Sleeping Dogs

Toen de eerste versie van Sleeping Dogs werd ontwikkeld, heette het nog True Crime: Hongkong.  Activision Blizzard stopte de ontwikkeling in 2011 wegens te hoge kosten. Square Enix nam de productie over.  Het spel werd vervolgens op 13 Augustus gereleased op Steam. Drie dagen later kwam het spel uit op de Xbox360  in Europa.  Ruim 2 jaar later, 10 oktober 2014, is de game gereleased voor de next-gen consoles. Square Enix belooft next-gen grafische beelden en stuurt ook alle DLC mee die voor de last-gen uitgekomen is. Of graphics echt next-gen zijn bepalen we natuurlijk wel lekker ff zelf.

Verhaallijn

je speelt een undercover agent genaamd Wei Shen. Deze held moet infiltreren in de gevaarlijkste Triade van Hongkong.  Tijdens het verhaal leer je alle personages steeds beter kennen. Wei Shen heeft een gewelddadig verleden en daarom past hij prima in het straatje van de gewelddadige Triade.  Het kost hem in eerste instantie aardig wat moeite om het vertrouwen te winnen van zijn leider. Ook komt Wei Shen niet ongeschonden uit talrijke vechtpartijen. Het levert hem  aardig wat blauwe plekken, kapotte vuisten en bloedende ledematen op.  Naarmate het verhaal vordert betaald dit vechten zich uit. Niet alleen in de triade klim je steeds hogerop, ook voor de politie ben je steeds waardevoller. Het verhaal is een klassieker wat zich ook prima op het witte doek had kunnen afspelen. Steven Seagal zou jaloers zijn op de skills van Wei Shen. Je wordt door alles wat zich in de game afspeelt steeds meer de game ingezogen.  Het verhaal is echt fantastisch.

Sleeping Dogs wordt gespeeld vanuit de third-person view.  Je kan het qua gameplay vergelijken met GTA, Saint Row, Red Death Redemption, Maffia en more of the same. Dit is prima want de gameplay werkt gewoon en ook deze ontwikkelaar wil hier een graantje van meepikken. Je moet missies spelen voor zowel de Triade als de politie. Je kan hier cop favor mee verdienen of Triade favor. Je unlocked hier specials  mee die worden weergegeven in een simpele skill tree. Eén voor Triade en één voor cop. Naast deze Traide- en cop-missies heb je missies die je kan volbrengen door NPC’s te helpen. Als je deze gasten helpt krijg je face favor. Je hebt dit nodig om je character sterker te maken  De laatste skill tree ontgrendel je door het verzamelen van beeldjes. Zo heb je in totaal vier skill trees. Het is leuk om je character te kunnen upgraden maar het had allemaal wel wat uitgebreider gemogen. Kwa kleding, auto en motoren lijkt het op games zoals Saintsrow en GTA. Ik hoor je nu denken wat maakt deze game uniek dan?

sleeping_dogs_01

Unieke vechtmachine

Dat kungfu gigantisch gaaf is bewezen meesters als Jackie Chan en Bruce Lee. Maar dit  kungfu-vechtsysteem maakt de game Sleeping Dogs uniek in zijn genre. Naarmate de game vordert ga je steeds meer combo’s leren. Je kunt je tegenstanders locken om ze vervolgens slaags te geven. De kunst van het ontwijken is vooral een timingskwestie. Je tegenstander wordt rood op het moment dat hij je keihard op je knar wil meppen. Door op het juiste moment te ontwijken, kun je een counter-attack uitvoeren. Time je dit niet juist, krijg je de volle laag.  De verschillende knoppen-combo’s doen mij denken aan games als Streetfighter, Mortal Kombat,Tekken maar nog het meest aan de Batman games. Timing is belangrijk en dat was voor mij een grote uitdaging. Naast het unieke vechtsysteem is het erg gaaf dat de omgeving ook betrokken wordt in het robbertje vechten. Zo kun je gasten elektrocuteren, shredden, over relingen gooien en netjes opruimen in containers. Dit had echter nog wel wat uitgebreider gekund. Meer opties om de omgeving erbij te betrekken. Toch ben ik mij er van bewust dat het daardoor ook te makkelijk wordt. Als je bijvoorbeeld iemand met zijn knar tegen een ventilator aandrukt is het gelijk klaar. Teveel van dit soort specials zou de game te makkelijk maken. Het Kungfu is heel gaaf alleen heb je daar verderop in de game niet altijd genoeg aan, want dan zul je ook moeten schieten.

sleeping_dogs_first_30_minutes_pc_gameplay___impressions_1

Free-roam en minigames

Tussen de missies door kan je lekker free-roamen door de stad. Je kan auto’s kopen en kleine andere minigames doen, bijvoorbeeld karaoke zingen in een bar. Dit werkt als de Guitar Hero-gameplay. Hier gebruik jij je pookje om de juiste noten aan te slaan. Als je dit goed doet unlock je steeds meer liedjes.  Als je genoeg hebt van de minigames kan je altijd op je motor lekker van de ene naar de andere kant cruisen.  Je kan ervoor kiezen om tussendoor collectibles te zoeken of de plaatselijke markthandelaar te helpen om iets weg te brengen. Je hebt dus vrijheid om dingen te doen die jij wilt. Dit is free-roam mensen!

Besturing

Het besturen van auto is lastig, je zit erg vastgeplakt aan de weg en dat irriteert nog wel eens. Als je andere gasten moet achtervolgen ben je constant bezig met het controleren van je auto. In verhouding tot het goed uitgewerkte vechtsysteem is dit dan weer erg jammer. De camera is zoals al eerder genoemd vanuit de derde persoon en werkt prima en vloeiend. Tijdens het vechten is de besturing prima om je tegenstander helemaal kapot te meppen.

sleeping_dogs_10

Sfeer

De game ademt Hong Kong uit in zijn puurste vorm. Aziatische markten, hectiek en drukte op straat.  Veel neonverlichting, schaars geklede vrouwen, shemales en andere gespuis.  Dit alles beleef je onder de heerlijke klanken van Aziatische melodieën. De muziek die eronder gezet is maakt voor mij de game echt een heerlijke game. Je waant je in het oosten.

Grafisch

Ze beloofden betere graphics maar krijgen we dat ook? Ja is het antwoord. De verlichting van de stad is ’s avonds beter. De regen ziet er realistisch uit. De glans op de auto’s is prachtig en op de achtergrond heb je veel detail. In een regenachtige nacht is Sleeping Dogs op zijn best. Opvallend is dat het verhaal zich ook vaak ’s nachts afspeelt. Hebben ze dit bij Square Enix expres gedaan? Omdat het er dan beter uitziet? Geen idee, maar het werkt wel! Als je full speed door de straten scheurt is de stad niet meer blurry maar kleurrijk en scherp. Gaaf hoor! Het is te vergelijken met de graphics van GTA op de Xbox 360. Als je daarbij bedenkt dat GTA next-gen graphics liet zien, mag je dit dus als een compliment opvatten.

Het is een leuke game met een unieke sfeer, goede graphics en een goed vechtsysteem. Het ontbreken van een multiplayer-modus en de slechte besturing van de auto’s riekt naar het iets te snel willen afmaken van de game. Dit was echter ook in het orgineel al het geval. Had de ontwikkelaar nog iets meer tijd in deze game gestopt dan had het een hele grote game kunnen worden. Toch is het in mijn ogen vermakelijk genoeg om te kopen. De mensen die deze game nog niet hadden gekocht krijgen alle 24 DLC-pakketten van het origineel er gratis bij.  Bij elkaar zijn dit twee uitbreidingen en voor de rest extra goodies in-game. Ben je games als Destiny zat, dan raad ik je aan om deze game te kopen. Je krijgt waar voor je geld en er zitten aardig wat speeluren in.

Jeffrey
    Jeffrey
    Deze technische Twentenaar slikt alle klinkers in. Wat hij niet slikt zijn games onder de 1080p en 60fps. Elke pixel telt!