Een paar jaar terug was daar ineens The Evil Within. Een nieuwe speler in het horrorgenre van Resident Evil-bedenker Shinji Mikami. De game liet je met detective Sebastian Castellanos los in het Beacon Mental Hospital om een bizarre moord op te lossen. Wat volgde was een trip door de bizarre, creepy en levensgevaarlijke STEM-wereld. Nu is daar deeltje 2. Gaat dit vervolg over het eerste deel heen?

STEM

The Evil Within speelt zich af in STEM, een wereld die gecreëerd wordt door het bewustzijn van meerdere mensen die gekoppeld zitten aan een STEM-machine. Hierdoor kunnen individuen elkaars herinneringen en opvattingen delen. Ook kunnen ze gezamenlijk een ideale wereld opbouwen, al is het uiteindelijk gewoon een droomwereld. STEM functioneert alleen met één centraal brein als basis en in het eerste deel was dit het brein van Ruvik, een gevaarlijke psychopaat die de wereld veranderde in een levensgevaarlijke nachtmerrie.

Deel 2 begint met de hoofdpersoon uit het eerste deel, detective Sebastian Castellanos, die aan de grond zit. Zijn dochtertje is overleden in een grote brand, zijn vrouw is bij hem weg en daarbovenop komen nog de gebeurtenissen in Beacon. Een oud-collega neemt echter contact met hem op en vertelt hem dat Lily, zijn dochtertje, niet gestorven is, maar dat ze ontvoerd is door Mobius om als basis te fungeren voor een nieuwe STEM-wereld. Er is in die wereld echter iets vreselijk mis gegaan en aan Sebastian de taak om zijn dochtertje te redden.

Halfopen wereld

Waar je in het eerste deel een behoorlijk lineaire ervaring door Beacon Mental Hospital voorgeschoteld kreeg, wordt dat in The Evil Within 2 wat meer open. Hier speelt de game zich af in Union, een idealistisch klein stadje. Lineaire hoofdstukken worden afgewisseld met een meer open wereld waarin je stukken van Union kunt verkennen, compleet met side-quests en collectibles, zoals nieuwe wapens, documenten met achtergrondinformatie, figurines en voorwerpen om ammo te maken of je wapens te upgraden.

Side-quests kun je krijgen van npc’s, maar kun je ook vinden met je communicator, een soort walkie-talkie waarop je signalen ontvangt. Door op deze signalen af te stemmen worden er markeringen geplaatst op je kaart waar mogelijk interessante dingen te vinden zijn. Aan jou om uit te vinden wat er dan ligt en of je er achteraan wilt.

In deze open hoofdstukken werk je vanuit een safehouse. Hier kun je je voortgang opslaan, een bakkie koffie doen om je health weer te herstellen en ook naar andere gedeelten van Union reizen. Ook zijn hier weer de bekende spiegels te vinden waardoor je kunt teleporteren naar je “eigen”  kamer. Een soort veilige ruimte die je in je eigen hoofd hebt gemaakt. Hier kun je je wapens upgraden en is een shooting range te vinden waar je diverse prijzen kunt winnen zoals weapon materials, green gel en andere nuttige dingen.

Ook kun je de skills van Sebastian hier upgraden. Zo kun je beter leren sluipen, sneak attacks leren, je health upgraden of langer rennen. Heel diepgaand is het allemaal niet, maar er zitten zeker erg bruikbare upgrades tussen en die ga je ook nodig hebben.

Survival horror

The Evil Within 2 is namelijk nog steeds een survival horror-game en dus kamp je regelmatig met een gebrek aan ammo en health. Vijanden zijn snel, kunnen best wat schade hebben en zelf leg je redelijk gauw het loodje. Om iets van de frustraties van zonder ammo zitten tegen te gaan, kun je nu ook buiten je safehouse ammo craften. Dit kost je wel meer resources dan in je safehouse, maar het is wel een fijne noodoplossing, zeker bij de eindbazen.

Toch niet helemaal survival horror

Ik vind het dapper dat ze met die semi-open wereld iets nieuws geprobeerd hebben, maar helemaal overtuigd ben ik nog niet. De kracht van The Evil Within was die beklemmende sfeer, wetende dat je geen kant op kunt en dat die gedrochten, genaamd the Lost, overal waren. In dit deel echter kun je, door een beetje secuur plannen, de meeste van The Lost gewoon omzeilen, of ze lekker stealthy met een sneak-attack van kant maken. Mislukt dit en komt er een horde van die lelijkerds op je af, dan kun je het nog altijd op een rennen zetten naar een safehouse waar ze je niet kunnen volgen. Zo werd ik na een cutscene ineens getrakteerd op een paar nieuwe vijanden. Ik had niet heel veel ammo op dat moment en sprintte dus gewoon terug naar mijn safehouse. De vijanden heb ik nooit weer gezien in dat hoofdstuk, omdat ze weer teruggaan naar waar ik ze voor het eerst zag en ik daar niet meer heen hoefde.

Wat dat betreft vind ik die open wereld niet helemaal geslaagd. Je voelt je op een bepaald moment gewoon net iets te veel op je gemak. De nieuwe vijanden die later geïntroduceerd worden helpen daar ook niet meer tegen, doordat je de map al kent.

Weet de game dan helemaal geen rillingen op te wekken? Wees gerust, dat lukt zeker nog wel. Vooral in het begin van de game is alles nog lekker onheilspellend en door de game heen zitten bepaalde sequenties waarin je ineens opgesloten zit in een ruimte en je belaagt wordt door een of andere lelijke geest. Toen had ik echt wel kippenvel, maar zoals je al voelt aankomen, zijn dit bijna allemaal lineaire ervaringen.

Meer verhaal gedreven

The Evil Within 2 focust zich veel meer op het verhaal dan zijn voorganger deed. Waar je in deel 1 in Beacon constant dacht “What the hell gebeurt er?” en pas aan het einde van het spel een beetje doorhad wat er nu gebeurde, daar is het nu allemaal een stuk duidelijker. Tuurlijk, waarom het mis ging moet je nog wel uitzoeken, maar er is veel meer dialoog met diverse characters en je wordt met regelmaat getrakteerd op een cutscene, die er allemaal erg goed uitzien. Sowieso zijn de graphics in deze game gewoon goed, hoewel ik het wel jammer vind dat er maar een beperkt aantal character models zijn voor The Lost.

The Evil Within 2 is een prima game. De besturing is een stuk minder lomp dan in zijn voorganger, de graphics zijn erg goed en het verhaal is tof om te beleven. Helaas is de grootste vernieuwing in de game, de semi-open wereld, ook net datgene wat uiteindelijk de sfeer wat om zeep helpt en waardoor de game meer en meer wegkruipt bij het survival horror genre. Desondanks zul je ook in The Evil Within 2 hier en daar nog wel een hartverlamming oplopen en fans van het genre kunnen deze game dan ook gerust halen.

Review: The Evil Within 2
80 %
review-the-evil-within-2Pluspunten <br> + Goeie, strakke besturing <br> + Grafisch goed <br> + Interessant verhaal <br> + Semi-open wereld <br> <br> Minpunten <br> - Semi-open wereld <br> - Beperkt aantal character models voor The Lost <br> - Minder consequent creepy dan zijn voorganger