Hebben we Cities: Skylines nog in ons achterhoofd? Uitgever Paradox Interactive heeft de volgende city-builder inmiddels in de schappen en deze keer gaan we naar een andere planeet!

Een kopietje trekken van Cities: Skylines, nieuw menuutje, nieuwe skins en voila Mars: Skylines. Het had zo makkelijk kunnen zijn voor Paradox, maar dat hebben ze niet gedaan. Surviving Mars is weliswaar een bouw-game, maar ontwikkelaar Haemimont Games, van Tropico, gooit het over een hele andere boeg.

Surviving Mars is wel een overdreven stoere naam voor simpelweg een bouwsimulator. Tenminste, dat waren mijn simpele gedachten na het bekijken van een paar trailers en filmpjes, en toen ging ik de game spelen…

Overleven

De survival-games vliegen je om de oren, deze week nog beoordeelden we de laatste telg, Darwin Project. Je hebt nog nooit zoveel mogelijkheden gehad om op verschillende manieren te overleven. Maar een survival-game in de vorm van een strategie-spel is wel nieuw.

De bedoeling van Surviving Mars is om vanaf niks een kolonie op te bouwen en die door te ontwikkelen naar een hele autonome beschaving. Dat is dan ook datgene wat deze game geen doorsnee stedenbouwsimulatiespel (wat blijkbaar een geldig Nederlands woord is) maakt. In Surviving Mars draait het niet om wijken bijbouwen, verkeer regelen of toeristen aantrekken. In deze game ben je bezig om continu te evolueren naar een zelfstandige kolonie waarbij je steeds minder hulp van aarde nodig hebt.

De game begint direct op Mars en je krijgt één raket met uitrusting mee. Afhankelijk van de moeilijkheidsgraad krijg je veel of weinig materiaal om mee te beginnen. Als een ware Matt Damon in The Martian moet je maar uit zien te vogelen hoe je het beste een ecosysteem kunt opzetten waar je verder op kunt bouwen. De belangrijkste helpers, die je de hele game gaan bijstaan, zijn drones. Deze kleine machientjes, waar je een handjevol van krijgt om mee te beginnen, doen al het werkt: bouwen, repareren en transporteren.

Veel lezen en proberen

Zoals gezegd is de game best wel lastig, hiermee bedoel ik dat het lastig is om een goed begin te maken. Je hebt te maken met concepten die niet voor zich spreken zoals dat bij Cities: Skylines bijvoorbeeld wel het geval is. We weten allemaal wel waarom, en waar, we een afvalcentrale moeten bouwen, maar waarvoor dient een Surface Heater? En pikt de Moxie niet continu het water van de Moisture Vaporator in, en is dat erg? Het is een kwestie van goed lezen van de beschrijvingen en vervolgens proberen. Bij mij heeft het geresulteerd in een aantal restarts voordat ik onder de knie had hoe ik een goede basis bouw.

Dit maakt de game dus een stuk lastiger dan we gewend zijn. Een echte tutorial is er niet, je moet het zelf uit zien te zoeken. Als pleister op de wond zijn er gelukkig nog de tooltips die op het juiste moment opduiken om je steeds een stap verder te helpen. Natuurlijk kun je op YouTube kijken naar de volleerde professionals hoe je de game zou moeten spelen, maar dat spoilt een beetje de experimentele fun van de game. Je wilt zelf namelijk ontdekken welke innovativiteiten je gaat ontgrendelen gedurende je kolonisatie.

Meer gameplay

De gameplay blijft niet alleen bij het bouwen en bouwen en bouwen. Het gebied waar je je in bevind bestaat uit een grid van sectoren. Deze sectoren kun je met bepaalde apparatuur scannen. Hierdoor ontdek je waterbronnen, bronnen van metaal en anomalies die je met een rover kunt scannen voor bonussen.

Ook zul je te maken krijgen met natuurrampen, van meteorietenstormen tot kou-golven. Je zult je moeten zien te wapenen tegen al deze onheil, want voordat je het weet ligt je hele kolonie in puin.

Domes

Eén van de eerste uitdagingen in de game is het bouwen van een Dome zodat je mensen van Aarde over kunt laten komen om te gaan wonen op Mars. Wanneer je dan eindelijk een gezonde infrastructuur hebt staan en je eerste Dome aan het bouwen is ontstaat dat euforisch gevoel van voldoening, een belangrijke mijlpaal. Dan begint het pas, want bewoners onderhouden en tegelijk uitbreiden wordt toch steeds lastiger. Eigenlijk zou je een grotere dome moeten hebben, en daarmee staat je volgende mijlpaal je weer vrolijk uit te nodigen om de game verder door te spelen. En zo gaat het de hele game door.

Knoppenbrei

Een andere uitdaging is om de control scheme fatsoenlijk onder de knie te krijgen. Je wordt er weliswaar steeds handiger in, maar echt intuïtief is het niet. Natuurlijk is het lastig om pc-games zoals deze op een goede manier onder de knoppen te krijgen op een console, maar bij Cities: Skylines hadden ze daar toch beter over nagedacht dan in deze game.

Audiovisueel

De soundtrack van de game is lekker sfeervol en opvallend goed voor een game met zo’n budget. Grafisch is de game goed te vergelijken met Cities: Skylines. Niet top-notch, maar wel ontzettend veel details wat de game helemaal tot leven brengt.

Conclusie

Surviving Mars is Elon Musks natte droom, een kolonie starten op Mars. Je bent continu bezig met het optimaliseren van je kolonie om uiteindelijk een hele nieuwe zelfredzame beschaving op te zetten. Elke succesvolle stap levert een euforisch gevoel op. De game is niet makkelijk om mee te starten, maar het onderzoeken en proberen draagt bij aan het gevoel van pionieren op Mars. Een uitgebreide tutorial had hier niet misstaan.

Ook hebben we moeite met de controls, dit had beter afgekeken kunnen worden bij zusterstudio die Cities: Skylines heeft gemaakt.

Meer dan dat kunnen we niet aanmerken op de game, want zowel de audio als de graphics zijn meer dan prima te noemen.

RECENSIES OVERZICHT
Surviving Mars
80 %
review-surviving-mars-city-builder-van-een-andere-planeetPlus: <br> - Kolonie bouwen op Mars!<br> - Uitdagend<br> - Soundtrack<br> Min: <br> - Weinig hulp<br> - Onhandige controls<br> -
Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties