Review: Turtle Beach Stealth 500X

Sinds een week heb ik hem in huis, de Stealth 500X headset van Turtle Beach. Ik speel eigenlijk standaard met een headset op, omdat ik midden in de huiskamer en ook vaak ’s nachts game. Dus om mijn andere gezinsleden niet teveel tot last te zijn, is een headset hier een must.

Een andere, meer voor de hand liggende reden is de spelbeleving. Ik ben een gamer die een game als geheel wenst te beleven. Geluid is daarbij absoluut essentieel. Geluid zorgt er voor dat je in een game getrokken wordt. Daarom is het heel belangrijk dat het geluid een zo natuurgetrouwe weergave heeft.

Sinds de koop van mijn Xbox One is dit mijn derde headset. Ooit de fout begaan om direct bij mijn One de Microsoft headset te kopen en daarna te beseffen dat deze al snel tekort schoot, kocht ik een aantal maanden geleden de Turtle Beach XO Four. Ik was tevreden. Lekker geluid, goede pasvorm en een kabeltje naar je controller. Toch miste ik bepaalde eigenschappen. Dat gemis kwam het duidelijkst naar voren toen ik Evolve en Dying Light ging spelen. Bij Evolve was het onmogelijk om precies te pinpointen waar het monster zich bevond als zijn dreunende voetstappen in de buurt kwamen of hij een brul liet horen. Bij Dying Light werd het nog duidelijker wanneer er een dropping plaatsvond. Het vliegtuig wat overvloog, kon ik tot nu toe onmogelijk vinden. Totaal geen idee of hij voor of achter mij zat, en daarin faalde mijn vertrouwde stereo toch een beetje.

Het werd tijd voor een set die dit wel kon. Nu had ik al eerder rondgekeken en veel gelezen op het internet. Vele headsets met 5.1 of 7.1 surround werden in discussies op het net genoemd. Maar allen hadden ze bepaalde restricties. Chat alleen via Kinect (heb ik niet). Kabels die op allerlei manieren of via adapters moesten worden aangesloten, kortom, er was niets bij wat je gebruiksklaar kon noemen. De redelijk nieuwe set die wel positief naar voren kwam was de Stealth 500X waarbij de X staat voor Xbox. De enige surround headset die op dit moment specifiek voor de Xbox One gemaakt wordt. Het enige struikelblok was de prijs. Maar ik heb de sprong toch gewaagd en ik moet zeggen, nog geen moment spijt.

Bouw

De bouw van de 500X is gewoon goed. Solide earpieces, zachte padding en een prettige pasvorm voor mijn hoofd. Zoals de Four moet hij wel even ‘uitgelopen’ worden. Maar na zo’n 10 uur gamen zit hij lekker en comfortabel. De kleuren zijn opvallend en bekend voor deze serie. Zwart met fel groene belijningen. Hij wordt gevoed door een ingebouwde batterij die, volgens de beschrijving, zo’n 15 uur aan speelplezier moet leveren zonder dat hij opgeladen wordt. Of dat zo is, weet ik niet. Maar ik heb er zo’n 10 uur mee gespeeld en dat redde hij met gemak. Nog geen signaal dat ik de kabel eraan moest gaan hangen. Het opladen gaat simpel via een mini USB die je aan de zijkant van je Xbox plugt.

Installatie

Het installeren is echt een fluitje van een cent. Alle kabels zitten er bij, dus je hebt niets meer nodig. De 500X komt in 2 delen uit de doos, de headset zelf en een klein kastje die het signaal naar je headset zend. Want ja, deze headset is totaal wireless. Dus totaal geen kabels naar je controller of console. Het signaal staat bekend als 2.4 Ghz met iets wat intelligent channel hopping heet. Daarmee wisselt het apparaat automatisch naar de beste optie. En dit alles komt uit een kleine kastje welke een vaste USB-kabel heeft voor de stroomvoorziening. Aan de achterkant zijn verder twee aansluitpunten te vinden. De S/PDIF digitaal optische in- en uitgang maakt het mogelijk om de misschien al aanwezige optische kabel vanuit de Xbox One door te lussen via de zender naar je audio installatie of je tv. De bijgeleverde optische kabel gaat dus vanuit je One naar het kastje en de USB sluit je achterin je Xbox aan. Dat is het. Het enige wat je nu nog moet doen is de audio instellingen van je Xbox One veranderen naar bitstream out en vreemd genoeg, naar Dolby Digital (en niet DTS, wat je wel zou verwachten). De headset komt al verbonden (paired) uit de doos dus als het goed is, hoef je verder niets te doen, behalve je Xbox aanzetten en de eerste game opstarten.

500X-transmitter

Turtle Beach geeft op zijn US site wel iets anders aan dat op de NL site wat betreft het updaten en de opties om de headset aan te passen. Waarom dat is, snap ik niet zo goed. Alsof de NL site maar een beetje erbij hangt. Dus ga je kijken op de Turtle Beach site, zorg dan dat je voor Engels (Amerika) kiest. Daar zie je namelijk wel de benodigde links voor het updaten en bijwerken. Dus mocht je dit willen doen, dan is dat wel iets meer werk dan het simpel inpluggen (en is het handig dit voordat je hem aan je Xbox hangt even te doen). Je hebt er namelijk een pc voor nodig en het programmaatje Audio Hub van Turtle Beach. Als je die op je pc hebt geïnstalleerd, dan vraagt het programma zelf al of je het boxje wil aansluiten. Heb je dat gedaan, dan verzoekt hij je ook de headset aan te sluiten met de bijgeleverde mini USB-kabel, dan gaat het eigenlijk vanzelf. Audio Hub checkt de firmware van beide onderdelen en doet zo nodig een update. Bij mij was dat wel het geval. Wat nog een mooiere eigenschap van dit programma is, is dat je bepaalde presets kan vervangen.

Controls

Presets dus. Wat zijn dat precies. De 500X wordt standaard met 16 opties geleverd. Namelijk vier surround modes met daarin weer vier presets. Je hebt modes voor Games, Movies, Music en de basic stereo stand. En in elke mode kan je vier presets plaatsen. De eerste is altijd vast en zorgt er voor dat je game of film klinkt zoals de maker van de game dat heeft bedoeld. De andere zijn wat meer thema gericht. Zo heb je in de game stand de keuze uit Shooter, Driver en Sport. Zoals deze titels al aangeven zijn dit standen voor shooter-, race- en sportgames. Ben je nou niet helemaal tevreden dan heeft Turtle Beach de mogelijkheid om bepaalde standen te vervangen. Via de Audio Hub kan je op dit moment oa. de Far Cry-preset, de ACU-preset en meerdere CoD-presets raadplegen. Daarnaast is er een Superhuman-preset (die je een bovenmenselijk gehoor geeft) en een footsteps-preset welke nadruk legt op voetstappen.
    Als we de Superhuman als voorbeeld nemen, dan laat deze preset bepaalde geluidsaspecten net even wat helderder horen. Voetstappen worden iets duidelijker, het wisselen van je magazijn klinkt net wat harder, de schoten zijn net wat doordringender. Is dit via je pc ingesteld (oh ja, schrijf ze even op een papiertje want anders vergeet je wat waar staat), dan kan je ze selecteren via je headset of de zender. En dit zorgt gelijk voor een kritiekpuntje. Om te weten welke stand actief is, moet je piepjes tellen. Stand 1 is 1 piepje, stand 2 is 2..en zo verder. Voor zowel de modes als de presets heb je aan de rechterzijde van je headset 4 knopjes waarmee je omhoog schakelt of omlaag. Ik had regelmatig mijn lijstje nodig om te zien welke stand mijn headset op dat moment had. Is het een onoverkomelijk iets? Nee, het is wennen. Wat mij niet helemaal duidelijk werd, is of je bepaalde game presets ook gewoon in de movie mode kan zetten en of dit dan ook gewoon werkt. Of dat de movie mode echt een totaal andere beleving geeft. Het is beide DTS dus ik vermoed dat het niks uit maakt. Zo gebruik ik eigenlijk alleen games en ik heb dus wat game presets in de movie mode gezet. Op het gehoor lijkt het geen probleem te geven dus je zou, als dat klopt, wel zes andere game presets kunnen plaatsen. Wat mij wel opviel was dat nergens een vermelding stond over het uitzetten van je headset. Nu heb ik begrepen dat hij dit na 10 minuten inactief zijn, zelf doet maar ook uitgevonden dat je hiervoor gewoon de aan/uit knop moet indrukken tot hij rood wordt. Vreemd is wel dat, zelfs bij een uitgeschakelde Xbox, de zender blijft knipperen en het signaal geeft dat hij niet verbonden is met de headset. Logisch, want die is uit. Dus waarom dit niet compleet uitschakelt, is wat vreemd te noemen. Het is toch wat irritant dat je de hele dag door dat blauwe lampje ziet knipperen op je Xbox. Vreemd genoeg bleek een week verder dat de zender gewoon ook mee uit ging met de Xbox. Dus het zal een tijdelijk foutje zijn geweest.

500X-right

Chat

Het tweede zeer belangrijke onderdeel van de headset is de chatfunctie. Ben je goed hoorbaar in party’s en kan je ook makkelijk de mute indrukken, een functie die ik vaak gebruik als ik even aan het eten ben of er thuis iets gevraagd wordt. Tot nu toe was ik gewend daar de adapter (XO Four) voor te gebruiken. Met een snelle klik op de controller sloot ik de buitenwereld af van mijn party. De 500X gebruikt hiervoor dezelfde soort knopjes als die van de presets maar dan aan de linkerkant van de headset. Daar heb je de mute knop, de mic. monitor en twee volumewieltjes zitten, en de On en Off knop niet te vergeten. Wat ik echt heel prettig vind is de mic. monitor die er voor zorgt dat je jezelf door de headset hoort. Te vaak kreeg ik van mijn thuisfront te horen dat ik te hard praatte of lachte. Gevolg van jezelf niet goed horen. Met de mic. monitor wordt dit dus verminderd. De monitor heeft drie instellingen, stil, zacht of hard. De ervaring leert dat je eigenlijk alleen hard gebruikt omdat zacht wel heel zacht is, en je dan je gamegeluid totaal uit moet zetten om jezelf te horen. Alle knopjes werken ook met piepsignalen die aangeven op welke stand het onderdeel staat. De mic. is omni-directional wat inhoudt dat alle geluiden, van welke richting ook, de mic. op eenzelfde sterkte bereiken. Hij is goed buigzaam en makkelijk te bevestigen.

Het bedienen van de knopjes is even wennen. Maar al snel weet je de juiste knopjes te vinden. De volume wieltjes vind ik wat lastiger te bereiken. Dat is even zoeken.  Wat betreft de hoorbaarheid, zo te merken, horen mijn Xbox Live maatjes mij goed en was het in BF4 in gamechat geen probleem om goed te communiceren met teammates.

500X-left

Geluid

En dan het belangrijkste, het geluid. Hoe is deze set als je een game speelt. Eerst even het technische verhaal. Al eerder had ik vertelt dat je de Xbox moet instellen op Dolby Digital en niet op DTS. Dat klinkt wat vreemd omdat deze set een DTS 7.1 surround geluid geeft. Waarschijnlijk zet het kastje de Dolby Digital om naar DTS, al klinkt dat voor de techneuten onder ons wat vreemd (omdat DTS gewoon een hogere verwerking heeft als je naar kbps kijkt). De 7.1 sound, wat staat voor zeven speakers als je een surround audio set zou gebruiken, wordt virtueel gemaakt. Je zou voor deze prijs verwachten dat het eerder een true 5.1 headset zou zijn, met meerdere speakers voor elke oor, maar dat is dus niet zo. Het surround gevoel wordt softwarematig gemaakt en komt uit twee hoog kwaliteit 50 mm Neodymium magnets speakers. Is dit erg? Neuh. Voor mij niet tenminste. Voor mij is het belangrijker dat ik het gevoel heb dat ik midden in de actie sta.

De game om dit te testen is natuurlijk Battlefield 4. De geluiden in deze game variëren van de wind die om je heen waait en door de bladeren raast tot het snerpende geluid van een laag overvliegende jet en alles wat daartussenin zit, en dat zit je. Je merkt direct het verschil als je van stereo overschakelt naar de Game mode en je preset zet op Superhuman. BAM..dit is echt genieten. De plek van de kogelinslagen die een sniper om je heen veroorzaakt zijn goed hoorbaar en bijna precies aanwijsbaar. De jets die met nabranders over je heen razen, voel je door de diepe bassen tot in je buikgebied. Dit was lekker. En nog belangrijker, want daar doe je het voor, ik kon nu precies horen waar mijn vijand liep en hoorde zijn voetstappen dan ook al snel achter mij opkomen. Nu ben ik een waardeloze FPS-speler en dus vaak te laat maar toch. Het is een verschil tussen totaal onverwacht in je rug geknald worden en je vijand al aan kijken omdat je al aan het draaien was want je had hem al gehoord.

De tweede game die ik bekeek, was om de door Turtle Beach te downloaden ACU-preset te testen. Assassins Creed Unity zet je midden in de straten van Parijs. Elke druppel die de schoonmaker uit zijn natte doek laat vallen is hoorbaar. Ik startte het spel in een kamer met een tikkende staande klok en draaide mij rond om te horen hoe het geluid om mijn heen mee draaide. En daar slaagde de Stealth met vlag en wimpel voor. Het enige vreemde was dat de stemmen wat hol klonken, alsof de kamer waarin gesproken werd groot en kaal was. Maar misschien is dat wel zoals de makers het geluid hebben bedoeld. Op straat klonken de vele verschillende straatgeluiden als in het echt om mij heen. Als laatste test startte ik FIFA 15 op met de preset op Sport. En ja, dat is toch wel heel erg lekker. Het stadion, de liederen die de supporters zingen zijn qua plek gewoon aan te wijzen. De bal die het net raakt, het klinkt scherp en alsof je er bij bent. Om maar te zwijgen van het natrillende geluid van een doelpaal. Dus ik kan niet anders zeggen dan dat het geluid echt subliem is te noemen.

500X1

Prijs

Het enige grote minpunt is de prijs. Als is deze al aardig aan het dalen. Dus ga je hem aanschaffen, shop dan even goed rond op het internet. Turtle Beach zelf heeft hem op 240 euro ingeschaald maar er zijn nog vele winkels die voor deze set zonder blikken of blozen 299 euro durven te vragen. Ik heb hem voor 235 euro te pakken gekregen, wat nog steeds een behoorlijk bedrag is als je het vergelijkt met gelijkwaardige headsets. Maar goed, voor dat bedrag krijg je wel totale vrijheid en een set die gemaakt is voor je Xbox One. Ik vind het elke euro dubbel en dwars waard.