De spelers van The Division kennen New York nog goed. De besneeuwde straten die in chaos waren geƫindigd na het uitbreken van het virus. Met Warlords of New York gaan we terug naar The Big Apple. De concrete jungle waar niets is wat het lijkt.

The Division 2 speelt zich af in Washington DC en omstreken. We konden via uitbreidingen al naar het Pentagon en de DC Outskirts. Maar in New York, waar het allemaal begon, is het ook niet pluis. Dus tijd om daar orde op zaken te stellen.

Warlords of New York is een DLC die zich acht maanden na de gebeurtenissen in deel 1 afspeelt. Een gedeserteerde Division Agent, Aaron Keener, heeft een netwerk van deserteurs opgezet om zo over New York te heersen. Jij gaat terug en ontmoet bekende gezichten zoals Faye Lau. Met behulp van mede-Agents ga je langzaam maar zeker Lower Manhattan terugveroveren. Al die deserteurs zorgen wel voor een probleem. Wie kan je nog vertrouwen in deze betonnen jungle?

een oude bekende

Het gebied is opgedeeld in vier districten: Two Bridges, Chinatown, Battery Pack en Wall Street. Om uiteindelijk bij Keener te komen, moet je eerst die gebieden een voor een terughalen. Het is het bekende stramien van plek voor plek, boss voor boss, afwerken zodat je telkens weer een gebied kan afstrepen. Ben je daar klaar mee, dan mag je Keener gaan aanpakken. Die eindbazen zijn soms best pittig en mocht je een solo-speler zijn, dan ga je het naar het einde toe zwaar krijgen. Zoek dus hulp, ga bij een clan (zoals die van onze groep: XboxNederland) en je merkt dat het ook veel leuker is om de game met anderen te spelen. Ik kan erg genieten van de sessies met mederedacteuren Rik en Renco en zo is een game zoals deze ook bedoeld.

Opvallend

Wat als eerste opvalt is dat je teruggezet wordt naar een level in plaats van de bekende Gear Score, die je in de endgame van het hoofdverhaal bereikt. In die laatste is het de score van je gear die bepaalt hoe hoog je overall score gaat zijn. Met als hoogst haalbare Gear Score 500. Zodra je de DLC start, ga je terug naar level 30, het level waar je de verhaallijn mee eindigt.

Op zich maakt het voor je kracht weinig uit. Wat wel gelijk lastig is, is dat je opnieuw moet wennen aan de ā€˜kleurcodesā€™ die gear in het level-deel hebben. Van groen naar blauw naar paars naar goud. In de hoofdgame ben ik al geneigd om al dat groene, blauwe en paarse spul lekker te laten liggen. Die neiging moet ik dus onderdrukken. Want in de DLC level je namelijk langzaam op van 30 naar 40 en hoger. En onder dat levelen krijg je ook spul van dat niveau gedropt. Ook weer een leuk moment om je exotic wapens beter te maken. Alhoewel, dit lijkt niet helemaal te werken. Ik hoopte mijn favoriete Diamondback rifle weer op niveau te trekken maar hoger dan Gear Score 515 mocht ik niet gaan. In de game blijft hij dan weer op level 30 staan en dat is best verwarrend. Want wat is het nu? Level of Gear Score?

Een tweede weetje is dat je niet terug kan naar Washington als je de DLC start totdat je die campaign hebt afgemaakt. Mocht je dus nog veel in Washington af te maken hebben, doe dat dan eerst. Beter nog, werk je daar eerst op naar Gear Score 500. Dat maakt je campaign in New York ook wat makkelijker omdat je dan optimale gear en wapens bezit.

We gaan dus terug naar New York. Gelukkig nu zonder sneeuw maar wel nog vol met kerstuitingen. Het leven heeft daar nu eenmaal ook behoorlijk stilgestaan. Burgers zien we eigenlijk niet meer op straat, wel heel veel tuig die jij met plezier mag omleggen. Je merkt ook dat NY een stuk minder groen laat zien en veel straten lijken door een modderstroom te zijn bedolven. We bezoeken bekende plekken zoals de Brooklyn Bridge, Wall Street en we zien vanaf Battery Park het Vrijheidsbeeld in de verte staan. Deze krijg je trouwens in het verhaal ook nog wel van dichtbij te zien maar daarover ga ik je niets verklappen.

Wat ook opvalt is dat de cutscenes een stuk scherper en gedetailleerder lijken. In de game zelf merk je dat wat minder. Het verhaal is er eentje in het bekende riedeltje. Nare mannetjes en vrouwtjes die machtsbelust zijn en iedere goede burger met veel geweld onderdrukken. Dat wordt weer pijnlijk duidelijk als je de bekende ā€˜Echo’sā€™ bekijkt. Echo’s zijn herinneringen van gebeurtenissen die op die plek gebeurt zijn en die je kan bekijken.Ā Ook ligt de DLC weer vol met audiotapes die je laten horen wat daar allemaal gebeurt is. Ik merk dat men daar ook best weer wat werk in gestopt heeft dus mijn advies is, sla dit niet over. Deze DLC voelt als een extra game in een al bestaande game.

Het geluid is nog steeds, vreemd genoeg, een hit en mis. Soms lijken geluiden overal vandaan te komen, soms vallen ze totaal weg. Blijkbaar zit deze bug zo in de kerncode van de game verankerd dat het lastig te corrigeren is. Jammer.

Seizoenen

Ben je dan klaar als je het verhaal hebt afgemaakt of krijgt de DLC ook een soort endgame? Want met het verhaal ben je zoā€™n 10 uurtjes bezig. Dus als dat alles zou zijn, dan is 30 euro best een bedrag. Maar nee, zonder heel veel te spoilen heeft deze DLC een einde wat eigenlijk ook een begin is. Keener sneuvelt maar belooft ons nog veel ellende.

En klaar… of toch niet?

Zo start er periodiek een verhaalgedreven mini-campaign. 10 maart begint het eerste seizoen en het is de bedoeling dat dit elke drie maanden wordt vernieuwd. Je gaat dan opnieuw op jacht naar de groep deserteurs en krijgt de zogenaamde Seasonal Manhunt te spelen.

Ook wordt het levelsysteem dan iets uitgebreid. Naast de gewone levels krijg je met een SHD-level te maken. Een totaal nieuwe vorm met een seizoensniveau waarin je veel vaker om mooie beloningen speelt. Een ander nieuw iets is dat je ā€˜Directivesā€™ kan unlocken. Een soort extra skill tree. Met deze aanpassingen kan je de game uitdagender maken in ruil voor bonus. Zo kan je bijvoorbeeld ā€˜No Regenā€™ inschakelen die je 25% meer XP oplevert.

Warlords of New York heeft bij mij The Division 2 weer totaal doen opleven. Ik speel het weer met veel plezier en merk dat er in de XBNL community hetzelfde over gedacht wordt. Het verhaal lijkt kort maar deze keer is men er beter in geslaagd om je het gevoel te geven dat je nog niet klaar bent als je de hoofdbaas hebt neergeknald. In de hoofdgame probeerde men dit ook maar dit is maar ten dele gelukt. De oplossing in Warlords lijkt een betere maar de tijd moet uit gaan wijzen of dit werkelijk zo is. Pas op 10 maart gaat het verhaal verder en krijgen we ten volle te zien hoe Warlords verder gaat verlopen. De prijs van 30 euro lijkt best hoog voor een DLC maar mocht je de game nog niet hebben, koop dan nu voor iets meer dan 40 euro het complete pakket. Dan ben je wel weer wat dagen onder de pannen en bovendien kun je in de endgame nog tientallen uren zoet zijn.

The Division 2 - Warlords of New York
8.0
review-the-division-2-warlords-of-new-york-back-in-the-concrete-jungleplussen</br> </br> + goed verhaal</br> + mooie cutscenes</br> + blaast de game nieuw leven in</br> + einde geeft ruimte voor meer verhaal en inhoud</br> + co-op werkt leuk en soepel</br> + eindeloos tweaken van je wapens en gear </br> </br> - level of Gear Score is slecht te begrijpen</br> - bugs in het geluid</br> - communicatie via party-chat werkt niet goed </br> - je moet eerst de complete verhaallijn door voordat je weer terug kunt naar DC </br>