Het einde van het jaar nadert en alle blockbuster games zijn langs geweest. Ook liep het verhaal van Batman A Telltales Series voor nu af. Maar het duurde niet lang of we kregen het nieuwe seizoen van Telltale’s paradepaardje The Walking Dead binnen. En dat betekent een review!

Ik heb ooit een column geschreven hoe mijn liefde voor de games van Telltale is ontstaan. De geschiedenis daarvan ga ik niet opnieuw uit de doeken doen, maar daarvoor verwijs ik je graag door naar mijn column.

Even wennen

The Walking Dead A New Frontier lijkt een aantal jaren na seizoen 2 te beginnen (tijd wordt niet genoemd). Als speler begin je deze keer als Javier Garcia, ook wel Javi genoemd. Javi is een ex-pokeraar die aardig wat verdiende, totdat hij betrapt werd op vals spelen. Aangezien Javi vervolgens door iedereen wordt uitgekotst, zoekt en vindt hij onderdak bij zijn broer, ex-militair David. In die situatie beleven we als speler het moment van de uitbraak van het zombievirus en al snel komen we in de periode na seizoen twee terecht.

Voordat je aan dit nieuwe seizoen begint, krijg je als speler de keuze om je save file te importeren. Hiermee worden je keuzes uit de vorige games meegenomen en dat heeft weer invloed op het verhaal. Mocht je The Walking Dead nog nooit gespeeld hebben, dan kun je het verhaal laten simuleren. Zo is de game toegankelijk voor zowel de ervaren als de nieuwe spelers.

Ik keek uit naar deze game, zeker omdat al snel bekend was dat je deze keer kon spelen als Javi en de uit eerdere delen bekende Clementine. Bij het spelen van de game werd mijn enthousiasme toch wat minder, want je speelt voornamelijk als Javi. Een gouden greep, zo blijkt later, want Javi heeft dezelfde aantrekkingskracht die Clem en Lee Everett ook hebben. Naast het zombieprobleem heeft Javi namelijk ook de zorg voor z’n familie. Het blijft wonderbaarlijk hoe Telltale steeds weer karakters weet te creëren waar je zo’n sterke band mee krijgt.

Je mag in dit nieuwe deel van The Walking Dead echter ook als Clementine spelen. Dit doe je aan de hand van flashbacks die vertellen wat Clem heeft meegemaakt tussen seizoen 2 en 3. Mocht je daarin uitgebreide verhalen verwachten, dan heb ik slecht nieuws, want je speelt slechts één chapter per episode met haar. Daarnaast vindt ik het persoonlijk erg jammer dat een aantal verhalen van bekende personages afgeraffeld worden in deze flashbacks.

Keuzes

Keuzes, één van de sterke dingen uit de games van Telltale. Ook in The Walking Dead seizoen 3 zijn ze weer aanwezig. Elke keuze die je maakt heeft zoals altijd invloed op het verhaal. Wie laat je leven, je beste vriend of je vriendin? Laat je je familie achter en ga je een groep vijanden achterna? En vermoord je iemand of laat je hem gaan? Het is een greep uit de keuzes die je in de games van Telltales krijgt voorgeschoteld.

The Walking Dead: ANF heeft als tweede Telltale game de functie ‘crowdplay’ meegekregen. Hiermee kunnen je vrienden mee kiezen en zo een advies geven over de keuze die jij gaat maken. Ik heb dit uitgeprobeerd met Batman A Telltales Series en vond het best leuk. Het is echter wel een gimmick en daarom besloot ik om het in The Walking Dead lekker uit te laten.

Dubbel plezier

Een nadeel van de Telltale games is in mijn ogen altijd het wachten op de episodes geweest. Nu zit er tegenwoordig ongeveer een maand tussen in plaats van twee maanden, maar toch: men eindigt vaak met cliffhangers. Ik was dan ook redelijk teleurgesteld toen ik episode 1 uit had, tot ik me besefte dat de serie begon met een dubbele episode. Dit betekent dat je als speler gelijk een uur of 3 speelplezier hebt omdat de episodes zo’n anderhalf uur per stuk duren.

The Walking Dead: A New Frontier is zonder twijfel een waardig vervolg op seizoen 2. De keuzes en het ijzersterke verhaal zijn weer fantastisch in beeld gebracht. De game is toegankelijk voor zowel de ervaren en de nieuwe spelers. Wel zal je even moeten wennen aan hoofdrolspeler Javi. Spelers die verwachten dat Clementine’s geschiedenis uitgebreid uit de doeken gedaan zal worden, komen helaas bedrogen uit. Seizoen 3 begint echter sterk met de eerste twee episodes en weet meer te boeien dan de gelijknamige tv-serie op dit moment!

The Walking Dead: A New Frontier
92 %
review-the-walking-dead-a-new-frontierPluspunten: <br> + Verhaal is wederom sterk<br> + Maken van keuzes<br> + Toegankelijk voor iedereen<br> <br> Minpunten: <br> - Verhaal van Clementine erg afgeraffeld<br>