Review: Unravel, puzzelen met een kort ‘lontje’

Laat kleine Yarny je meenemen op avontuur door Noord-Scandinavië, waar je niet alleen puzzels moet oplossen, maar waar je ook een familie door vergeten herinneringen te vinden weer samenbrengt. En dit allemaal door de meest prachtige natuurgebieden af te speuren naar de missing pieces.

Grootmoeder’s huisje

Het begint allemaal in het huis van een grootmoeder, waar je een leeg fotoalbum moet vullen. Dit doe je door de wereld met Yarny te verkennen, een schattig roze ventje gemaakt van één enkele draad garen. Ieder fotolijstje in haar huis stelt een level voor. En ieder level heeft een eigen omgeving en een ander verhaal die jij weer uit de vergetelheid moet halen. In het begin doet het behoorlijk denken aan Little Big Planet, je bent toch een soort gebreid figuurtje in een puzzel/platformgame, maar na Unravel een behoorlijke tijd te hebben gespeeld kan ik je verzekeren dat Unravel véél meer is dan Little Big Planet (en dat was toch echt een van mijn favo Playstation games).

Meer dan een platformgame

Allereerst is de manier hoe het verhaal verteld wordt heel eigenzinnig. Er komt geen woord aan te pas, maar toch duik je in de herinneringen van een familie. Hoe verder je in het spel komt, hoe meer je van de familie gaat zien. Daarnaast brengt Yarny toch wat beperkingen met zich mee, want waar je bij Little Big Planet kon blijven rennen tot je een ons woog, moet je bij Unravel rekening houden met Yarny’s capaciteiten. Bij iedere stap die hij zet laat hij een stukje garen achter, dit omdat je dan altijd een soort vangnet hebt. Al val je in een ravijn je kunt jezelf gewoon weer optrekken aan het koord wat je achter hebt gelaten, totdat het koord op is. Je zal de puzzels in de game niet alleen moeten oplossen, maar je moet dat ook op de kortst mogelijke manier doen, anders raakt het draad in de knoop en te kort en kan Yarny niet meer verder. Deze knopen zijn een handig hulpmiddel, want zodra je ziet dat deze in je garen zitten, weet je dat je niet effectief bezig bent. Met de knopen is het garen sneller op en zul je de puzzel dus op een andere manier moeten oplossen. Als deze functie niet in het spel zat had je kans eeuwig, op de verkeerder manier, bezig te blijven met een puzzel. Knopen betekent dus, terug naar een eerder punt waardoor de knoop verdwijnt en het opnieuw, op een andere manier, proberen.

Unravel knoopUitgemergelde Yarny heeft het niet zo naar zijn zin als zijn koord op begint te raken.

Puzzelen tot je er bij neervalt

Naast het feit dat ik Yarny een heel geinig figuurtje vind om mee te spelen, hebben we natuurlijk ook de puzzels. Ze zijn prachtig in de omgeving verwerkt, af en toe zelfs zo goed dat je geen flauw idee hebt waar je nou naar toe moet. Yarny heeft geen groot arsenaal aan functies, wat maakt dat je handig gebruik moet maken van zijn krachten. Je kunt zijn garen gebruiken als een lasso en je zo aan speciale objecten optrekken en jezelf voort slingeren. Maar zijn lasso kun je ook gebruiken om deuren te openen door deze vast te grijpen met je lasso en ze naar je toe te trekken. Ook kan Yarny losliggende objecten duwen en slepen of garen om speciale ringen heen in een knoop leggen en door een stuk garen te spannen tussen twee van deze ringen, een brug/trampoline creëren.

Unravel brug Deze bruggen zijn onmisbaar voor Yarny en zijn acrobatische kunsten

Terug naar de puzzels, ik vind het leuk om te zien dat er een heleboel verschillende puzzels zijn, dat is bijzonder omdat je zou denken dat Yarny eigenlijk helemaal niet zo veel mogelijkheden in zich heeft. Dat heb je dus mooi mis! De puzzels kunnen af en toe behoorlijk moeilijk zijn. Soms zie je niet helemaal waar je heen moet, of je slingert net niet ver genoeg waardoor je steeds in een afgrond valt. Uiteindelijk kom je met een heleboel pogingen vaak wel tot de goede oplossing van de puzzel. Anders zijn er voldoende YouTubers die hele walkthroughs hebben gemaakt van de game, wat behoorlijk handig kan zijn. Maar voor de mensen zonder geduld is Unravel waarschijnlijk allesbehalve een aanrader. Ik kon af en toe behoorlijk agressief worden als ik wéér dood ging, of een rotsblok me maar bleef verpletteren. Dus sommigen zullen naast de game ook wel een cursusje anger management kunnen aanschaffen. Naast het feit dat je moet springen, slingeren en klimmen om je een weg door de levels heen te banen, zijn er ook nog een aantal leuke verrassingen. Zo kun je een stukje scheuren met een motorboot, vliegen met een plastic zakje en zelfs een eindje meeliften op een fiets. Helaas zijn er ook een hoop minder leuke situaties, waardoor ik af en toe een behoorlijk schrikmoment had. Stenen die zomaar van een berg af rollen en de arme Yarny pletten, een krab die je aan stukken knipt met zijn scharen, of een knaagdier die jou aanziet voor een lekker hapje, niets is te gek in Unravel.

Noord-Scandinavië blijft je verbazen

Naast de leuke en afwisselende puzzels vind ik dat de makers van Unravel ook behoorlijke kudos verdienen voor hun staaltje grafisch design. De natuur is prachtig vormgegeven en de levels hebben allemaal hun eigen unieke sfeer. Je ziet geen twee keer hetzelfde en alle details zijn tot in de puntjes uitgewerkt. Van bessen in de struiken, tot dwarrelende sneeuwvlokjes. Ik ben behoorlijk onder de indruk van de graphics van de game. Je volgt jouw weg in de meest prachtige omgevingen, maar ook de minder mooie aspecten van Noord-Scandinavië zijn vastgelegd. Er is een level waar je continue wordt geteisterd door muggen, ik vind iets niet gauw vervelend, maar die muggen die je belemmeren in het rennen en springen wilde ik het liefste allemaal tot moes slaan. Hoe vaak ik in dat moerasachtige level wel niet in de derrie viel doordat een mug me in de weg zat, is inmiddels niet meer op twee handen te tellen.

Unravel herinneringOnderweg kom je allerlei herinneringen tegen, die je later in het fotoalbum terug kunt zien

Naast het moeras was er ook een minder mooi aspect die niet aan de natuur zelf lag, maar aan de vervuilende hand van de mensen. Een prachtig bos vol met radioactief afval doet Yarny niet veel goeds. Je ziet hem door het level heen ook ongelukkiger worden en rillen, dit is zeker niet een van zijn favoriete uitstapjes. Dit vind ik dus ook weer iets fantastisch van Unravel, kleine Yarny heeft zelfs emoties die je door de levels heen kunt zien. Bij zijn uitstapjes in de sneeuw zie je hem rillen van de kou en rondom het radioactief afval wordt hij heel erg verdrietig. Terwijl hij richting het einde van een level, waar je de ”missing pieces” verzameld, weer heel erg gelukkig wordt. Dan lijkt ‘ie ook wel iets harder te rennen, maar misschien is dat ook mijn verbeelding.

Al met al vind ik Unravel echt een prachtig spel. Ik ging het spel in met zeer weinig verwachtingen, aangezien ik de game nog niet kende, maar het was een fantastische ervaring. De prachtige Scandinavische natuur, in combinatie met (af en toe) behoorlijk lastige puzzels is een hele mooie combinatie. Alhoewel de juiste route af en toe lastig te vinden was, vind ik het een fantastische game. Want met ”af en toe te lastige puzzels” als enig commentaar, betekent dat eigenlijk niet meer dan dat ik gewoon wat meer moet oefenen, of ik een lesje geduld moet nemen. Unravel is zeker een aanrader, zowel jong als oud zullen hier een heleboel speelplezier uit kunnen halen.

Unravel is te koop voor € 19,99.

Ellen
    Ellen