Review: Wartile – even afkoelen

+ muziek, verteller en geluidseffecten zijn nice
    + cool-down zorgt voor constante actie

Minnen

- mechanics zijn doorzichtig
    - geen hoge herspeelbaarheid

Naast het spelen van videogames ben ik ook fan van de betere bordspellen. Wat is dan nog leuker dan een bordspel in de vorm van een videogame te spelen?

Als ik het over bordspellen heb, dan praat ik niet over Monopoly of Mens Erger Je Niet. Nee, dat is echt oldskool troep. Ik praat over co-op games zoals Zombicide of Lord of the Rings: Journeys to Middle Earth. Bordspellen die veel meer als een videogame spelen met een campaign en een steeds groter wordende wereld. Bordspellen waar je, in mijn geval, uren bezig bent om alleen al de figuurtjes met de hand te schilderen en ze zo echt mogelijk op je speelbord te zetten.

Wartile heeft dat concept omgezet naar een videogame. De game bestaat al een tijdje op de pc en nu dus ook op de console. We zien dus echt ‘handgeschilderde’ figurines in beeld die zich bewegen als stukken op een speelveld met zeshoekige velden. Wartile is een cool-down based game. Cooldown-based? Wat is dat in hemelsnaam. We kennen de term turn-based waarin spelers en de AI om de beurt hun moves maken. Dit is anders in Wartile. De actie speelt zich in realtime af en gaat onverminderd door. Wat men met de term cool-down bedoeld is dat je na een zet een afkoelingsmoment krijgt waarin je niets kan doen met dat figuur.

Wartile speelt zich af in de wereld der Vikingen en gebruikt daarin de Noorse mythologie als inspiratiebron. Je speelt als een groep avonturiers die de boze krachten en de hordes Draugr strijders moeten verslaan.

Presentatie

Wat direct opvalt zijn de speelborden waar je op speelt. Prachtig weergegeven met veel detail. Prachtige omgevingen vol met bomen, bergpassen en alles wat je in de Scandinavische omgeving tegenkomt. Alsof je naar een D&D bordspel kijkt met handbeschilderde en gevormde omgevingen. Je kan het bord ook vrij bewegen zodat je vanuit alle hoeken het bord kan bekijken.

Dit zie je ook terug in het menu. Alles is erop gericht dat je echt het gevoel hebt dat je een bordspel aan het spelen bent. De diorama met figurines die je kan vrijspelen, de wapens op een display en natuurlijk het bord zelf. Dit heeft Wartile zeer goed gedaan.

Als je start met spelen, dan is dat erg wennen. De actie gaat onafgebroken door en het vergt soms veel snelheid en strategisch inzicht om bepaalde levels te volbrengen. Het is een constant spel van aanvallen en terugtrekken, plaatsen van de juiste figurine op de juiste plek. Niet ontzettend moeilijk maar ook weer niet heel simpel. De eerste potjes hebben echt tijd gekost om aan de mechanics te wennen.

Je moet ook rekening houden met de wapens. Een boogschieter of speer kan vijanden die verder weg staan raken, een zwaard of bijl vereist direct contact. Dus je bent constant bezig met figuren verplaatsen naar de strategisch beste plek. Daarnaast verdien je steeds meer speciale eigenschappen, natuurlijk in de vorm van kaarten die je ‘uit moet spelen’. Denk daarbij aan een stun of het gooien van gif. Het kiezen van de juiste units is dus belangrijk. Welk figuurtje heeft de juiste skills om je missie te volbrengen.

Wat je merkt als je het een tijdje speelt, is dat je op een bepaald moment de mechanics ziet en herkent. Het strategisch denken wordt dan minder en je voert eigenlijk vaste moves uit die bijna altijd slagen. De uitdaging wordt dan ook een stuk minder.

De verhalen van de campaigns worden prachtig verteld en ook de bijbehorende muziek en de geluiden zijn top. Men heeft daar veel aandacht aan besteed en dat is te merken. Bij de missies moet je denken aan het redden van gijzelaars of het voorkomen dat de vijand het land betreedt. In een bepaalde missie zijn ze bijvoorbeeld met schepen op jouw stuk land aangekomen. Sloop je die boten niet, dan blijven de troepen komen. Dus als eerste zal je zo snel mogelijk die boten in stukjes moeten hakken.

In het pakket krijg je ook de DLC Hel’s Nightmare, die in mei beschikbaar wordt, geleverd. Dus ben je klaar met de main game, dan kan je nog even door.

Wartile maakt dat je echt een bordspelgevoel krijgt, maar dan gewoon op je console. Het is leuk en in het begin zeker uitdagend om te spelen. Typisch een game die je even, na alle hectiek van een CoD of een Rainbow Six Siege, tot rust brengt. De potjes duren niet gigantisch lang maar zijn lang genoeg om je even voor het slapen gaan bezig te houden.
    De vormgeving is uitzonderlijk mooi en het geluid klopt ook precies en neemt je goed mee in de sfeer van de game.

Dus ben je fan van Dungeons and Dragons bordspellen en wil je dat ook eens op je scherm spelen, dan is Wartile een leuke game. Voor net geen 2 tientjes is het een mooie toevoeging aan je verzameling.