Morgen ligt Spongebob Squarepants: Battle For Bikini Bottom – Rehydrated (wat een titel!) in de winkel. Afgelopen week mocht ik met deze remaster van de gelijknamige game uit 2003 aan de slag. Spoiler: ik heb me er verrassend goed mee vermaakt, maar heb er ook wel wat op aan te merken! Benieuwd wat ik er goed aan vond? Je leest het in mijn review.

Op platformers ga ik over het algemeen erg lekker, maar ben daarbij als Super Mario fanboy wel snel kritisch en heb een hoge standaard. Toch zijn er afgelopen jaren op de Xbox de nodige 2D en 3D puzzel actie platformers uitgekomen die voor een prima game-ervaring hebben gezorgd. Ten aanzien van deze Spongebob Rehydrated was ik enigszins sceptisch. De serie is namelijk over haar hoogtepunt heen en ik vroeg me bovendien af hoeveel tijd en energie er in het herontwerpen van deze game gestopt zou zijn. Moet de Rehydrated versie even snel wat extra geld in het laatje brengen? Of hebben de ontwikkelaars écht hun best gedaan de game een 2020 sausje te geven?

Bikini Bottom stinkt

Laat ik beginnen met het verhaal in Spongebob Rehydrated. Een leger robots heeft Bikini Bottom overgenomen. Robots in verschillende soorten en maten hebben van het vredige Bikini Bottom hun thuishaven gemaakt. Uiteraard is het aan Spongebob, Patrick en Sandy om Bikini Bottom van deze Robots te ontdoen. Veel dieper dan dit gaat het verhaal niet en dat is jammer. Behalve dat de levels en de animaties opgepoetst zijn, had ik hier toch graag wat meer vernieuwing gezien. Er is geen moment het gevoel geweest dat ik naast het platformen ook een nieuwe aflevering van Spongebob voorgeschoteld kreeg.

Hoewel het verhaal nogal mager is uitgewerkt, staan de typische characters wel als een huis. De humor (waar je van moet houden) die Spongebob en zijn vrienden zo kenmerkt, is prima in de game verwerkt. Ook de voice-acting en typische deuntjes zul je van de gelijknamige serie herkennen. Voor mij persoonlijk heeft de game weinig nostalgische waarde. Toen de televisieserie op haar hoogtepunt was, was ik al hard op weg om afscheid van mijn tienerjaren te nemen. De game heb ik op de toenmalig Xbox niet gespeeld. Ik kan me voorstellen dat deze game voor voormalig Spongebob fans wel een trip down memory lane is.

Springen, rollen en hack & slashen

Bikini Bottom bestaat uit verschillende locaties, met ieder een uniek level design, waarover zo meteen nog wat meer. Het doel van ieder level is om van A naar B te komen. Vaak rond je het level af met een soort van eindbaasgevecht. De 3D actie platformer in Spongebob Rehydrated kenmerkt zich door een aantal elementen. Je hebt verschillende vijanden die je op jouw weg tegenkomt. Uiteraard moeten deze verslagen worden en afhankelijk van het character waarmee je speelt, heb je een aantal abilities tot je beschikking. In de basis komt het neer op meppen en combo-jumps maken. Gaandeweg het spel heb je in een level verschillende soorten vijanden en dat is maar goed ook. Doordat je wat vaker van type actie en character moet wisselen, zorgt dit ervoor dat de repetitieve gameplay toch nog wat gevarieerd aanvoelt.

Alleen de vijanden uitschakelen brengt je niet naar de eindstreep. Onderweg zul je voorbij delen van de map moeten komen door te slingeren, springen of stukken te rollen om je vervolgens te torpederen. Dat is soms even uitzoeken en daar zit dan ook het puzzelelement in. Echt ingewikkeld wordt het echter niet. De ingewikkeldheid die er is zit meer in de uitwerking van de game zelf. Want in deze meer puzzel en actie georiënteerde gameplayelementen voel je de verouderde mechanics. Waar je bij games als Super Lucky’s Tale of Ori and the Will of the Wisps écht het gevoel hebt dat je de controls aan het masteren bent en je precisie naarmate je speelsessie vordert toeneemt, blijft dit gevoel bij Spongebob Rehydrated uit. De controls zijn nét niet sensitief genoeg, het inschatten van diepte en hoogte is vaak nét te lastig, de camera draait nét niet optimaal mee en de input die je geeft komt nét niet helemaal lekker uit de verf. Het is allemaal echter nét goed genoeg om mee door te spelen.

Dat het goed genoeg is om je aan het spelen te houden, komt ook door de extra’s die de game te bieden heeft. In de eerste plaats heeft deze remastered versie een prima grafische overhaul gehad. Spongebob Rehydrated ziet er op de Xbox One X prima uit, beschikt over een lekker fel kleurpalet en draait zonder al te veel noemenswaardige bugs. Ook zit het progressiesysteem redelijk goed in elkaar. Je kunt verschillende soorten voorwerpen sparen tijdens het spelen zoals: de sokken van Patrick, de golden spatula en meer. Met het verzamelen van deze voorwerpen unlock je weer nieuwe dingen. Dit is bijvoorbeeld nodig om op andere delen van Bikini Bottom te komen. Je hebt al snel genoeg verzameld waardoor het geen lange grind wordt. Als completionist kun je echter ook lekker in Bikini Bottom aan de slag. Je kunt namelijk op ieder deel van de map zien hoeveel voorwerpen je gevonden hebt en dus ook hoeveel je er nog mist.

Er is echter ook een kanttekening bij het level design te plaatsen. Zo is het vaak onduidelijk op welk punt je bijvoorbeeld van een platform valt of waar je precies op de map bent. De checkpoints zijn ook niet altijd handig ingericht. Wanneer je even terug in het level loopt, dan activeert de game weer een oud checkpoint alsof je er voor het eerst bent. Behalve dat dit onhandig is, is het ook verwarrend. Ook zijn er zogenaamde teleportatiepunten die je kunt activeren wanneer je er twee op de map gevonden hebt. Er zitten er echter meer dan twee op één map. Het is me vervolgens onduidelijk waar je dan naar toe geteleporteerd wordt. Een oproepbare map of een navigatiebalk had ik fijn gevonden.

Er valt het nodige op te merken aan Spongebob Rehydrated. De game laat geen vernieuwende platform-elementen zien, kan snel repetitief worden en het level design is bij vlagen nogal onoverzichtelijk. Op hoofdlijnen is de gameplay echter voldoende uitdagend en gevarieerd, ziet Bikini Bottom er fraai uit en hebben de ontwikkelaars de typische Spongebob-sfeer prima in een game-ervaring weten te vertalen. Voor liefhebbers van Spongebob en het actie puzzel platform genre haal je voor drie tientjes een prima titel in huis. Geen topper, maar gewoon een oké game die leuk is om tussendoor te spelen.

Spongebob Squarepants Battle For Bikini Bottom Rehydrated
6.5
review-spongebob-squarepants-battle-for-bikini-bottom-rehydrated-verrassend-leuke-platformerPlus: <br> - Gevarieerde en op sommige punten uitdagende 3D platform actie <br> - Lekkere sound effects en deuntjes </br> - Typische Spongebob humor </br> - Sfeer van de serie is uitstekend verwerkt in de game </br> </br> Min: <br> - Gameplay gaat gaandeweg repetitief aanvoelen </br> - Bij vlagen onoverzichtelijk hoe je binnen het level je weg moet vervolgen </br> - Check- en savepoints op onlogische plekken </br> - Verhaal had met cutscenes en animaties meer verdieping verdiend </br> - Weinig eigenheid in de platformer actie </br> - Je voelt in de controls dat je een oudere platformer speelt </br>