Review: The Escapists 2

- Gevangenissen zijn divers en bieden veel mogelijkheden
    - Multiplayer is een vermakelijke toevoeging
    - Je creativiteit kent geen grenzen in dit deel
    Minpunten:
    - Verplichte activiteiten vergen veel geduld
    - Soms te uitdagend om lekker ontspannen bij te gaan zitten

Toen we net arriveerden in Duitsland voor de Gamescom werd de vraag gesteld of iemand The Escapists 2 wilde reviewen. “JA, IK!” kon ik nog net uit m’n mond krijgen. Indie-liefhebber die ik ben kon ik dan ook niet wachten om hiermee te beginnen.

Deel één van The Escapists vond ik al fucking moeilijk. Lag het nou aan mij of was het gewoon bijna onmogelijk om te ontsnappen? In The Escapists gaat het er namelijk om dat je op een zo creatief mogelijke manier moet ontsnappen. En laat ik nou niet bepaald creatief zijn…

Lekker ouderwets

Net zoals in het vorige deel is de game weer lekker vormgegeven in 8-bit stijl. In deel een kon dit alleen nog wel eens een nadeel zijn, je kon namelijk alles net niet goed zien. Het herkennen van bewakers en medegevangenen was soms best lastig waardoor het je soms moeilijker werd gemaakt dan nodig. In dit nieuwe deel is dit gelukkig flink veranderd. De 8-bit stijl is er nog steeds maar nu zit er een flinke lepel met HD-saus overheen. De character models zijn uitvergroot en een stuk duidelijker dan voorheen. Wel zo handig als je op zoek bent naar die ene gozer…

Naast de graphics zijn de muziek en de geluidseffecten ook lekker in 8-bit vormgegeven en dit klinkt heerlijk! Luister zelf…

Dit is dus hoe het eruit zag…

Lekker creatief op de zondag

De belangrijkste vraag is natuurlijk: “Hoe ga je ontsnappen?”. Nou, dit kan op talloze manieren. Zo kun je vermomd als lid van de cameraploeg zo naar buiten lopen, of laat je de sleutels van de deur naar binnen smokkelen via een stokbrood. Maar je kunt jezelf ook naar buiten graven met een plastic lepel uit de kantine. Alhoewel dat wel eens even kan gaan duren… Je kunt het zo gek nog niet bedenken of het is wel mogelijk. Denk er hierbij wel aan dat je jezelf moet trainen om het makkelijker te maken. Er zijn twee manieren om dit te doen. Er zijn boeken die je kan lezen om zo je intelligentie te verbeteren en je kunt aan de slag in de gym om zo sterker te worden. Je intelligentie heb je nodig om voorwerpen van een hoger level te craften en sterk zijn helpt bij het in elkaar slaan van anderen en bijvoorbeeld sneller dat gat te graven.

Craften als nooit tevoren

In The Escapists 2 hebben ze het craftsysteem volledig omgegooid. Mocht je bekend zijn met het vorige deel, dan weet je dat het craften van het juiste voorwerp nogal lastig was. Je moest er namelijk zelf achter komen welke spullen je moest combineren om bijvoorbeeld een schep te maken. Nu hoeft dat niet meer. Alle te maken voorwerpen staan al in het lijstje en er staat gelijk bij wat je nodig hebt om dit te kunnen doen. Je hoeft dus alleen nog maar de juiste spullen te vinden. In deel een betrapte ik mezelf erop dat ik toch liever spullen kocht dan dat ik ze zelf zou maken gezien het soms best en hele opgave was. Wat mij betreft dus zeker een positieve toevoeging!

Die spullen zul je wel op en of andere manier moeten verzamelen. Dit kan op diverse wijzen. Zo kun je deze gewoon uit het nachtkastje van je buurman stelen maar je kunt ze ook van medegevangenen kopen. Dingen als duct tape, schroevendraaiers en touw zijn namelijk makkelijker te koop dan dat ze te vinden zijn. Wel zo handig dus. Je hebt overigens wel geld nodig natuurlijk om dingen te kunnen kopen. Geld verdien je door het uitvoeren van opdrachten. Elke gevangene heeft af en toe een opdracht voor je. Denk hierbij aan het verzamelen van voorwerpen, iemands toilet laten overspoelen of iemand in elkaar slaan. Al raad ik dat laatste niet echt aan.

Je hebt in de gevangenis een reputatie hoog te houden. Zodra je iemand in elkaar slaat, zal die persoon geen vrienden met je blijven en hierdoor kun je het jezelf een tikkeltje moeilijker maken. In het spel zelf zit een meter die bijhoud hoe goed je verhouding is met medegevangenen. Als deze echt heel slecht is, dan willen ze je geen opdrachten meer geven of dingen verkopen en je kunt erop rekenen dat ze je nog gaan terugpakken ook!

ZzzzZZzzZz

Als gevangene heb je overigens toch nog een behoorlijk druk leven. Houd er rekening mee dat alles wat je doet energie kost. Het is niet mogelijk om de hele nacht aan je tunnel te werken aangezien je een energielevel hebt dat je op peil moet houden. Op een gegeven moment zul je dus moeten rusten door bijvoorbeeld te gaan slapen of te douchen.

Daarnaast zul je je overdag aan een soort rooster moeten houden. Er zijn namelijk vaste momenten voor bijvoorbeeld de ‘roll call’, een moment waarop alle gevangen zich op een centrale plek in de gevangenis moeten melden zodat ze geteld kunnen worden. Ook zijn er vaste momenten zoals ontbijt en werktijd. Bewakers die door de gevangenis lopen controleren of jij wel op de juiste plek bent. Is dit niet het geval, dan zal de alertheid van de bewakers groter worden waardoor je het jezelf moeilijker maakt om ongezien je plannen uit te voeren.

Ga maar in de hoek staan!

Het is dus van belang dat je geen ontbijt, roll call of werktijd mist. Of in ieder geval zo min mogelijk. Als de alertheid op zijn hoogst is en je wordt gepakt. Zul je in een soort isoleercel terecht komen waarin je je tijd moet uitzitten. Het grappige hieraan is dat je dan een minigame zult moeten spelen. Eentje waarbij je heel veel aardappels moet schillen… Mhuaha!

Natuurlijk wil je dit helemaal niet, want je moet ontsnappen! Zoals je merkt zijn er behoorlijk wat dingen waar je rekening mee moet houden tijdens het maken van je plannen. Houd er dus maar rekening mee dat je die isoleercel nog behoorlijk wat keertjes van binnenuit gaat zien.

Je bent nooit alleen…

In The Escapists 2 is iets nieuws toegevoegd. Een veelgevraagde functie. Je raadt het al… multiplayer! Je kunt nu met elkaar of tegen elkaar spelen. Waarbij je in co-op modus met twee tot vier spelers samen probeert te ontsnappen uit de gevangenis. Dit is handig als je bijvoorbeeld een bewaker moet afleiden, terwijl je vriend een gat aan het graven is. Zelf heb ik deze modus nog niet gespeeld maar uit betrouwbare bronnen heb ik vernomen dat dit een behoorlijk vermakende modus is.

In de versus modus draait het om de beste zijn. Wie weet er als eerste te ontsnappen? In deze modus neem je het tegen drie andere gevangenen op en moet je als eerste zien te ontsnappen. Je hebt hierbij wel een tijdslimiet, waardoor je dus niet oneindig lang kan gaan zitten kutten. Het voordeel is wel dat alle voorwerpen die normaal te koop zijn voor muntjes, nu gratis zijn. Het nadeel is dat iedereen voornamelijk bezig is met elkaar de schedels in te slaan dan daadwerkelijk proberen te ontsnappen. Desondanks zijn beide modi een goede toevoeging aan de game. Vooral als je klaar bent met de tien standaard levels (elf als je de game ge-pre-ordered had)

The Escapists 2 is een goed vervolg op de eerste. Er is goed geluisterd naar kritiek en de ontwikkelaars hebben hun best gedaan al deze punten te verbeteren. Je eigen creativiteit loslaten om te kunnen ontsnappen werkt nog beter dan in het eerste deel en hierdoor is de opluchting als het je lukt alleen maar groter. Helaas heb je maar weinig tijd om aan je plan te werken en word je af en toe gek van die vaste roosters waar je je eigenlijk wel aan moet houden. De multiplayer is een goede toevoeging waarbij vooral de co-op modus echt leuk is om te spelen met je maten.

De game is hier te koop voor slechts twee tientjes. Zeker doen!

Justin
    Justin
    Justin speelt exclusief singleplayergames, zegt-ie zelf. Het gerucht gaat dat hij de aan-knop van z'n xbox nog niet heeft gevonden. Om toch mee te praten bekijkt hij de verhalen en gameplay dan maar op YouTube.