Zoals jullie wellicht al wisten ben ik gek op games van onafhankelijke ontwikkelaars (indie). De ontwikkelaars hebben naar mijn mening net even wat meer speling om te experimenteren en dat zie je vaak terug in de games. Zo ook in Tokyo 42, waarin je je waant in een bloederige doch kleurrijke wereld.

Zoals ik al zei kun je binnen het indie-genre verwachten dat de ontwikkelaars een stuk meer experimenteren dan de grote jongens. Zo zie je vaak dat bestaande en nieuwe genres aangepast en met elkaar gemixt worden om zodoende iets uniek te creëren. En laat dat nou iets zijn waar ze bij Mode 7 (de studio achter deze game) flink mee bezig zijn geweest!

Tokyo 42

Stel je voor. Je wordt thuis wakker, rekt je uit, zet de tv aan en probeert rustig wakker te worden. Terwijl je een bak koffie zet leest die veel te vrolijke chick het ochtendnieuws voor. “Trump is de nieuwe president”, “Ajax geen kampioen dit jaar”, “Het arrestatieteam is nu ter plekke bij de woning van de persoon die verdacht wordt van de moord.” Zoals elke ochtend eigenlijk niks boeiend dus. Je wordt vervolgens gebeld door een vriend: “Ga weg daar! Je wordt verdacht van moord. Iemand probeert je erin te luizen, de politie zit achter je aan. Om dit op te lossen moeten we de moordenaar zien te vinden. Om dit te kunnen doen moet jij een moordenaar worden en in opdracht mensen vermoorden zodat je een professionele huurmoordenaar wordt en erachter kan komen wie die eerste moord in jouw schoenen probeert te schuiven.”

Volg je het nog? Ik snap het. Het klinkt een beetje gek en dat is het ook. Na deze intro van de game begint je nieuwe leven als wraak-zoekende huurmoordenaar. Je stapt je flat uit en komt terecht in de prachtige neongekleurde wereld van Tokyo 42.

De basis

Oke, de basis van de game lijkt me duidelijk. Je zult mensen moeten vermoorden. Heel veel mensen vermoorden. Dit mag je gaan doen in een kleinschalig futuristisch Tokyo. Een Tokyo waarin de neonkleuren van je beeld spatten, het wemelt van de vliegende auto’s en moordcontracten zijn vrijwel overal verkrijgbaar.

Het mechanisme in de game is onwijs simpel maar toch redelijk vermakelijk. De doelwitten die jij moet vermoorden kun je op jouw manier om het het leven helpen. Zo kun je sneaky met een katana te werk gaan of guns blazing het strijdveld betreden. Maar je kunt ook vanaf een afstand met een sniper te werk gaan. In een game als dit is dit een fijn gegeven en het zorgt ervoor dat er geen verveling bij komt kijken, je kunt elke missie elke keer weer anders aanpakken. Met het geld dat je vervolgens verdient kun je weer nieuwe wapens en gadgets kopen. Zo zijn er gadgets waarmee je je vijanden kunt volgen en kun je zelfs van identiteit wisselen om zo juist aan jouw vijand te ontsnappen.

You got the looks!

Zoals ik eerder al aangaf ziet de game er prachtig uit. Soms stralend, soms wat somberder, maar in beide gevallen is er genoeg aandacht besteed aan het uiterlijk van de game. Je speelt de game vanuit een hoog isometrisch bovenaanzicht waarbij je het speelveld telkens met een kwartslag kunt draaien. Je zult tijdens het spelen dus veel bezig zijn met de camera om de perfecte kijkhoek te vinden. Helaas heeft dit zo zijn minpunten. Het gebeurde mij namelijk regelmatig dat ik werd doodgeschoten door een vijand die ik vanuit mijn perspectief helemaal niet kon zien. Vervelend, aangezien je na één schot al dood bent. Ondanks dat dit soms nog wel eens kan irriteren is het verder leuk bedacht en goed uitgewerkt.

Schieten, vechten en springen

Tokyo 42 is een game die draait om de actie. Als je zo’n soort game maakt is het dus van groot belang dat dat aspect van de game ook goed werkt. Nu is dat voor het grootste gedeelte waargemaakt. Zo gaan kogels net even wat langzamer dan je gewend bent en kun je deze makkelijk volgen over het strijdveld en indien nodig proberen te ontwijken. Helaas, door de hoogteverschillen tussen gebouwen, is het regelmatig lastig om je schoten te plaatsen. Hoogtes worden namelijk niet doorberekend en hierom zul je behoorlijk vaak mis schieten. De game dwingt je op deze manier om sluipend te werk te gaan en later pas het grote geschut uit je zak te toveren. De AI heeft hier blijkbaar geen last van, want die weet altijd de goede kant op te schieten.

Een pluspuntje van de game is dat je lekker hoog kunt springen en geen valschade kunt oplopen. Hierdoor kun je eindeloos van gebouw naar gebouw springen, waardoor het gevoel van vrijheid zeker tot zijn recht komt.

Nemesis

Iets later in de game zul je regelmatig oog in oog komen te staan met de zogenaamde “Nemesis”.  Simpel gezegd zijn dit gewoon rivaliserende huurmoordenaar die het op jou voorzien hebben. Mocht je hun overigens uitschakelen dan kan dit een leuk geldbedrag opleveren, vet nice dus! Helaas komen ze mij net even iets te vaak lastigvallen en zo gebeurt het regelmatig dat ze tijdens een missie in beeld komen. Waardoor je dus met nog meer factoren rekening moet houden en meestal niet meer sluipend de missie kan voltooien.

Een ander probleem waar de game mee kampt is de ontiegelijk langzame sniper rifles. JE**S wat zijn die traag zeg! Met je sniper kun je hoogstens een vijand doden, want zodra je schot is gelost beginnen alle vijanden als een malle te rennen en spontaan hun magazijnen op je te legen. Daarnaast zul je regelmatig van de trap de afgrond in vallen als je rent in plaats van loopt en hebben je vijanden blijkbaar soms een soort van onzichtbare kogels die dwars door muren heen kunnen.

De multiplayermodus van de game is een soort kat-en-muis-spel waarbij je logischerwijs jouw online tegenstander moet vermoorden. Helaas kent deze modus dezelfde problemen als de verhalende modus waardoor de lol er snel af is.

Begrijp me niet verkeerd, Tokyo 42 is een vermakelijke game waar ik toch wel wat uurtjes in heb gestoken. Helaas wordt de lol snel onderbroken door de vele irritaties en bugs die zich in de game bevinden. Als je hier doorheen kunt kijken is Tokyo 42 een kleurrijke, bloederige game met simpele muziek en een heerlijk simpel verhaal. Ideaal voor de momentjes waarop je even niet meer weet wat je nu moet gaan spelen. Ga jij hem kopen? Check even de gameplay hieronder en koop daarna de game hier voor €19,99!

Tokyo 42
65 %
tokyo-42-kleurrijke-review-tochPluspunten: <br> - Kleurrijke futuristische blik op Tokyo <br> - Innovatief camera-systeem <br> - Lekker simpel en tijdvullend <br> Minpunten: <br> - Game kent veel bugs <br> - Vijandelijke huurmoordenaars (Nemesis) verstoren je missies <br> - Schoten worden niet doorberekend, waardoor je vaak mist <br> - Perspectief zorgt er regelmatig voor dat je het overzicht verliest en sterft <br>