zo’n titel next-gen? Geen idee.

Ultima Online

Mijn eerste next-gen ervaring was met de game Ultima Online.  Ik weet nog goed dat mijn grote broer mij riep om te vragen of ik de hele dag wou gaan houthakken. Ultima Online was  de eerste succesvolle MMORPG.  We verschaften ons ingang tot het internet met een inbel modem, die de traditionele robotachtige geluiden maakte. Heel cool. Mijn vader vond het wat minder cool toen bij hem  de eerste rekening op de mat viel maar goed, het was fun. Je liep in een middeleeuwse wereld rond waar je kon free-roamen en bijna elk middeleeuws beroep kon kiezen. Dungeons, raids, clans, crafting, alles zat in deze game wat je in de huidige MMO kan verwachten.

Wat maakte deze game next-gen voor mij?

  • De vrijheid die je had.
  • Praten met echte online spelers over de hele wereld.
  • het was de eerste game ooit met 100.000 subscribers, met een piek van 250.000.
  • De bedenker, Richard Garriot, ging als een van de eerste particulieren de ruimte in (niks met next-gen te maken maar wel cool).
  • Een unieke sfeer.

Niet next-gen voor anderen.

  • Veel mensen klaagden over de abonnementskosten. Een spel moet toch gratis zijn als je er al voor betaald hebt.

Guild raid in Ultima

Guild raid in Ultima Online.

World of Warcraft

In 2002 was ik uitgespeeld met Ultima Online. Dit kwam omdat het was overgenomen door een grote partij. Deze partij molk de game compleet uit om er zelf financieel beter van te worden. Ik heb twee jaar moeten wachten op een game waar ik de kriebels van kreeg. In 2004 kreeg ik World of Warcraft onder ogen. Wow dacht ik, eindelijk een game als Ultima Online. Dit was een verwachtingspatroon die helaas niet waargemaakt is. De graphics waren fantastisch maar waarom was de game niet next-gen voor mij?

  • Beperkt crafting-systeem.
  • Alleen maar quests om te levelen, dit maakte het snel saai.
  • Geen ultieme vrijheid.
  • Geen goede marketplace. Het was een auction, dus live handelen onderling was geen optie.

Waarom het eigenlijk wel next-gen is:

  • Het heeft 10 miljoen subscribers! Wooooot!
  • Raid-systeem is nog altijd een succes.
  • Mensen spelen het nog steeds(!) elke dag.
  • Extra DLC is slim en vernieuwend.

WowScreen

Championship Manager 2000, 2002, 2004, 2008, 2010, 2012, 2013

De eerste Championship Manager was behoorlijk next-gen voor mij, omdat het vrij dicht bij het echt managen van een voetbalclub kwam. Een perfecte sim met een database van 20.000 voetbalspelers. Het had in eerste instantie waardeloze graphics. Je moest het doen met een simpele tekstbalk die verslag deed van de wedstijd. Je leverde in op de graphics, omdat de rekenkracht optimaal werd benut voor de ultieme sim-ervaring. De nieuwere versies bieden wel een, weliswaar simpele, geanimeerde wedstrijd.

Voor mij next-gen:

  • Omdat het zeer uitgebreide statistieken, cijfers, simulatie gebruikt om het managen van een voetbalclub goed weer te geven.
  • Het gevoel (sfeer) dat je echt een voetbalclub managet.

Voor anderen niet nex-gen:

  • Omdat de graphics ruk zijn.

155614_2

Gamecube

Ik heb toen een tijd op de gamecube gespeeld, maar voor mij was dat niet echt next-gen. Al heb ik mij erg vermaakt met de Zelda games, Mario kart en Mario voetbal. Ik denk dat het vooral te maken heeft met het constant voortborduren op oude titels, dat het mij op een gegeven moment ging vervelen. Toch wil ik Super Smash Bros wel op een voetstuk plaatsen. Dat je met de legendarische Nintendo-figuren in Nintendo-achtige wereld kon vechten tegen elkaar was next-gen. Dat het spel nog steeds veel op LAN-party’s wordt gespeeld zegt eigenlijk ook genoeg.

The Elder Scrolls IV: Oblivion

Het vervolg op het al fantastische Morrowind had alles: diepgang, geweldige graphics, veel speeluren en geweldige uitbreidingen. Het werd door alle grote gamesites dan ook als geweldig beoordeeld. Ook werd het goed ontvangen door het publiek, met als gevolg een verkoopaantal van 3.5 miljoen. Ik kan dan ook weinig bedenken waarom mensen het niet next-gen zouden vinden.

GameRankings 93.85% (X360)
92.98% (PS3)
93.29% (PC)
Metacritic 94/100 (X360)
93/100 (PS3)
94/100 (PC)
Review scores
Publication Score
1UP.com A
Famitsu 38/40 (X360)
GameSpot 9.6/10 (X360)
9.5/10 (PS3)
9.3/10 (PC)
GameSpy 4/5 stars
IGN 9.3/10 (X360)
9.2/10 (PS3)
9.3/10 (PC)
Official Xbox Magazine 9.5/10 (X360)
PC Gamer US 95/100 (PC)

Cijfers van gamesites: Elderscrolls IV 

Waarom next-gen voor mij?

  • Geweldige graphics.
  • Heel veel speeluren naast de main story.
  • De diepgang die in het RPG element was gestoken.

Waarom geen next-gen voor anderen?

  • Houden niet van het genre.
  • Ik hoor graag van jullie redenen.

Minecraft

Ik hoorde twee jaar geleden mijn broer en onze gamevrienden praten over zombies en schuilplaatsen. Je eigen Lego wereld creëren. Wat triest en kinderachtig dacht ik. Dat ga ik nooit doen. Het gesmeek van “ga het nou eens proberen” en het feit dat ik constant aan het lone-gamen was, trok mij over de streep. Dat een pixel game mij zo kon boeien had ik nooit gedacht. Ik heb in deze game zoveel speeluren zitten dat hij zeker in mijn top tien staat qua speeluren.

Waarom next-gen voor mij?

  • Boeiend, ondanks de slechtste graphics ooit.
  • Verveeld nooit, de creaties die je kan maken zijn oneindig.
  • De beste waar voor je geld game ever.

Waarom voor een andere niet

  • Slechte graphics 😉
  • Houdt niet van Lego.
  • Vindt het kinderachtig.

minecraft-2__140227213724

Toen ik vorig jaar de Xbox One kocht was het lang wachten op echte goede titels. Ik vond Forza qua graphics zeker next-gen, al kan ik de game verder moeilijk beoordelen omdat ik niet zo’n race-fan ben.

Destiny

Omdat Destiny vele records heeft verbroken wil ik graag deze game uitlichten.

Destiny is misschien wel het knapste stukje marketing uit de 21ste eeuw. Hier kan Microsoft nog een puntje aan zuigen. Het werd groots gebracht en elke letter, waarvan het inkt nog nat was, werd gulzig verslonden door menig lezer. Het zou het spel van het jaar worden en er was een budget waar menig filmproducent een moord voor zou plegen. Het stukje marketing was zo goed gelukt, dat toen de eerste kritieken binnen kwamen menig fan boy boos werd, mission accomplished! Mensen werden op Facebook bedreigt en ook onze Xbox One Facebook-pagina leed eronder. Zes weken na de releasedatum, blijkt het toch echt overhyped. Het spel heeft geweldige graphics en ja, ik heb zeker mijn wow-momenten gehad. Deze wow-momenten scoren hoog op mijn next-gen beoordelingsgraad. De eerste stappen op de maan waren fantastisch. Dit spel is voor mij next-gen omdat:

  • Het grootste budget aller tijden met 500 miljoen.
  • Binnen 24 uur al voor meer dan 500 miljoen dollar verkocht.
  • Elke dag een paar miljoen mensen die het nog spelen.
  • Het is een shooter met RPG elementen en een stukje MMO er in.
  • Ik speel het nog elke dag en ik vraag me af waarom.

Nu hoor ik je denken: WTF heeft het budget met next-gen te maken? Geen ene fuck qua gameplay en graphics, maar wel met de mogelijkheden in de toekomst omdat een groot deel van het budget nog beschikbaar is. Dat games een budget hebben waar voetbalclubs als Real Madrid, Barcelona en Bayern hun jaaromzet op berekenen. Zegt genoeg over hoe groot de gamewereld is. Voetbal is tenslotte de grootste entertainment-business van de wereld.

destiny-jumpships

Xbox One en next-gen

Wat ik eigenlijk wil zeggen in mijn relaas van opgesomde games, is dat het heel persoonlijk is. Als je kijkt naar mijn beoordelingen gaat het vaak over unieke en vernieuwende games, dus eigenlijk nooit de graphics. Dit kan natuurlijk wel bijdragen aan de beleving van een game, maar is net zo belangrijk als sfeer, muziek en gameplay. Als je de laatste jaren naar consoles als de Xbox 360 en de PS3 kijkt en de games vergelijkt met de huidige generatie games zie je misschien niet direct een verschil. Dat is teleurstellend en dat begrijp ik. Tuurlijk moet je de ontwikkelaars de tijd geven om de consoles beter te leren kennen, maar hebben we qua graphics echt nog zoveel te winnen? Moeten we de huidige consoles niet als tussenstations zien? Gaan we naar iets vernieuwends toe? Naar een nieuwe ervaring? Gaan de VR-brillen misschien wat brengen? Allemaal vragen die lastig te beantwoorden zijn, tenzij je in een glazen bol kan kijken.

Ik vind de strategie die Microsoft gekozen heeft prima. We zijn al een tijdje de weg ingeslagen dat we alles willen delen en samen willen doen. We kunnen media en audio al overal vandaan plukken, wat de muziek en en filmwereld erg heeft doen veranderen. Denk hierbij aan Spotify, Netflix en andere streamingsdiensten. Dat films, games en muziek al steeds dichterbij elkaar komen wordt steeds duidelijker. Hoe vaak zien we al niet dat bepaalde songs uit games de hitlijsten bestormen of acteurs in games spelen? Of dat films compleet gemaakt worden door computeranimaties. Dit is al een aantal jaar aan de gang en hier speelt Microsoft natuurlijk prima op in met de Xbox One. Stel je eens voor wat dit voor de toekomst kan betekenen. Stel je eigen muziek samen onder games? Speel zelf als hoofdrolspeler in een game, of film? Door middel van kinect? Nogmaals ik heb geen glazen bol maar Microsoft zit vooraan. Daarom is de Xbox One zeker next-gen. Ja, we moeten er aan wennen en ja, het gaat om de games, maar de gamewereld verandert net zoals de hele entertainment-branche. Welkom mensen in de next-gen wereld. Een wereld waarin jij de keuze hebt wat je wilt. On-demand op de Xbox One. De PS4 is voor de gamer? De Xbox One is voor de toekomst.

fanboy

Laat me weten hoe jullie erover denken?

Inmiddels ben ik gelukkig getrouwd en heb ik ook al echte borstharen. Het is dus goed afgelopen met het 13-jarige jongetje.

Abonneer
Abonneren op
6 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
John de Jong
9 jaren geleden

Ik deel je mening v.w.b. de richting die MS heeft gekozen met de Xbox One. Vooral vanwege de functionaliteiten die de Kinect biedt als input device en de cloud servers van MS. Zonder de Kinect is het iets minder next-gen.

patrick
patrick
9 jaren geleden

Ik heb je artiekel gelezen en wil je even credits geven voor de opmaak en tijd die je er in gestoken hebt. kudos. Ik weet niet hoe oud je bent maar ik ben nu 36 en ik herken je verhaal ook heel goed. Wat betrefd 1080p en 60fps. We begonnen zo een goede 10 jaar geleden met de hd ready schermen in onze huiskamers. toen der tijd was plasma de rage. na verloop der jaren kregen we fullhd whoopie kleinere pixels in onze mooie grote tvs. nu zie je de opkomst van oled tv’s , curved tv’s en 4k(ultrahd). onze… Lees verder »

Youss
9 jaren geleden

Nice article. Iedereen is tegenwoordig zo bezig met de 1080p/60fps vs 900p/60fps dat ze vergeten dat een game er is om je te entertainen als het mij alleen om de grafische aspect gaat dan kijk ik wel een full hd movie (HOBIT). Voor mij betekent next-gen niet alleen mooie grafische beelden een toevoeging aan de comfort en gemak om alles te besturen op je console vind ik ook heel erg belangrijk, in mijn ogen is xbox one daar goed in geslaagd. Grafisch doet de xbox one niet onder zijn concurrent de ps4 en als we kijken naar de games die… Lees verder »

Heiny Reimes
Heiny Reimes
8 jaren geleden

Voor mij is next-gen altijd ‘extreem simpel’ een grote sprong in graphics geweest en verder enkel hopen mijn favieriete genres in een frisser uiterlijk terug te zien. Natuurlijk hoopte ik ook op nieuwe genres, nieuwe technieken, maar aan het einde van het verhaal heb ik maar weinig nieuwe technieken het echt zien maken. Dus zijn het enkel nieuwe genres die wat meer de aandacht wonnen. Technieken die er toe deden: – Split-screen – De evolutie van multiplayer offline – De komst van online multiplayer – De komst van 3D graphics, die veel nieuwe genres als gevolg had Technieken die met… Lees verder »