De Series X is in aantocht. De pre-orders bij Microsoft staan open en er komt steeds meer in de media over dit nieuwe monster.

Duizenden ontwikkelaars zijn op dit moment al bezig met het maken van games voor deze nieuwe console en een aantal daarvan hebben de kracht van de Series X echt nodig. Met Halo Infinite als voorganger zijn de 15 Xbox Game Studios druk bezig met het creëren van een lijst aan exclusives. En exclusives, daar worden gamers heel opgewonden van, als we de fans van de concurrent mogen geloven.

Waar men bij Xbox ook op hamert is het behouden van je gamegeschiedenis. Je hele erfenis aan games moeten zoveel mogelijk speelbaar blijven en natuurlijk moeten al je achievementstickers en je vooruitgang behouden blijven. Daarnaast wil je ook niet dat je extra geld moet steken in nieuwe accessoires, dus ook die moeten bruikbaar blijven.

Duizenden titels bij launch

Met de Xbox One begon het al. Een lange lijst van Xbox 360 games en later ook original games die je gewoon kon blijven spelen. De Series X gaat nog een stapje verder. Want naast de technische uitdaging om deze chip en het systeem ook klaar te maken voor al die oude games, heeft men ook dingen vernieuwd. Men is al meer dan 100.000 uur aan het testen geweest en duizenden games zijn al speelbaar op de Series X. Maar dat is niet alles. Want Xbox wil dat al die oude games nog beter gaan draaien dan ooit tevoren. De backward compatible games lopen geïntegreerd op de Xbox Series X hardware en gebruiken de volle kracht van de CPU, GPU en de SSD. Geen boost mode, geen downclocking maar gewoon volle kracht vooruit.

Dit betekent dat de titels lopen zoals ze ontworpen zijn, en dat is vaak vele malen beter dan de console waarop ze ooit gelanceerd zijn. Dit zorgt voor hogere en stabielere framerates en worden games op maximale resoluties gerenderd. De laadtijden zijn vele malen korter. En, nu komt het, men heeft het daar niet bij gelaten. Het team heeft samen met de Xbox Advanced Technology Group namelijk een nieuw innovatieve HDR-techniek gemaakt. Dit maakt dat het systeem in elke game HDR gaat gebruiken. Dus dit hoeft niet meer in de game te zitten maar de hardware van de Series X zorgt zelf voor een HDR-weergave. Omdat de console dit zelf regelt, zal het de prestaties van de game niet beïnvloeden.  Dit geldt ook voor alle original Xbox en Xbox 360 titels. Daarnaast kan de Quick Resume techniek ook voor oudere games ingezet kunnen worden.

Een techniek die men al bij de Xbox One X heeft gebruikt en nu dus door wordt gezet is het gebruik van de Heutchy methode. Deze methode zorgt ervoor dat titels verbeterde 4K graphics kunnen renderen of een filter kunnen toepassen waardoor de kwaliteit van het beeld verbeterd wordt. Een andere innovatie is de techniek waarbij men framerates kan verdubbelen. Dit wordt toegepast op een aantal titels.

Al met al, het wordt een beest van een console die hoe dan ook gaming gaat veranderen.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties