De laatste dagen is het al vaak ter sprake gekomen. De specs van games voor de PS4 zijn vaak beter dan die van de Xbox One. Maar is dat werkelijk zo? En zo ja, waar zit hem dat dan in?

De PS4 heeft betere hardware, dat is eigenlijk wel algemeen bekend. Dit heeft te maken met de inrichting van het GDDR5 geheugen. De Xbox One heeft daarentegen een DDR3 inrichting die dan weer gekoppeld is met eSRAM. Dus heft de snellere eSRAM daardoor het verlies van een langzame DDR3 op? Dat is de vraag.

De CEO van Stardock, Brad Wardell, heeft daar onlangs in een interview het volgende over gezegd. “Of dit waar is, is afhankelijk van met wie je hierover van gedachte wisselt. In mijn opinie lost eSRAM het niet helemaal op, maar het komt er wel dichtbij.” Wardell vindt de PS4 wel beter omdat deze beschikt over 18 cores terwijl de Xbox One het met 12 moet doen. Volgens Wardell zit er dus betere hardware in een PS4. Hij vind daar wel tegenover staan dat de software van de Xbox One een stuk verfijnder is.

hqdefault[1]
Brad Wardell
Dus de vraag is of de grafische verschillen tussen de PS4 en Xbox One kleiner gaan worden als men DX12 onder de knie gaat krijgen? Een jaar geleden liet Xbox One Team Partner Development Lead Frank Savage daar nog het één en ander over weten. Hij vertelde dat de eSRAM wel degelijk in staat was om developers de 1080p bij een framerate van 60 fps te laten halen. De Xbox One heeft 32 MB high speed eSRAM in zich. Deze is direct naast de GPU geplaatst en alleen de GPU maakt hier gebruik van. Dit zorgt voor een hoge bandbreedte welke weer nodig is voor het snel renderen van beelden en een afscherming van de CPU die hierdoor de eSRAM niet kan belasten. Hiermee moet het dus mogelijk zijn de eerder genoemde specs te halen.

“ESRAM is dedicated RAM, it’s 32 megabytes, it sits right next to the GPU, in fact it’s on the other side of the GPU from the buses that talk to the rest of the system, so the GPU is the only thing that can see this memory,”

eSRAM vs GDDR5

Sniper Elite 3

Een andere grote naam in de gamewereld, Rebellion Games developer Jean-Baptiste Bolcato, zag dit toch anders. Bij het maken van Sniper Elite 3 voor de One liepen zij toch wel tegen wat problemen aan. Hij is van mening dat de eSRAM wel makkelijk in het gebruik is maar dat het gewoon te klein is om de 1080p te bereiken. De buffer kan dat volgens zijn zeggen niet aan. Hij vindt het verschil in programmeren voor de 360 en de One dan ook vergelijkbaar met dat van de PS3 en PS4 maar dan in omgekeerde volgorde. De PS3 was veel lastiger te programmeren dan de 360, maar nu lijkt dat omgedraaid. De One is juist de console die veel lastiger voor devs is. Om zijn woorden te citeren: “ it’s just a pain in the ass to start with. We are on fine ground now but the first few months were hell.  Uiteindelijk heeft Sniper Elite 3 het wel gered. En is deze game inderdaad op 1080p en een fps van 60 op de markt gekomen. Het kan dus wel. Nog beter, bij benchmark tests bleek dat de fps nogal wisselend waren en schommelde tussen de 40 en 60 fps maar dat de Xbox One op het gebied van stabiliteit toch beter presteerde dan zijn tegenhanger van Sony. Tel daar een blijkbaar betere kleurverzadiging bij op en de Xbox One lijkt dit gevecht toch te winnen.

Maar dat het, ondanks het diepe geloof van Frank Savage, voor de One moeilijk is, blijkt wel uit het feit dat het nog maar weinigen gelukt is om daadwerkelijk die 1080p – 60 fps te halen. Desondanks is het mogelijk. Fifa 15 heeft het voor elkaar gekregen en ook COD AW heeft delen in de campaign die op dat niveau opereren. Halo: The Master Chief Collection heeft deze grens ook voor elkaar gekregen. Maar eerlijk is eerlijk, de games waarbij je het juist zou verwachten, haakten weer af. Battlefield, Project CARS, Forza Horizon, allen redde zij het niet. Soms wel de 1080p maar dan weer met maar 30 fps. Of juist andersom waarbij een Battlefield zelfs niet verder kwam dan 720p. Het blijft toch een beetje een raadsel waarom Microsoft en de grote studio’s elkaar daarin niet echt helpen. Anders zou het toch wel moeten lukken. Frank Savage says so dus… Moeten ze niet veel meer samenwerken?

Die-hard fans

Terug naar Wardell, hij denkt dat de hardcore-fans altijd verschillen blijven zien maar hij betwijfeld of de gemiddelde gebruiker dit ook ervaart. In de discussie op Facebook over het 1080p vs 900p verhaal merk je ook dat de gemiddelde speler het een zorg zal zijn en zij zich veel meer richten op gameplay. De die-hard techneuten roepen dat zij het verschil duidelijk zien. Wardell en ik zitten hierin op één lijn, zowel hij als ik zien die verschillen niet zo erg. Brad Wardell en zijn team zijn trouwens bezig met een game genaamd Ashes of Singularity, een game die er erg vet uit ziet.

ashesofthesingularity

Maar goed, na al deze info en meningen ben ik nog niet veel wijzer. Ik kan alleen maar wat conclusies trekken. De Xbox One is een multimedia apparaat en de software (en hardware) lijkt op dat multifunctionele gericht te zijn. De PS4 is puur een gameconsole en totaal daarop ingericht. Zal het in de toekomst makkelijker worden? Daar ben ik wel van overtuigd. Als je de Xbox 360 als voorbeeld neemt, zie je dat de games die nu voor de 360 gemaakt worden (neem een GTA V) vele malen meer uit het apparaat halen dan wat men in de begintijd voor mogelijk achtte. Dus geef het een jaar of wat en de Xbox One zal voor de developers geen geheimen meer hebben, de software is totaal aangepast en geoptimaliseerd en de console zal dan aan al onze wensen kunnen voldoen. En of de Playstation fans dan nog kunnen zeggen dat hun console superieur is, betwijfel ik. Ik denk dat ze dan gelijkwaardig aan elkaar zijn. Dus..geduld..

Abonneer
Abonneren op
4 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments
Niels van der Grift
Niels van der Grift
7 jaren geleden

Wat je zelf al zegt. Het duurt even voordat alles uit het apparaat wordt gehaald. Ik zie liever 1080p met 30fps zoals bij GTA 5 dan 720p met 60fps. Ik snap niet waarom deze generatie zo hard maalt om die 60fps.

Martin Katerberg
Martin Katerberg
7 jaren geleden

60fps is belangrijk bij een shooter en race games. Dit is zodat alles vloeiend verloopt

Thijs Van Abs
Thijs Van Abs
7 jaren geleden

Ik zou liegen als ik niet zou zeggen dat ik het liefst ook gewoon alle games in 1080p op mijn Xbox One zou willen zijn en dat ik baal dat de PS4 dit redelijk vaak wel heeft, echter ook niet altijd. Het is echter duidelijk dat 1080p niet echt gemakkelijk is voor de Xbox One, kijk naar wat CD Projekt RED zei over dat Direct X12 niet eens genoeg zou zijn om de resolutie van 900p naar 1080p te tillen. Zelf ben ik van mening dat 900p de ‘sweetspot’ voor Xbox One is. Kijk naar games als Ryse en Dragon… Lees verder »

Leon Zandman
Leon Zandman
7 jaren geleden

Ik speel momenteel Sniper Elite 3 en ik kan je wel zeggen dat daar behoorlijk veel frame drops optreden. Ik vind de performance van die game niet zo geweldig.