Review: You Suck at Parking – verrassend leuk

You Suck at Parking weet in het oververzadigde racing genre een unieke game uit te brengen, vol met leuke en uitdagende gameplay. Gevarieerde en uitdagende levels, soepele controls en een lekkere multiplayer maken van deze nieuwe Game Pass titel een must play!

+ uitdagende en gevarieerde levels
    + soepele responsieve controls
    + online multiplayer werkt goed
    + grappel hook die je vrijspeelt komt tempo van de game ten goede
    + reeks aan cosmetics om vrij te spelen
    + allerlei stats om bij te houden en met vrienden te vergelijken

+/- premium pass van een tientje voelt nog wat voorbarig en mager aangekleed
    +/- moeilijkheidsgraad gaat vanaf wereld 2 flink omhoog
    +/- online multiplayer matches duurt met 5 rondes aan de lange kant
    +/- facial animations voelen outdated

- de over-world had van mij niet gehoeven, zorgt vooral dat de flow uit de game gaat

Een nieuwe racer is afgelopen week in de Xbox Game Pass verschenen. Weet You Suck at Parking zich in het oververzadigde racing landschap te onderscheiden? Je leest het in deze review.

You Suck at Parking is door Happy Volcano ontwikkeld, een relatief klein team dat in het Belgische Leuven gevestigd is. De studio bestaat nog niet zo lang en You Suck at Parking is de eerste racing game die het team uitgebracht heeft. Een moedige keuze, want aan racing games op de Xbox geen gebrek. Toch hebben de ontwikkelaars een titel uit weten te brengen die fris en creatief aanvoelt. Een game waar ik me samen met mijn kids enorm mee vermaakt heb, maar waarbij ook de nodige krachttermen naar het scherm geslingerd zijn. Want, nondeju, You Suck at Parking weet de speler op het puntje van de stoel te krijgen. In de goede zin van het woord.

In de basis heel simpel

You Suck at Parking weet in de basis een simpele game neer te zetten. Vanuit een top down view bestuur je een autootje en heb je één doel: binnen de gegeven tijd de auto op verschillende parkeervakken parkeren. Simple as that!

De eerste werelden beginnen vrij makkelijk en vormen een goede introductie in hoe je de auto moet besturen. Het valt direct op dat de besturing lekker responsief is en tegelijkertijd ook heel beperkend. Je kunt gas geven, remmen en sturen. Achteruit rijden kan niet en de auto mag niet stilstaan. Er zijn ook geen verschillende skills in te zetten. Het is allemaal rechttoe rechtaan.

Al snel in de game wordt duidelijk dat naast het racen, een aantal zaken belangrijk zijn, namelijk timing, behendigheid en puzzelen. Timing omdat je moet leren waar je extra gaf geeft of juist niet, om precies in het parkeervak uit te komen. Behendigheid, omdat onder andere botsen de auto uit balans brengt. En puzzelen omdat je een beperkte hoeveelheid benzine tot je beschikking hebt en je natuurlijk dat parkeervak wilt zien te halen. Kortom, deze op het oog cartoony racer, heeft een aantal elementen er in zitten die de game al snel uitdagend kunnen maken.

De uitdaging neemt ook toe in de wijze waarop de levels ontworpen zijn. De levels beginnen relatief eenvoudig: rijd een aantal bochten en parkeer de auto. Al snel worden echter de manoeuvres die je uit moet halen complexer. De levels krijgen verschillende lagen, er moeten jumps gemaakt worden of objecten moeten ontweken worden. Later in de game worden daar weer andere elementen aan toegevoegd, zoals magneten die je moet ontwijken of power-ups die de auto meer snelheid geven (maar ook moeilijker bestuurbaar maken).

In de toenemende uitdaging zit, wat mij betreft, de kracht van de game. De verschillende elementen die toegevoegd worden, maken dat de gameplay voortdurend verfrissend aan blijft voelen. Als speler doe je iedere keer hetzelfde, namelijk de auto proberen te parkeren, maar de game voelt op geen enkel moment repetitief aan. Ieder level vraagt weer iets anders van de speler, iets nieuws om uit te proberen. Het helpt ook dat de levels lekker kort, overzichtelijk zijn en het speeltempo is hoog. Je kunt in 2 minuten klaar zijn en doorgaan naar het volgende level. Je kunt er ook langer over doen als je de levels wilt completen of jezelf in de neergezette tijd wilt verbeteren. You Suck at Parking biedt verschillende opties waardoor de gameplay gevarieerd en uitdagend aan blijft voelen.

Je eigen autootje

You Suck at Parking bestaat uit een aantal werelden. In een soort van over-world bezoek je verschillende locaties, zoals een carwash-park, een junkyard of een politiebureau. Deze locaties bestaan uit een aantal parcours die gereden moeten worden. Overigens vind ik de over-world niet perse een goede toevoeging. Als speler zoek je naar de volgende locatie. Er is verder, naar mijn weten, in de over-world niets te doen of te zoeken. Het haalt dus wat mij betreft de flow een beetje uit het doorgaans lekkere tempo van deze game.

Naarmate je vordert in de eerste wereld, kun je de volgende wereld gaan bezoeken. Door progressie te maken speel je dus nieuwe locaties vrij. Naast nieuwe locaties kun je ook als speler progressie maken. Hoe meer je weet te completen, des te meer XP je krijgt. Hiermee kun je nieuwe cosmetics vrijspelen en is het mogelijk om jouw auto een eigen smoel te geven. Voor mij persoonlijk niet echt van meerwaarde, maar voor de kids hier in huis een drijfveer om de game nog wat grondiger te spelen.

De cosmetics zijn overzichtelijk weergegeven. Zo kun je jouw auto van een nieuwe skin voorzien, andere kleuren geven of voorwerpen op monteren. Een leuke toevoeging die soepel werkt.

Voor diegenen die van al de cosmetics geen genoeg kunnen krijgen is er ook een premium pass. Voor een tientje kun je heel wat extra’s vrijspelen. Je speelt echter geen spul vrij waardoor je een betere rijder wordt. Je zult dus alsnog je stinkende best moeten doen, maar dan in meer stijl en glamour.

Alleen of samen

You Suck at Parking bestaat uit twee modes om te spelen: campaign en online multiplayer. De online multiplayer speelt opvallend lekker. Met 7 andere spelers bezoek je een vijftal levels en is het doel om jouw auto per level op alle verschillende plekken te parkeren. De levels zijn uitdagend en de gameplay lekker chaotisch en fun.

De matchmaking duurt niet lang en het tempo tussen de verschillende levels is hoog. Er valt ook het nodige aan XP te verdienen. Persoonlijk vind ik de online matches iets aan de lange kant. Het tempo ligt weliswaar hoog, maar je bent toch al snel 10-15 minuten bezig en gevoelsmatig is mij dat te lang. Ik zou 3 levels mooi vinden, prijzen verdelen en door naar een eventuele volgende lobby.

De keren dat ik gespeeld heb liep de online multiplayer soepel. Lobby’s waren snel gevuld, de servers stabiel en de gameplay soepel. Het is op dit moment nog niet mogelijk om online met vrienden in besloten party’s te spelen eb dat is wel erg jammer. Deze game leent zich hier namelijk uitstekend voor! Echter, gelukkig hoeven we hier niet al te lang op te wachten. Volgens de roadmap van de ontwikkelaars zal dit in oktober 2022 toegevoegd worden.

Het toevoegen van party’s is niet het enige dat de ontwikkelaars op de planning hebben staan. Als speler mag je de komende maanden nieuwe seizoenen verwachten, nieuwe locaties om te parkeren en nieuwe auto’s en cosmetics om vrij te spelen. De plannen zijn er en in de basis staat een goed concept waarop voortgebouwd kan worden! Als speler zul je met You Suck at Parking weer echt het gevoel hebben een video game te spelen. En mocht je daar dus geen genoeg van krijgen, het team heeft flinke plannen om de game te blijven ondersteunen. Hear hear!