Review: The Lord of the Rings: Gollum – not so precious

- voice-acting is maar zozo
    - camerastand soms verwarrend
    - controls niet intuitief
    - keuzes tussen Smeagol en Gollum verwarrend
    - geen consequente flow
    - Bug zorgt dat de game niet afgemaakt kan worden
    Zoals jullie begrijpen gaat dit spel geen hoog cijfer scoren. Zeker niet gezien de prijs die men ervoor vraagt. Dit wordt verkocht als een volledig triple A-spel (59,99 in de Xbox store) en dat is echt zwaar overpriced in de staat waarin het nu uitgebracht is.

Grafisch is het ondermaats zowel tijdens het spelen als de cutscenes, de gameplay lastig en frustrerend en de voice-acting teleurstellend. Wat maakt dat je doorspeelt en dat je hem eventueel ooit gaat oppakken, is het verhaal want daar heb ik mij best mee vermaakt. Je wil, ondanks het 80 keer net niet die muur goed oplopen en doodvallen, toch weten wat er precies allemaal gebeurt is met Gollum.

Als groot fan van het Lord of the Rings universum is elke nieuwe loot aan deze serie iets waar ik met veel verwachting naar uit kijk. Maakt Gollum mijn verwachting waar?

Ik heb de films meerdere keren gezien, speel het bordspel en kaartspel met enige regelmaat en heb alle boeken in meerdere versies in de kast staan. De wereld van J.R. Tolkien is abnormaal groot en tot in de diepte uitgewerkt. Games in dit genre hebben meestal wat minder succes. Waarom? Geen idee. Je zou denken dat er toch genoeg elementen zijn om hier vele succesvolle games mee te maken.

Nu is er dus een game rond het kruiperige wezen Gollum. Of eigenlijk, de twee wezens, Gollum en Smeagol. Gollum speelt zich af in de periode tussen de twee filmreeksen. De Hobbit waarin Gollum zijn precious ring kwijt raakte en The Lord of the Rings, waarin hij hem terug vindt en bijna weer in bezit krijgt.

In deze periode volgen we Gollum in zijn zoektocht naar zijn precious. Het begint als Gollum door Gandalf wordt ondervraagd terwijl hij door Elven gevangen is genomen. Dat verhaal ga jij in het echt naspelen. De eeuwige strijd tussen de kwaadaardige Gollum en zijn tweede persoonlijkheid, het wezen zoals hij ooit geboren is, de goedige Smeagol.

Helaas heb ik het spel niet kunnen volbrengen. Tegen het einde liep het spel hopeloos vast en was herstarten zonder goed resultaat niet mogelijk. Na drie keer hetzelfde chapter gestart te zijn en telkens op hetzelfde punt te eindigen (het spel sluit dan gewoon af), heb ik het, totdat er een fix is, opgegeven.

Sound and Vision

Laten we direct maar met de grootste olifant huizend in de Midden-Aardse porseleinkast beginnen. Grafisch is de game echt behoorlijk ondermaats. Dat een game met deze graphics überhaupt meerdere grafische standen nodig heeft, is mij een raadsel. Maar het is blijkbaar nodig. De drie standen: performance, kwaliteit en kwaliteit met Raytracing lijken bijna hetzelfde. Daarnaast mag je nog een optie ‘bewegend haar’ aan of uit zetten.

performance vs quality… is er verschil?

Tussen performance en kwaliteit zal best wat verschil zitten, maar omdat zelfs de hoogste grafische stand in de verste verte geen prachtig scherp, gedetailleerd beeld geeft, is het eigenlijk een beetje overbodig te noemen. Dit spel behoort tot de afdeling Xbox One en misschien zelfs Xbox 360.

Het lijkt erop dat er iets in de HDR niet goed zit, zo oversaturated zijn sommige delen. In de instellingen zou je ook nog iets met HDR moeten kunnen doen, alleen werkt dat onderdeel niet en geeft het niet alleen een totaal blank beeld, maar laat het de game soms ook totaal vastlopen. Zelfs de cutscenes zijn van die ondermaatse kwaliteit. Zo start je binnen in Mount Doom met veel lava. Het rood gloeit echt overal op, op wanden, gezichten, enz. En dan bedoel ik ook echt overdreven gloeien. Dit zie je ook in natuurlijkere omgevingen, het heeft teveel kleurverzadiging.

Daarnaast loopt het spel ook niet soepel en zie ik de characters op onzichtbare ondergronden lopen. Zo is er in het begin een moment dat je met Gollum op een soort bergpiek kan gaan staan terwijl het regent. Dat de makers die bergpiek van een soort onzichtbare glasplaat hebben voorzien, is duidelijk door de regendruppels die ergens in de lucht neer spatten en jouw zwevende voeten/lichaam op plekken waar niets is.

Goed, dat is niet fijn maar een goed verhaal, dat trekt de boel wel weer bij, dat is tenminste wel het idee. Dit begint al met voice-acting. Nu hebben LOTR-games het nadeel dat we de stemmen te goed kennen. Gandalf maar zeker Gollum laten een uniek stemgeluid horen en Gollum, in de film ingesproken door Andy Serkis, heeft daarnaast ook nog eens een bijzonder manier van spreken. Ook daarin faalt de game. Men heeft de oorspronkelijke stemmen niet in kunnen lijven. Dat kan, maar zorg dan voor een goede vervanging en besteed zeker zorg aan de zinsbouw en de spraak van je hoofdpersoon. Beide komen ergens in de buurt en raken soms de bekende noten. Maar te vaak ook totaal niet. Zo hoor ik Gollum soms perfecte volzinnen uitbraken, iets wat in de films absoluut niet voor komt. Helaas haalt dat een fan, zoals ik, een beetje uit het spel. En dat is in een spel die al fouten toont rampzalig te noemen.

Ook andere NPC’s klinken niet geloofwaardig. Leg de manier waarop Orks praten naast die van bijvoorbeeld Shadows of Mordor dan wint de tweede met vlag en wimpel. Een ander vreemd dingetje hierin is dat je in je uitbreidingen menu, de keus hebt om Elven Sildarin (Elventaal) te laten spreken. Dat moet je buiten de game in een DLC aanzetten. Ook het waarom daarvan is mij weer een totaal raadsel. Waarom zit dit taalpakket niet gewoon in het spel ingebakken?

Wat men dan wel weer waarheidsgetrouw heeft gemaakt, is dat de Elven soms die taal spreken maar dan is er weer iets anders wat gewoon gek is. De ondertiteling staat op Engels dus je leest wat iedereen zegt, iets wat ik weleens handig vind als het geluid niet goed te verstaan is. Maar als er Elvish gesproken wordt, is er geen vertaling maar schrijft men de tekst ook in elventaal waardoor je totaal geen idee hebt wat er gezegd wordt. Als keus en manier onbegrijpelijk dus.

Dan maar terug naar de gameplay. Als je een vergelijking moet maken, dan heeft Gollum het meeste weg van Styx, maar dan met minder opties om vijanden om te brengen want stealth en puzzelen hoe je ergens komt, dat is de hoofdmoot van wat je doet. Het is sluipen, springen en je weg zoeken zonder ontdekt te worden. En dat ‘je weg zoeken’ brengt in mij tijdens het spelen vele minuten frustratie te weeg. Het is de meest frustrerende game (op FIFA na) die ik in tijden heb gespeeld. Het aansturen van bewegingen gebeurt verre van accuraat.

Ik moet wel zeggen dat ik regelmatig gewoon even vast liep omdat de weg die je moest gaan wat onduidelijk werd. Dan kan je wel een soort extra zintuig openen, iets wat we tegenwoordig ook in elk spel zien, en die geeft je soms een wegwijzer. Maar soms ook totaal niet waardoor je geen idee hebt welke kant op te gaan.

Door de lastige graphics is ook niet altijd duidelijk waar bijvoorbeeld een beklimbare richel zit. Voeg daar een op momenten rampzalige camerastand bij en je hebt een bron voor frustraties. Zo is het wall runnen soms zo afhankelijk van het punt waarop je de muur benaderd, dat ik op punten tientallen pogingen nodig heb om erdoor te komen. Er zit ook best een verwarrend element in. Als je een backward sprong moet maken, dan weet je dat meestal doordat het als tip/optie in beeld te zien is. Vanuit je camera is dat meestal niet te volgen. Dus die tips ga je als leidraad gebruiken. Dat dit weer niet werkt met de Drop-optie, merk je als je je dood tegemoet valt (op plekken waar je geen andere optie ziet omdat die richel omhoog zo slecht te zien is). Het is te doen maar het levert je soms wel veel frustratie en controller smijt momenten op.

De puzzels daarentegen kunnen wel uitdagend zijn. Maar dat is sporadisch. Een level met het aansturen van je companion om levels water te laten rijzen en dalen, is best grappig en vergt wat uitzoekerij. Maar daarin is het aansturen van je companion, een zeer traag wandelende meneer, weer iets waarbij je makkelijk even koffie kan zetten als hij van het ene naar het andere punt wandelt.

Smeagol of Gollum

Wat het spel redt, is het verhaal. Dat maakt voor mij dat ik door blijf gaan. Ik wil weten wat er nog meer gebeurt. Maar ook daarin zitten wat vreemdheden. Zoals eerder vermeld, beleef je het avontuur naar aanleiding van je gesprek met Gandalf (in het begin). Maar ergens loopt het avontuur ineens niet meer synchroon met je gesprek met Gandalf. Dan vertelt Gandalf je over het vinden van de ring (iets wat de filmkijkers nog wel kennen) en het vermoorden van je vriend, terwijl jij in actie iets totaal anders aan het doen bent. Het heeft niets met elkaar te maken.

Het verhaal start als je door Orks bent gevangen en je begint de dagen als een gevangen slaaf en moet allerlei taken doen die we in andere games als side quests zouden zien. Verzamel tags van dode slaven, leid dieren naar een hok en ga zo maar door. Ook hier lijkt het een soort ‘dagbesteding’ te zijn om het spel maar te vullen. Het dient totaal geen doel, behalve dan dat je de dag als slaaf hebt doorgebracht.  Pas later komt het verhaal wat op gang en dat maakte dat ik wel bleef doorspelen, ondanks de ergernissen. Je wil toch een beetje weten hoe het Gollum is vergaan tussen het verliezen van de ring aan Bilbo en het ontmoeten van Frodo, dit alles in teken van het terug stelen van zijn Precious.

Wat vooral een sellingpoint is en iets wat het spel nog interessant maakt, is jouw invloed op de persoonlijkheden. Regelmatig word je gevraagd welke persoonlijkheid je wil zijn als het gaat om antwoorden en acties. Ben je de kwaadaardige Gollum of de goedige Smeagol? Als voorbeeld zonder een grote spoiler te geven, in het begin kom je een vliegend insect tegen die van het spioneren voor Sauron verdacht wordt. Gollum wil dat beest natuurlijk plat slaan maar Smeagol twijfelt of het niet gewoon een onschuldig torretje is. De beslissing tussen deze twee opties, die maak jij en dat zou het spel moeten beïnvloeden. Of dat het doet, geen idee.

Hoe grappig dit ook is, ook hier zit weer een rarigheid aan. Want eigenlijk moet je je andere persoonlijkheid overhalen om die keuze te maken. Smeagol wil links, Gollum wil rechts en vervolgens kies jij voor Gollum waarna je vragen moet beantwoorden om Smeagol over te halen. Ok, ik heb toch net voor Gollum gekozen? Verlies je dat door de verkeerde antwoorden en je gaat dus naar links. Ook dit trekt mijn logica maar slecht.

Zoals jullie begrijpen gaat dit spel geen hoog cijfer scoren. Grafisch is het ondermaats zowel tijdens het spelen als de cutscenes, de gameplay is op momenten lastig en frustrerend en de voice-acting niet van hoge kwaliteit. Wat maakt dat je doorspeelt en dat je hem eventueel ooit gaat oppakken, is het verhaal want daar heb ik mij best behoorlijk mee vermaakt. Je wil, ondanks het 80 keer net niet die muur goed oplopen en doodvallen, toch weten wat er precies allemaal gebeurd is met Gollum.

Het verhaal had het potentieel om een grote titel te worden, vandaar toch nog een 4, maar om de een of andere duistere reden hebben de makers het besluit genomen om het als een soort Indie-titel te ontwikkelen zonder hoogstaande graphics en met simpele voice-overs en geluiden. Waarom? Geen idee maar het is echt doodzonde. Dit wordt verkocht als een volledig triple A-titel (59,99 in de Xbox store) en dat is echt zwaar overpriced in de staat waarin het nu uitgebracht is. Het is een teleurstellende gemiste kans van Deadalic. De gamebreaking bug aan het einde, gaf het spel een genadeslag.

Dus mocht je fan zijn van Tolkien en Midden-Aarde en deze game toch een kans willen geven, wacht dan totdat er sowieso een fix is waardoor hij uitgespeeld kan worden en hij in de diepe diepe Sale gaat. Ik verwacht dat het spel binnen nu en twee maanden al aanzienlijk in prijs is gezakt, wacht je nog wat langer, dan denk ik dat je hem voor onder de 20 euro kan oppakken. Dat is het spelen wel waard.