Racen met vette sportauto’s, boten, motoren en vliegtuigen dwars door Noord-Amerika? The Crew 2 laat het je doen. Zet je beste hardrock-plaat op, we gaan op een roadtrip.

Ik heb het vorige deel van The Crew nooit gespeeld. Hij staat nog wel ergens in mijn game library, maar ik ben er om de een of andere reden nooit aan begonnen. Vorig jaar op de Gamescom was The Crew 2 speelbaar, maar ik had andere afspraken. Jammer, maar zo kon ik nu wel zonder enige verwachtingen de game instappen. Was de game het wachten waard?

Van zero naar hero

Je begint de game als een volstrekt onbekende racer. Je kiest een avatar en stapt in een geleende Porsche om een soort try-out race te rijden. Verlies deze en je carrière als coureur is al voorbij voordat deze goed en wel begonnen is. Win, en je mag de auto houden en aan je reis naar de top beginnen. Dit is eigenlijk een beetje de rode draad door de game heen. De weg van zero naar hero.

Wat heel cool is, is dat je jouw avatar ook aan kunt passen. Dit doe je in je eigen woning. Hier kun je diverse kledingstukken kopen zoals broeken, schoenen, helmen en T-shirts. Het is niet heel diepgaand verder, maar het draagt wel bij aan het sfeertje van de game.

Ook jouw voertuigen staan hier uitgestald in de garage en je kunt deze dan ook aanpassen. Ander kleurtje erop, of een nieuwe motorkap? Dat kan. Mocht je in een creatieve bui zijn dan kun je ook je eigen decals maken. Dit werkt echt supergoed en je hebt in no time een tof ontwerp in elkaar geflanst.

Hobbelige weg

Om van je sukkel-status af te komen en een iconische status te bereiken moet je volgers verzamelen. Hoe meer mensen je op social media volgen, hoe succesvoller je bent. Er zijn meerdere manieren om volgers te verzamelen. De voornaamste manier is door te racen. Of dat nu met een auto, boot, motor of vliegtuig is maakt niet uit. Winnaars trekken volgers.

Helaas komen we daarmee ook direct bij mijn grootste kritiekpunt op de game. Dit racen werkt namelijk gewoon niet fijn en dat ligt hem voornamelijk aan de besturing. The Crew 2 is geen Forza Motorsport of het iets meer arcade Forza Horizon. Het is zelfs geen Need for Speed Payback. Het voelt meer aan als een raceonderdeel dat uit een game als Watch Dogs is gekopieerd. De besturing voelt nogal “vierkant” aan met weinig subtiele controle over je voertuig. Voertuigen voelen ook nogal licht aan. De kleinste hobbeltjes lanceren je auto alsof die van rubber is gemaakt.

Ook de omgevingen helpen hierbij niet. Het is volslagen onduidelijk welke voorwerpen je wel kapot kunt rijden en welke niet. Hotdogkarren vliegen door de lucht alsof ze van karton zijn gemaakt, maar boompjes die vorige week geplant lijken te zijn wijken geen centimeter. Heel irritant en vooral inconsequent.

Deze game is dan ook zeker niet gemaakt voor de hardcore racers die urenlang kunnen prutsen aan de afstelling van hun auto. Dit is een game voor mensen die af en toe gewoon lol willen trappen met auto’s. Of boten. Of vliegtuigen.

Een hele grote speeltuin

Goed, eenmaal over de teleurstelling van de besturing heen kom je er achter dat The Crew 2 eigenlijk een hele grote speeltuin is. De map is echt gigantisch! Je racet namelijk door heel Noord-Amerika heen. Dragracen over de strip in Las Vegas? Het kan. Met een monstertruck de stranden van Miami omploegen? Ook een mogelijkheid. Met een vliegtuig door de Grand Canyon manoeuvreren, met een boot de moerassen van New Orleans onveilig maken, driften door Central Park, bedenk het en het is mogelijk.

De map wordt ook heel gaaf in beeld gebracht. Je begint volledig ingezoomd bij je voertuig en kunt steeds verder uitzoomen. Eerst tot straatniveau, dan stadsniveau en vervolgens nog verder totdat je het hele land ziet. Een beetje zoals met google earth. Van hieruit kun je dan fast-travellen naar de diverse locaties en races, maar je kunt natuurlijk ook gewoon de hele map doorkruisen. Dan ben je echter wel eventjes onderweg.

Het wisselen tussen de verschillende voertuigen werkt ook fantastisch. Je kunt direct wisselen van auto, naar vliegtuig, naar boot en weer terug. Dit doe je door de rechterstick in te drukken en vervolgens je gewenste voertuig te selecteren. Dit is echt heel tof. Zo kun je op topsnelheid door de straten van LA racen om vervolgens te transformeren in een vliegtuig en het luchtruim te kiezen. Als je hoog in de lucht dan een plas water ziet en het lijkt je tof om daar te varen, dan transformeer je gewoon naar een boot en val je uit de lucht het water in om zo direct door te kunnen. Hoewel de nieuwigheid hier snel van afraakt, is het wel leuk om te doen.

Beeld en geluid

Qua graphics ziet de game er over het algemeen erg mooi uit. Zo zien de voertuigen er allemaal gewoon goed uit. De omgevingen variëren alleen een beetje. Racen op het water ziet er bijvoorbeeld prachtig uit. Het water spat op je boot en achter de schroef vandaan en het reageert zoals water hoort te reageren. Ook vanuit de lucht ziet alles er prima uit. Op straatniveau ben ik niet altijd even onder de indruk. Zo zien de steden er allemaal redelijk hetzelfde uit en zijn de gebouwen kaal en leeg, maar de buitengebieden zijn met de bossen, rotsen en moerassen dan wel weer erg mooi. Verder is de game erg kleurrijk en dit maakt me gewoon lekker vrolijk.

Verder zit er een fantastische soundtrack onder de game. Er zitten diverse radiostations in de game die allemaal hun eigen tracks afspelen. Zo is er voor iedereen wel iets en dit draagt enorm bij aan de funfactor van de game. Als ik in mijn rallywagen stap en dwars door bossen en moerassen jakker terwijl Airbourne over de speakers knalt, dan is de glimlach op mijn gezicht moeilijk weg te toveren.

The Crew 2 is als pure racegame niet echt geslaagd. Daarvoor is de besturing gewoon niet goed genoeg. Maar de game is, als speeltuin voor allerlei voertuigen, wel gigantisch geslaagd. De graphics zijn mooi, de soundtrack is heerlijk en lekker aanklooien in de diverse disciplines is toch, als je eenmaal wat aan de besturing gewend bent, wel erg leuk. En die funfactor, daar draait het toch eigenlijk gewoon om? Ik zat een groot deel van de game met een glimlach op mijn gezicht en dat levert The Crew 2 nog een paar puntjes extra op.

Review The Crew 2
76 %
review-the-crew-2Pluspunten <br> <br> + Een hele grote speeltuin met een hoge funfactor <br> + Mooie en kleurrijke graphics <br> + Fantastische soundtrack <br> <br> Minpunten <br> <br> - Voelt niet als een volwaardige racegame <br> - Besturing is niet precies en auto's gedragen zich soms vreemd